vrijdag, december 15, 2006

Lijstjes lijstjes lijstjes (link gerepareerd)


De Standaard voelt het einde van 2006 naderen en pollt zich het eindejaar in. De stemming is niet vrij, je moet kiezen uit een lijst die de redactie heeft voorgekauwd. Bij 100 op 1 is dat ook zo, uit loyaliteit met mijn werkgever zeg ik niet dat ik dat een stom systeem vind.

Bij de kandidaatmannen-van-het-jaar heb ik de hulp van Google moeten inroepen want ik kende er eentje niet. Muhammad Yunus heeft de Nobelprijs voor de Vrede gewonnen, ik was dat al vergeten. Om het goed te maken heb ik zijn bolletje aangeklikt.

Vrouw van het jaar dan. Ik stem niet op iemand uit de sport of uit de entertainmentsfeer. Blijven over: Merkel, Vervotte, Guidone, Royal en Van den Bossche. Geen van die dames heeft 's werelds loop beïnvloed. Dus kies ik voor het lef van Margaretha Guidone.

Politicus van het jaar. Zonder twijfel Bart De Wever. Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om bij echte verkiezingen op hem te stemmen, nationalisme is een kwaal waar ik geen last van heb, maar de Belgische politiek zou zonder De Wever een stuk saaier zijn. Een sympathieke mikmak van intelligentie, humor en je m'en foutisme. Dat is Waals voor een karaktereigenschap waarvoor ik niet meteen een volkseigen woord vind.

Sportfiguur van het jaar. Dat kan toch alleen Floyd Landis zijn?

Bedrijf van het jaar. Het zal me eerlijk gezegd worst wezen, ik laat deze categorie open.

Gebeurtenis van het jaar. Ik zie in het keuzelijstje veel gebeurtenissen die onder de categorie "incidenten" vallen. De mp3-moord, Hans Van Themse, 0110, het kartel CD&V-NVA, de gemeenteraadsverkiezingen, de ontslagen bij Vorst, allemaal erg ingrijpend voor wie er direct bij betrokken was, maar eigenlijk slechts van plaatselijk belang. De oorlog in Libanon en de Amerikaanse verkiezingen overstijgen het regionale, maar kunnen niet op tegen de ongewone weersomstandigheden. Als dat de symptomen van een klimaatsverandering zijn, is dat dé gebeurtenis van het jaar. Wat zeg ik, het belangrijkste fenomeen uit de recente geschiedenis.

Sportgebeurtenis van het jaar. Ik verklaar mezelf in deze onbevoegd.

Boek van het jaar. De keuzelijst deugt niet. Süskind staat er ten onrechte op, het Parfum is verschenen in 1986, twintig jaar geleden. Verder heb ik - toch een veellezer - uit de lijst alleen Lanoye en Brijs tot mij genomen. Dus nee, ik stem niet.

CD van het jaar. Dylan. Mocht de keuze vrij zijn, dan ging ik voor de heruitgebrachte platen van de dode zangeres Karen Dalton.



Film van het jaar. Zie gisteren.

Concert van het jaar. Muziek wil ik van héél dicht bij meemaken. Ik wil kunnen zien hoe de gitarist zijn akkoorden pakt, ik wil het zweet en de speekseldruppeltjes zien, ik wil de zanger in zijn ogen kunnen kijken. Mij krijgen ze dus niet binnen in het Sportpaleis. Het concert van het jaar staat niet in lijstje van De Standaard.

TV-programma van het jaar. Dit is geen vriendendienst: Alles uit de kast. Als De Standaard ook Vrienden van de Poëzie had genomineerd had ik voor de verscheurende keuze tussen twee keer geen vriendendienst gestaan.

Site van het jaar. Google of Wikipedia. Of nee, YouTube toch maar.

Blog van het jaar. Het huishoudelijk reglement zegt dat ik de zaal nu even moet verlaten. Ik dacht dat ik onthecht ben enzo, maar toch sprong mijn hart op van vreugde toen ik mijneigen mijzelve in de lijst zag staan. Mocht ik volledig onthecht zijn geweest, had ik voor Gent Blogt gekozen.

Trend van het jaar. Bloggen is van vorig jaar, digitale televisie is van volgend jaar, globalisering is van een jaar of drie geleden, de GPS is overroepen in een land van een voorschoot groot, de iPod schrijft De Standaard verkeerd dus zo'n fenomeen zal dat ook wel niet zijn, kniebroeken moeten we doodzwijgen, omgekeerde kerstbomen tja, onverdraagzaamheid is uitgevonden door Kain, podcasten breekt niet echt door, dus het moet milieubewustzijn zijn. En dat is dan weer wishful thinking.

