donderdag, april 03, 2008

Zogezegd

Morgenavond Zogezegd in Gent, het boekenfeest van Radio1. Bij voorkeur ter plekke mee te maken in de Vooruit, maar voor de thuisblijvers presenteert bibi van 19 tot 23u het radioprogramma dat er bijhoort/erbij hoort. Ik ben me aan het inlezen, want ik zal meer dan een dozijn auteurs en autrices moeten interviewen. Ik stoot daarbij op deze zin van Margot Vanderstraeten: Interviewen is in de eerste plaats vertrouwen winnen, en dan pas vragen stellen.

-update- En deze van Jeroen Brouwers, ook via Margot Vanderstraeten tot mij gekomen: Ach, iedereen kan interviewen. Maar er is er maar één die jou jouw roman kan schrijven.

Labels:

11 Comments:

Blogger caradoc said...

Dat moet "jouw roman" zijn neem ik aan? (s/jou/jouw/ voor de ingewijden)

03 april, 2008 13:24  
Blogger koen fillet said...

Telkens weer diezelfde fout. Maar alla, het veroorzaakt leven in de comments. (Waar staat de s voor in s/jou/jouw? vraagt de niet ingewijde zich af.)

03 april, 2008 13:35  
Anonymous Anoniem said...

Koen, wat is koopkracht?

03 april, 2008 15:54  
Blogger koen fillet said...

Ik ben niet mee, SWA.

03 april, 2008 17:11  
Blogger koen fillet said...

Ah, ik ben toch mee. De madammen van de Carrefour. Tja, ik vind ze ook nogal opdringerig. Had ik geweten dat het een campagne met geluid was, en met een videootje dat vergroot als je er per abuis met je muis over muist, dan had ik ze geweigerd. Te laat.

03 april, 2008 17:13  
Anonymous Anoniem said...

En wat schuift dat, zo'n Carrefourmadammen ? Ik zou ze eventueel op de spatborden van mijn fiets zetten.

03 april, 2008 20:41  
Blogger koen fillet said...

Ze gaan u daar alles over kunnen vertellen bij Carrefout Belgium, Olympiadenlaan 20, 1140 Brussel.

03 april, 2008 20:47  
Anonymous Anoniem said...

"Carrefout (!) Belgium" ....het is u vergeven Koen. Ook deze veelbetekenende lapsus.

03 april, 2008 21:38  
Blogger Margot Vanderstraeten said...

dag Koen

Ik zit straks in jouw vitrine. Een interview op de radio is te kort om vertrouwen te winnen. En sta me toe de zin van Brouwers, die jij aanhaalt, te vervolledigen. 'Interviewen', zegt Brouwers tegen mij, kunnen er meer. Je derde roman schrijven kan alleen jij'. Dat is zo. Ik heb hem daarin gelijk gegeven. Gedeeltelijk. Want alleen ik had de interviews uit Schrijvers gaan niet dood kunnen maken zoals ze vandaag bestaan en zoals jij ze, ter voorbereiding, leest.
Een goed literair interview beantwoordt namelijk aan literaire eisen. (spanningsboog, karakterontwikkeling, stilistische kwaliteiten, ...). In Schrijvers gaan niet dood gaat dus ook een stuk Margot Vanderstraeten schuil. In de vraagstelling. en in de manier waarop het interview is uitgeschreven en gecomponeerd.

Tot straks :-)
margot vds

04 april, 2008 09:54  
Blogger koen fillet said...

Een radiosetting is zowiezo te artificieel om vertrouwen te winnen en drie minuten is inderdaad te kort. Maar kijk, het internet heeft het ijs al wat gebroken.

04 april, 2008 10:02  
Anonymous Anoniem said...

zo te horen aan zijn stem voelde 'bibi' zich in zijn nopjes
leuk gedaan gisterenavond

05 april, 2008 08:25  

Een reactie posten

<< Home