dinsdag, juli 18, 2006

Sven Van Hees maakt zich kwaad.


Op mij. Om wat ik gezegd heb in Humo. Ik heb de woorden downloaden en illegaal in één zin gebruikt en daar worden muzikanten kregelig van. Ik heb het gevoel dat er in de volgende Humo lezersbrieven gaan staan. De Gazet Van Antwerpen heeft al gebeld. En ik heb een kwaaie mail gekregen van Sven Van Hees. Die gaat zo, hij begint met een citaat uit het interview:

DE ZOMER VAN KOEN FILLET : "IK BEN EEN DOWNLOADERTJE"

"Ik bezoek ook muzieksites, ik ben nogal een downloadertje. De illegale kanten daarvan zullen we maar niet in de verf zetten. Het is ook lastig: veel artiesten en platenfirma's gooien bij wijze van teaser zelf MP3 bestanden op het net. Op de duur weet je haast niet meer of je nu legaal of illegaal bezig bent - zo troost ik mezelf dan maar (lacht)."

Dit is volgens Humo : "De rots waar Radio 1 op gebouwd is". Afgrond lijkt me beter van toepassing. Volgens hem trouwens toch allemaal de schuld van die artiesten en platenfirma's want "die gooien alles maar op het net"...(???) Qua verdediging is dat even sterk als die van Andreas Pandy. Of draaien ze tegenwoordig op Radio 1 enkel nog illegale persingen?

Even later wordt hij lyrisch over een uitzending van Bob Dylan. Wat Koen Fillet blijkbaar vergeet is dat Bob Dylan nog leeft OMDAT MENSEN DESTIJDS ZIJN PLATEN KOCHTEN! Dankzij Koen Fillet kan iedereen dus volgend jaar gratis naar
Werchter! Die gooien daar "toch maar groepjes op een podium". Dankzij Koen Fillet hoeft U voortaan niet meer te betalen in de Carrefour! Die gooien daar "toch maar wat eten ren drank door mekaar".

Ik stel voor dat de Vrt zijn wedde met terugwerkende kracht intrekt, ik vind niet dat ik als burger belastingeld dien te betalen, omdat Koen "eigen downloads eerst" "zomaar zijn stem op de Fm-band gooit".

Vriendelijke groeten,

Sven Van Hees


Ik heb hem een mailtje terug gestuurd:

Beste Sven,

Ik begrijp dat muzikanten woest worden van al dat gedownload. Voor een
beter begrip van wat ik bedoel moet je eens surfen naar Largehearted Boy, Songs:Illinois en Womenfolk. Dat zijn sites die dagelijks linken naar platenfirma's die gratis mp3's aanbieden, of naar artiesten zonder platencontract die hun muziek op het net zetten.

Het is niet te doen om dagelijks langs de sites van alle platenfirma's te surfen, dus is een muziekliefhebber wàt blij dat er anderen dat in hun plaats doen. Platenfirma's weten dat muziekweblogs een nieuw promotiekanaal zijn, en sommige bloggers werken actief samen met de muziekindustrie.

Mijn iPod staat krobbedevol muziek die ik op die manier heb verzameld. Van haast geen enkel van die nummers weet ik nog waar ik ze precies vandaan haal, dat is lastig. Dat bedoelde ik met "op de duur weet je niet meer of je legaal of illegaal bezig bent."

Nog ingewikkelder wordt het met vooroorlogse jazz en blues. De parels die worden aangeboden op Prewar Blues of Whistling Records zijn zo oud dat ze rechtenvrij zijn.

Even vriendelijke groeten terug.


Misschien moet ik eens een pint gaan pakken met Sven Van Hees. Want volgens mij zijn we allebei zot van muziek. En nu we toch over muziek op het web bezig zijn: gisteren nog maar signaleerde ik de gratis te downloaden single van Reset.

Labels: , ,

18 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Je mag blij zijn dat Marcel Heymans met pensioen is.

18 juli, 2006 21:49  
Anonymous Anoniem said...

Beste Koen
Werk aan de winkel! In HUMO lees ik dat je al je teksten checkt op fouten en zonodig corrigeert.
"allebij" is fout en "allebei" is juist.
Graag gedaan,
Olivier uit Boechout

18 juli, 2006 22:25  
Blogger Geert Gitaar said...

Pinten pakken mag niet van Ilse, Koen !!!

18 juli, 2006 22:27  
Blogger David aka Letman said...

LOL, ook corrigeren en vervangen door water dus.

19 juli, 2006 08:44  
Blogger kris said...

Beste Koen, je excuus van ik weet niet meer wat legaal is en niet doet me wreed denken aan : " Ich habe es nicht gewußt ". Uiteraard bestaan er gratis te downloaden songs, en als radiomaker zal men je zelfs gratis CD's opsturen met de hoop dat je ze een vermelding geeft op je log met de bedoeling er meer van te VERKOPEN. Tja niks voor niks op deze wereld? Hoedanook, het moet voor een hardwerkende muzikant niet aangenaam zijn dat anderen doodleuk verwijzen naar sites waar je zijn muziek gratis kan binnenhalen. Robin Hood spelen in het zweet des aanschijns van iemand anders maakt de verkeerden arm:-)

19 juli, 2006 10:05  
Blogger Muggenbeet said...

sommige mensen (meestal mannen) zijn gewoon veel te snel op hun pik getrapt. Blijven zeggen wat je wil zeggen Koen!

