maandag, juli 17, 2006

Korte berichten #1

Reset heeft een acapellaversie van dEUS' Fell of the Floor, Man op het web gegooid. Ik ken dat groepje niet. Schaam op mij?


-Update- Ik heb wat rondgesurft, ik ken ze wel. Niet de eersten de besten: er zit een ex-Voice Maler en een ex-Flying Picket bij. Al moeten we ook niet té enthousiast worden. Zo'n acapellagroepje is plezant maar het blijft -hoe moet ik het zeggen- euh, circusmuziek. Soort balorkest maar dan heel virtuoos. Kijk mama, zonder handen instrumenten!

11 Comments:

Anonymous Anoniem said...

die a-capellaversies hebben nderdaad meestal iets cirkusmuziekachtig, er zijn ook uitzonderingen: ik vond wat Björk deed op "Medùlla" heel sterk...

18 juli, 2006 20:42  
Anonymous Anoniem said...

Reset met circus vergelijken is een beetje als een radio een tv zonder beeld noemen. Al hoeft circus voor mij niet negatief te klinken. Toch denk ik dat je de mannen eens live moet horen voor je dit soort onzin op het web plaatst.

23 juli, 2006 02:27  
Blogger koen fillet said...

Waar zit die onzin precies, anonymous? Circus kan fantastisch zijn, daar zijn we het over eens. Balorkesten kunnen ook fantastisch zijn. En "kijk, mama, zonder instrumenten" lijkt mij ook een zinnetje dat bij Reset past. Ik begrijp niet goed waarover je struikelt.

23 juli, 2006 10:27  
Anonymous Anoniem said...

Beste Koen,

Ik heb er absoluut geen enkel probleem mee dat je met je statement "Kijk mama zonder handen" ons bezwaarlijk ernstig kan/wil nemen. Hoeft ook niet, we nemen onszelf ook niet te ernstig...Maar ik voel wel de noodzaak om een reactie te schrijven op je bericht.

Eerst en vooral, dank je dat je de song bent gaan beluisteren. Dat getuigt alvast van enige interesse in nieuwe muziek.

Elke mening is er een...is evenveel waard, ook die van jou dus. Alleen heb ik het moeilijk als Radio-mensen vanuit persoonlijke standpunten een richting geven aan wat goed of net niet goed genoeg is voor een medium zoals radio en televisie.

Om maar te zeggen...bij Radio 2 vinden ze a capella tof maar dEUS te moeilijk, bij Radio 1 vinden ze Deus te gek, maar a capella niet credibel genoeg... (misschien sleep ik daar de last van een commerciëler Voice Male-verleden achter mij aan, maar mensen kunnen veranderen he...Zels op de Openbare Omroep zie je de nethoofden van Stu Bru omruilen met Donna of Radio 2, dus daar kan het wel...)

Maar geen van de verschillende zenders heeft al eens de moeite gedaan om zich even verder te informeren over Reset. (Je kan de Reset-versie van de song Angel van Sarah McLachlan bezwaarlijk cirkus-muziek noemen)Daar zullen de geëmotioneerde familieleden van de overledene in de Kathedraal van Antwerpen het niet met je eens zijn. (En die luisteren ook naar Radio 1 en gaan even goed naar het cirkus hoor

Beste Koen , onderscheid je van zovele andere radio/tv-makers, en aanvaard deze uitnodiging om eens naar een Live optreden in een cultureel centrum te komen kijken.

Misschien ben je dan de eerste die de vakjes-mentaliteit van de Openbare Omroep kan doorbreken?

Als je nu naar Radio of televisie kijkt zie je elke "Laatste show, Zomer 2006, slimste mens,... altijd maar weer hetzelfde selecte groepje bekende koppen verschijnen...Denken jullie daar nu echt in Brussel dat de zogenaamde niet-cirkus- artistieke wereld alleen maar uit diezelfde "Goden" bestaat?