Woord van het jaar. Een filletje doen staat er niet tussen. Opluchting.

Labels: , , , ,

11 Comments:

Anonymous Anoniem said...

mij hebben ze één keer binnengekregen in het sportpaleis (andreeja botchellie )
Zo een ongezellige zaal ...

16 december, 2006 00:41  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb juist het boekenlijstje bekeken van de standaard... Die lijst deugd inderdaad niet.
Ik heb ze niet allemaal gelezen, maar toch ben ik ervan overtuigd dat "de schaduw van de wind" met voorsprong het beste boek is dat in dat lijstje staat.
Het is gewoonweg zonde om weer over "de Da Vinci code" te spreken, een boek dat een leuk verhaal is, maar voor mij niets meer dan dat.
Een oproep dus... Lees "de schaduw van de wind" het verhaal is wel 10 keer zo mooi en het is nog goed geschreven ook... En smijt "de Da Vinci Code" eindelijk eens in het haardvuur dit jaar!

16 december, 2006 11:13  
Blogger jana said...

Je staat toch wel al mooi aan de top met je blog!
Maar ik kon het persoonlijk niet laten ook te stemmen op Gent blogt.

16 december, 2006 11:23  
Blogger Martine said...

Hallo!
Met veel plezier volg ik al een tijdje je blog: erg aangenaam leesvoer. Nu moet me wel even van het hart dat er een spelfout in je stukje geslopen is: wishful wordt slechts met één l geschreven, net zoals bijvoorbeeld "joyful" en níet zoals "full of joy".
Voor de rest: puik werk, en een aangename manier om het leven in het Vlaamsche land te volgen voor een Vlaamse in het buitenland!

16 december, 2006 13:32  
Blogger koen fillet said...

@martine. Ik pas het aan. Er staan hier wel vaker spelfouten te blinken. Vorige vrijdag besefte ik op de trein dat ik "gelijdelijk" had geschreven. Oh wat duurde het lang voor ik in de buurt van een computer was en mijn fout kon rechtzetten.

16 december, 2006 13:59  
Anonymous Anoniem said...

Lijstjestijd jaja en in het Reyercomplex deze middag lanceerden ze er ook eentje, dat met de namen van de nieuwe rode duivelsploeg :-) en wie staat ook in lijstje? Ja Koen, jij! ... dat we dat hier niet te lezen kregen maar het moesten hebben van horen zeggen ;-)

16 december, 2006 18:59  
Anonymous Anoniem said...

Ik zou ook voor Gentblogt gestemd hebben. Puur opportunisme, regionalisme en Gentisme tout court. Maar ik kan niet inloggen op de site van DS;-) In ieder geval wens ik ook uw blog het beste voor de eindejaarslijstjes!

17 december, 2006 22:16  
Anonymous Anoniem said...

Bij "Trend van het jaar" zou ik zeggen: lopen. Als ik even rondom mij kijk. Wie er allemaal is beginnen lopen (mijzelf incluis).

En daar hebt u zelf ook wel iets mee te maken :-)

18 december, 2006 12:55  
Blogger Ledoux said...

Ach verdorie. Ik koesterde toch wel een stille en anonieme hoop als medeblessuurslachtoffer, -blogger en -steunzoolbenodigende loper te mogen hopen op de Vrouw Van Het Jaar-titel ;).

Kudos over je houding in die hele heisa, trouwens. Als ik mijn eigen blessure niet van me af had mogen schreeuwen en bloggen, had menig orthopedist al onder de schrammen gezeten.

Succes met het rennen, en plan anders een fijne schokvrije wandeling in 't nieuwe jaar!

Celia Ledoux

18 december, 2006 21:17  
Blogger Pink Lady said...

Ik kan daarmee niemand tegen de schenen schoppen, dus ik zal dan maar wél zeggen dat ik dat een stom systeem vind! En dan nog zo'n beperkte keuze elke keer!

18 december, 2006 22:53  
Anonymous Anoniem said...

Hoe zit het eigenlijk met het lijstje van de nageleefde nieuwjaarsvoornemens van 2006? Of zou ik uit opportunisme enkel verwijzen naar de voornemens voor 2007? Kwestie van een iets langer lijstje naar voor te kunnen schuiven...

20 december, 2006 17:04  

Een reactie posten

<< Home