19 juli, 2006 11:43  
Blogger kris said...

en publieke bomen vangen veel wind :-)

19 juli, 2006 12:34  
Anonymous Anoniem said...

om een ander mediafiguur te citeren: "ik word daar zo moe van..."

19 juli, 2006 20:03  
Anonymous Anoniem said...

ai ai ai vandaag ook een lezersbrief van Sven Van Hees in De Standaard..... Pas maar op, seffens ben je een atleet zonder wedde

20 juli, 2006 07:58  
Anonymous Anoniem said...

Ondertussen zit ik wel met een CD van Ozark Henry waarvoor ik de volle pot heb betaald en die zo beschermd is dat ik die niet op PC en daardoor ook niet om mijn iPod krijg. Grrrr

21 juli, 2006 04:38  
Anonymous Anoniem said...

Beste Koen,

De site musicyouwont waarnaar je verwijst bevat links naar illegale muziek.

Wil je die dan ook verwijderen van je blog?

Ifpi Belgium

25 juli, 2006 00:10  
Anonymous Anoniem said...

Musicyouwont. Kende ik niet. Bedankt om de naam eens te laten vallen, Ifpi medewerker. Dat zoek ik dadelijk eens op.

26 juli, 2006 00:48  
Anonymous Anoniem said...

Er wordt kei hard gewerkt aan muziek door de muzikanten...laat hen er dan ook geld aan verdienen! Jongeren storen zich niet om 200 euro te betalen voor Werchter of 45 euro voor Tomorrowland...Ouderen storen zich er niet aan om 50 euro te betalen om een concert van Adamo mee te maken...maar cd's kopen, of om een nummer betalen voor hun I-pod van 350 euro is te veel gevraagd. Als zelf een mediafiguur als u, Koen Fillet, dit ook nog eens gaat promoten... Al is Sven van Hees op zijn pik getrapt, het is wél terecht. Eindelijk een muzikant die zijn mond opentrekt!

31 juli, 2006 13:21  
Anonymous Anoniem said...

By the way, het is www.svenvanhees.com

31 juli, 2006 13:25  
Anonymous Anoniem said...

Bericht aan stany Pets:

SVEN VAN HEES Brengt in 1989 zijn eerste vinylplaat uit bij USA IMPORT Antwerpen en deejayt in 1991 op de LOVE PARADE in Berlijn. Beïnvloed door jazz en 70's funk brengt Sven Van Hees in 1999 het "lounge" album "Gemini" uit. 30.000 stuks verder krijgt hij nog altijd mails uit alle hoeken van de wereld met dankbetuigingen; veel kinderen zijn verwekt op de sound van "Gemini", zo getuigen de fans: "fucking great album!". (Bron: www.fmradio.be)

Ondertussen heeft Sven Van Hees al meerdere cd's uitgebracht. Dit succes hebben weinige Vlaamse, Belgische, Europese dj's hem voor of nagedaan! Eerst informeren en dan reclameren zou ik zo zeggen Mister!

31 juli, 2006 13:31  
Blogger koen fillet said...

@Anonymous: Mag ik u vragen dat interview nog eens goed te lezen. Wat ik zeg is dat een muziekliefhebber op het web héél veel aangeboden krijgt, ik heb het dan over platenfirma's en artiesten bij wijze van promo mp3's op hun sites zetten. Ik heb op mijn iPod heel veel muziek staan waarvan ik de CD's niet bezit en als iemand mij zou vragen waar ik ze vandaan haal, ik zou het niet meer weten. Op de duur weet je dus niet meer weet legaal is en wat illegaal. Nergens heb ik reclame gemaakt voor kazaa of bittorent of gelijksoortige software.
Waar u mag over struikelen is dat ik illegaal naar Theme Time Radio Hour luister. Maar dat kàn in Europa alleen maar illegaal. Dat is een uitwas van mijn liefde voor muziek. Waarvoor mijn excuzes.

31 juli, 2006 13:33  
Anonymous Anoniem said...

't is u vergeven als ik met u en Sven Van Hees een pint mag gaan drinken... ;-)
(Met een goei muziekske op de achtergrond!)

31 juli, 2006 14:59  
Anonymous Anoniem said...

En Sven Van Hees heeft ongetwijfeld altijd rechten betaald voor ieder cassetje dat hij voor vrienden en liefkes in elkaar heeft gedraaid, alsook voor iedere sample die hij ooit heeft gebruikt of in zijn bezit heeft. Hij weet ook waar al zijn samples vandaan komen. Zo is hij. Zoals alle andere DJ's en mixers.
De software tools die hij gebruikt, heeft hij van in het prille begin van zijn carriere betaald. Met harde cash.
Bon, als zeer moreel mens heb ik een hekel aan illegaal, maar als zo'n Sven in zijn gerechtvaardigde kwaadheid niet even kan slikken en de andere kant van het smerige verhaal vertelt - geen respect voor consumentenrechten, kunstmatig prijzen hooghouden en pakken inbreuken op de wet - is het maar een zielig ventje.

18 december, 2007 05:55  

Een reactie posten

<< Home