woensdag, april 16, 2008

Los Lobos vs. Paul Simon

Steve Berlin, saxofonist van Los Lobos, praat over hun samenwerking met Paul Simon ten tijde van de opnames van Graceland. Los Lobos speelt het slotnummer van die plaat, "All Around The World Or The Myth Of The Fingerprints". Het volledige interview staat op de site van Jambase. Het uittikken deed me pijn aan de vingers. Fans van Paul Simon lezen best niet verder.


Steve Berlin: Het was alles behalve prettig. Ik had veel respect voor Paul Simon maar hij heeft ons bestolen. (...)
Hij kwam de studio binnenwandelen met lege handen. Geen ideeën, geen aanzet voor een song, niets. 'Well, let's just jam', zei hij. Dat doen wij nooit, zelfs niet tijdens een soundcheck, wij spelen altijd een bestaand nummer. (...)
Maar goed. David (Hidalgo) begon "Myth of het Fingerprints" te spelen (...) Dat was een nummer waaraan we hadden gewerkt ten tijde van onze CD "By The Light Of The Moon". Er bestond nog geen opname van maar we wisten dat er iets in zat. Vroeg of laat zou het een lied worden. Paul zei: 'Hé, wat was dat?' We speelden het nog eens en dat is exact wat je hoort op de plaat. Wij dachten OK, Paul die een nummer van Los Lobos speelt, dat is niet slecht. Laat ons die song delen. (...)
Een paar maanden later kwam de plaat uit en stond er "Words and Music by Paul Simon". (...) We vroegen hem om uitleg en hij zei: "Sue me, vervolg me en we zullen zien wat er gebeurt."
Jambase: Hebben jullie hem sindsdien nog teruggezien?
Steve Berlin: Nee. Nooit meer. Maar ik verzeker je, als ik of een van de jongens hem ooit tegenkomen zou ik niet graag in zijn schoenen staan.


-update- Hier staat het weerwoord van Paul Simon. Met een rare spelfout in de naam Hidalgo.

Labels:

5 Comments:

Blogger Unknown said...

Over die spelfout: wellicht heeft Simon er 'Hildago' van gemaakt, waar de journalist dan op zijn beurt 'Hildegger' van maakte. Zelfde soort fout als waar Radio Plasky melding van maakt in
http://radioplasky.wordpress.com/2008/04/14/kristof-hoefkens-vs-onze-luisteraars

16 april, 2008 12:11  
Anonymous Anoniem said...

De beschuldiging kende ik. Het weerwoord nog niet. Bedankt daarvoor.

Het is schokkend om te zien hoe oud Simon er uit ziet in de allerlaatste foto op die site.

16 april, 2008 19:20  
Anonymous Anoniem said...

Enerzijds zo slordig met auteursrechten ('ze hebben eerst niet geklaagd'), anderzijds een vrek (zie de Nits en hun 'Mrs. Robinson'-vervolgliedje op Alankomaat)... Pauls standpunt klopt niet echt.

20 april, 2008 13:35  
Blogger baske said...

Toch een ongeloofwaardig verhaal, mij dunkt. Bij veel andere nummers van Graceland stand medecomponisten en -tekstschrijvers wel vermeld.

23 april, 2008 14:29  
Blogger Unknown said...

Ze staan wel degelijk vermeld als mede componist op de achterkant van de LP. Ik denk dat Los Lobos zich beter hadden moeten laten informeren, Paul Simon werkt vaak met jamsessies, zonder dat er van te voren een concept klaar is. Als ze niet wilden jammen hadden ze dat niet moeten doen. Het is wel makkelijk om achteraf, nadat Graceland een grote hit is geworden, te zeggen dat ze het zelf ooit als song uit hadden willen brengen, daarbij is Myth Of The Fingerprints nooit een hit geworden, het is een van de minste nummers van het album.

26 maart, 2010 23:55  

Een reactie posten

<< Home