Ik heb al een hele tijd het gevoel dat er een frisse nieuwe wind waait door de gebouwen van de VRT, zet jullie deur ook eens open.

Beste groeten,

Namens Reset
Jan Bervoets

24 juli, 2006 11:16  
Blogger koen fillet said...

Jan, ik pik één zinnetje uit je lange comment: "Alleen heb ik het moeilijk als Radio-mensen vanuit persoonlijke standpunten een richting geven aan wat goed of net niet goed genoeg is voor een medium zoals radio en televisie."

Eerst mijn formele antwoord: deze weblog maak ik in mijn vrije tijd, de VRT heeft met de inhoud niks te maken zoals je kan lezen in de rechterbalk. En in mijn vrije tijd, het zal je niet verbazen, heb ik een persoonlijke smaak en een politieke voorkeur en spreek ik dialect enzo. Ik zou begrijpen dat je steigert als ik op de radio persoonlijk commentaar zou geven op Reset, maar op deze blog moet dat kunnen.

Vervolgens wat minder formeel: Hoe kan je er problemen mee hebben dat radiomakers richting geven aan hun medium? Dat kan toch niet anders? Er komen wekelijks tientallen platen binnen, daar moet een keuze uit gemaakt worden. Elke zender probeert min of meer objectieve criteria hanteren, maar uiteraard speelt de persoonlijke smaak van de radiomakers ook een rol.

Een veel moeilijkere discussie is of Reset past in het muzikaal profiel van Radio 1. Ik denk van wel. Alleen, ik ben geen muzieksamensteller. Je moet daar het opperhoofd voor aanspreken, jan.hautekiet@vrt.be, of zijn muzikale onderkaas: dirk.blancke@vrt.be.

Misschien nog iets over de term circusmuziek en over “kijk mama, zonder handen”? Daarmee bedoelde ik geenszins dat ik jullie niet ernstig neem. Ik twijfel geen moment aan jullie vakkundigheid, professionalisme en stembeheersing. Ik vind jullie ronduit virtuoos. Maar jullie zijn en blijven een covergroep. Net zoals de Laatste Showband, om nu maar eens mensen te noemen die bij het groepje “selecte groepje bekende koppen” horen. Heel plezant om een avond live mee te maken, maar een balorkest. dEUS of Reset? dEUS of DLS-band? Partick Riguelle of Elvis Costello? Allez komaan, dat is toch een simpele keuze, Jan.

24 juli, 2006 19:52  
Anonymous Anoniem said...

Het is de allereerste keer dat ik een reactie post, maar deze keer vind ik sowieso dat ik eens moet reageren...is het enkel mijn opinie, of is het daadwerkelijk zo dat je quasi niet meer je idee kunt neerschrijven op je persoonlijke blog, want iedereen die in je tekstje voorkomt voelt zich ge"viseerd" en vindt het een schande! Jongens, jongens...laat iedereen toch zijn mening opperen, en vooral : apprecieer een beetje humor en woordspelingen...het leven is soms zo serieus dat een beetje humor zo'n deugd kan doen. Ik vind persoonlijk Koens "kijk mama, zonder instrumenten" zo'n toffe woordspeling, en zijn opinie over Reset eerlijk en helemaal niet "offensive".
En over muziekkeuze op radio1...ik woon in Madrid en de enige belgische zenders die ik via internet beluister zijn Radio1 en Classic21, omwille van de muziekkeuze die veelal overeenkomt met de mijne. En mochten ze die veranderen op radio1 (wat ik jammer zou vinden, maar that's life), dan hebben ze een luisteraar minder, maar dan leg ik mijn lps (juist ja) van John Hiatt en co wel thuis op! Trouwens, Koen...voor concerten van John Hiatt kom ik nog terug naar België en dan zie ik je daar wel ;-))
Voilà, beste groeten van Ilse

24 juli, 2006 21:59  
Anonymous Anoniem said...

