maandag, december 18, 2006

Praeteritio

Ik wil het hier niet hebben over de vervelende gewoonte van webloggers om uitgebreid hun gezondheidstoestand te bespreken. Van mij zal u niet horen dat ik hoofdpijn heb, dat mijn lijf van boven tot onder kraakt en stijf is, dat mijn darmen zich misdragen en dat ik geen hap door mijn keel krijg. Ik hoef u niet te vertellen dat het enige waar ik geen last van heb koorts is en dat ik precies dàt de grens vind tussen ziek en niet ziek. Geen koorts? Gaan werken!

Het praeteritio heet die stijlfiguur, zeggen dat je iets niet gaat zeggen en het ondertussen toch maar lekker gezegd hebben.

Labels:

16 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Stijlfiguren, dat werd ons vroeger in de les latijn met de (pap)lepel meegegeven: homoio teleuton, ... Oei, dat is precies de enige die ik mij nog kan herinneren. Er was er ook nog eentje die ontstond wanneer het bijvoegelijk naamwoord en het naamwoord zelf met dezelfde letter beginnen: vb. Reizige Reus.
Wie kan er nog op komen ?

Groetjes,

Joke

18 december, 2006 22:47  
Anonymous Anoniem said...

@joke: dat zal dan een alliteratie zijn zeker?
Ik heb de indruk dat naast wijlen Willy Vandersteen vooral rappers daar graag gebruik van maken. Het bekt natuurlijk ook vlammend lekker hé. (laat u eens gaan Koen)
En ik zal het bij deze ook niet hebben over het feit dat ik morgen mjn laatste verlofdag opneem.

18 december, 2006 23:05  
Blogger Jonas said...

Een synoniem voor alliteratie is stafrijm dacht ik! Ach waar is de tijd van de pars pro toto's, hyperbolen en andere onomatopeeën...heimwee naar mevrouw Vandenaweele(wat was dat toch wel een fraai exemplaar van een leerkracht). Bij deze zal ik het trouwens ook niet hebben over mijn wijsheidstanden die me dra richting tandarts zullen verwijzen.

19 december, 2006 00:11  
Anonymous Anoniem said...

@marc en jonas
hahahaha, dat waren ze ja ! Ik herinner het me weer levedig. Hoe schoon was het vroeger toch ! Staan die dingen nu op het programma ?

Groetjes,

Joke

19 december, 2006 09:11  
Anonymous Anoniem said...

Maar als ik mij niet vergis hoort een hyperbool toch niet echt thuis in het rijtje.
Dit is volgens mij een wiskundige figuur. Of leidt dat ook een tweede leven als stijlfiguur.

Om het rijtje aan te vullen: tautologie, contaminatie en pleonasme.

19 december, 2006 09:20  
Anonymous Anoniem said...

en niet te vergeten: zeugma

katrijn

19 december, 2006 09:37  
Anonymous Anoniem said...

en er is ook nog assonantie

19 december, 2006 09:44  
Anonymous Anoniem said...

Hyperbool, of overdrijving, is weldegelijk ook een 'talige' stijlfiguur.
Assonantie of klinkerrijm, alliteratie of stafrijm, identificatie, personificatie, metafoor, metonymie, enjambement, ...: het lijstje is eindeloos.
Wie meer wil weten, leest er best het "Lexicon van literaire termen" (H. Van Gorp) eens op na. Daarin vind je ze allemaal!

19 december, 2006 13:10  
Blogger Marc Ogiers said...

Jawel hoor "10", de hyperbool is zeker een stijlfiguur, nl de overdrijving (bvb. een reuzengrote hond). Het tegenovergestelde is de parabool (ook toevallig een wiskundige curve), de verkleining (bvb. de prijs van die auto betekent werkelijk niks).

19 december, 2006 13:15  
Blogger koen fillet said...

Qua overlappingen tussen de wis- en de taalkunde is er ook nog de ellips, een zin met weggelaten woorden.

19 december, 2006 14:03  
Anonymous Anoniem said...

Bestaat er ook niet zoiets als totum pro parte? of ben ik nu helemaal de mist ingegaan?

19 december, 2006 14:57  
Anonymous Anoniem said...

help me help me
de jager schiet mij dood
ik ben de kluts kwijt ik kan niet meer mee
dit is een quid pro quo
het is niet gemakkelijk
leg het me allemaal uit quid pro quo
LV

19 december, 2006 16:21  
Blogger Marc Ogiers said...

Voor wie stijlfiguren een hobby is:
deze link
Veel plezier...

19 december, 2006 17:05  
Anonymous Anoniem said...

@marc
dank je om me uit mijn lijden te verlossen

19 december, 2006 17:33  
Anonymous Anoniem said...

Ziedisaan, 't is om koorts van te krijgen en slappe darmen...ik denk dat ik terug naar school moet want ben dat allemaal vergeten!

Stijl of niet, ik voel me lichtjes draaien maar ben toch blij dit nu te kunnen lezen.
Zie dat je snel weer beter word en klaar om te sporten en te feesten.
Egni

19 december, 2006 21:01  
Anonymous Anoniem said...

Het doet de stress voor januari 2007 toenemen...ongelooflijk hard...waarvoor dank overigens!!! Zo start ik met het werken aan de nodige papers in plaats van naar series te kijken waarvan ik de afloop reeds ken...

20 december, 2006 17:06  

Een reactie posten

<< Home