Koen,

Eerlijk is eerlijk.Ge hebt een punt. Dat van die eigen muziek is noodzakelijk om je te kunnen onderscheiden...Het is alleen al zo moeilijk om het genre "a capella" alleen al media-technisch "interessant" te maken...terwijl het volgens mij een muziekstijl is net als alle andere stijlen...
Vandaar de keuze om in de eerste fase toch al bekendere songs te coveren...

Te vaak immers krijgen we de reactie, Ha het is zonder instrumenten dus dan zal het wel klinken zoals Flying Pickets of Zap Mama... je kan U2 en Simple Minds toch niet vergelijken omdat ze toevallig allebei Rock-artiesten zijn?

Maar ook even terug naar iets waar je niet op reageerde. Dat steeds vissen in diezelfde vijver door de eerder genoemde televisie-programma's als het gaat om praatgasten. Hier kan je het naar eigen zeggen onomwonden of ongezouten kwijt...Ben ik de enige mens die dit opmerkt?

Tot slot, je hebt ons absoluut niet beledigd hoor...Als dat zo mocht overgekomen zijn, voel ik me "ambetant". ( mocht in dialect he).
Nee, ik ga gewoon graag in discussie, zeker als het over iets gaat waar ik 100% achter sta.

Ik bedank je trouwens ook voor de nuttige emailadressen...ze zullen met zorg behandeld worden. Wie weet vroeg of laat met wat "eigen werk".

ps, Je bent nog steeds uitgenodigd op een van onze volgende concerten, daar willen we duidelijk over zijn...als je er mocht aan twijfelen, wij zien je ook nog graag hoor...

Jan

24 juli, 2006 22:34  
Blogger koen fillet said...

Over die praatgasten: Ik zat juist naar Jan Leyers te kijken. Die had Bert Kruismans, Nigel Williams, Raf Coppens en Will Tura te gast. Vier klassiekers uit de bekende vijver. Maar toen kwam ineens Simon Van Buiten op. Nooit van gehoord. Een dichter van zestien jaar. Schitterende gast. Ik ben er zeker van: de redactie van Zomer 2006 heeft daar achteraf champagne op gedronken. Want een redactie is voortdurend op zoek naar nieuwe namen, mensen die iets te vertellen hebben en dat ook nog goed kunnen brengen. Jammer dat die zo dun lopen, Jan.

24 juli, 2006 22:51  
Blogger koen fillet said...

Staat er geen p teveel in het logo van Reset?

24 juli, 2006 23:47  
Anonymous Anoniem said...

kan allebei naar het schijnt. Het een zou al wat internationaler zijn dan het ander...ambities he :-)

25 juli, 2006 00:49  
Blogger kris said...

Ja Jan: "dus dan zal het wel klinken zoals Flying Pickets of Zap Mama" Zulke opmerkingen worden zeker gemaakt, je mag ze niet persoonlijk nemen. Alle muziek lijkt wel ergens op iets uit het verleden... maarre je geklaag over radio1,2 etc vind ik maar niks. beide zenders hebben hun stijl en slag muziek, aan de componisten om te bepalen wat ze maken. Ik heb ABBA nooit horen klagen dat ze niet op radio1 gedraaid werden (en worden) (behalve die ene uitzondering in NEON nvdr)
Akkoord, het leven van nederlandstalige muzikanten gaat niet over rozen (moest je Wim de Craene eens horen klagen als die een paar pinten op had)
Ik heb bij Dirk Blancke en Jan Hautekiet al vele malen aangedrongen eens wat méér Nederlands te draaien... hun antwoord is dat ik niet pas in het profiel van de radio1 luisteraar -wat een grap- ik zou ook graag nog eens de Condors horen met 'niemand weet' ze vertikken het. Soit via dit sportieve forum hebben jullie intussen al (te) veel gratis publiciteit gekregen. Laat die gast nu eens met een gerust geweten fietsen...

25 juli, 2006 23:35  

Een reactie posten

<< Home