dinsdag, maart 07, 2006

Op de Leuvense testbank.

Het eerste wat Karel mij vroeg was mijn gewicht. Dat moest hij weten om zijn meettoestellen correct in te stellen. 85 zei ik, niet zonder trots want toen ik aan dit marathonavontuur begon woog in 91,5. Weet je het zeker, vroeg Karel, want anders deugen mijn metingen niet. Ik: bwa, gewogen op onze badkamerweegschaal, een universitaire weegschaal is vast nauwkeuriger. Enfin: broek uit, schoenen uit, weegschaal op... 88kg. De Aankomende Atleet was er efkes niet goed van.

Voor de rest ging alles uitstekend. Hamstrings ok, quadriceps ok, rug- en buikspieren in goede krachtsverhouding al zouden wat extra rugoefeningentjes geen kwaad kunnen, en op de fiets trapte ik 300 watt bij elkaar. Mijn maximale zuurstofopname ligt wat hoger dan de vorige keer: 40.0 ml/min/kg tegenover 35.9 in november. Sporttechnici noemen dit getal de VO2max, de volksmond noemt dat beest gewoon "conditie". Die is dus verbeterd. Maar dat gewicht, verdomme toch.

10 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Misschien dat je voordien dan meer woog dan 91,5 kg? Aangezien je je toen op dezelfde weegschaal woog...

07 maart, 2006 19:04  
Anonymous Anoniem said...

@koen: Ik vind het toch al behoorlijk hoor !!! Liever langzaam maar gestaag dan ineens zoveel kilo kwijt. En zoals al vaker gemeld werd, er is ook het vet dat in spieren w omgezet.
Trouwens vraagje: zoeken ze echt niemand meer om mee te doen aan jullie experiment ?

07 maart, 2006 19:45  
Anonymous Anoniem said...

Beste Koen. Enkele jaren geleden ben ik op vrij korte tijd en eigenlijk zonder veel moeite pakweg 7 kg vermagerd. Ik ben er sindsdien van overtuigd dat je om te vermageren uiteraard gemotiveerd moet zijn en je eetgewoonten moet veranderen, maar eigenlijk ook je leefgewoonten. Vroeger eindigde mijn dag zonder fout in de zetel met een ferme pak chips. Dat heb ik toen vervangen door wat fruit en cornflakes. Ik dronk koffie in de plaats van cola en stopte resoluut met calorierijke tussendoortjes. Dat kostte in het begin moeite, maar het resultaat was dat ik per week ongeveer 1 kg verloor. Dat gewichtsverlies zorgde voor extra motivatie en hoewel ik nooit boven BMI 25 ben uitgekomen, zorgde dat gewichtsverlies er toch voor dat ik me heel wat beter in mijn vel voelde. Ik spreek me uiteraard niet uit over uw persoon, maar volgens mij is vermageren een kwestie van je levenswijze te veranderen.

07 maart, 2006 22:13  
Blogger koen fillet said...

@Anonymous. Een kilogram per week? Dat is heel veel. Overigens beschrijft u zo ongeveer mijn levensstijl.

07 maart, 2006 22:33  
Anonymous Anoniem said...

Beste Koen,

Ik kan me eigenlijk alleen maar aansluiten bij Veronique's reactie. "Chi va piano, va sano", zeggen de Italianen zo mooi. Jojo-diëten en alle andere elastiekprincipes zijn gevaarlijk, zoals je weet. Je bent verder misschien "een krakende wagen", maar... de aanhouder wint altijd, omdat het niet alleen de carrosserie is die telt, maar ook de motor tussen de 2 oren. Je bent in elk geval bezig met je zaak en je loopt misschien nog niet zo hard als ik, maar tenminste niet naast je schoenen.

Sportieve groeten en nog veel succes,
Vanwege "één van de betere triatleten" die zich toch nog altijd vereerd voelt met een vermelding op de drukbezochte weblog van een sympathieke BV.

07 maart, 2006 22:55  
Anonymous Anoniem said...

Beste Koen
Dat van die kg per week, dat was echt waar, althans volgens mijn huis-tuin-keuken weegschaal. Wat ik wou zeggen is dat bij calorieverbruik, in mijn geval, ook bepaalde gewoontes hoorden. Dus als je minder of anders eet, veranderen je bezigheden ook. Maar als jouw levensstijl OK is, houden zo, volhouden en veel loopplezier!

08 maart, 2006 00:26  
Anonymous Anoniem said...

Koen,
je bent dus bijna 4 kg vet kwijt, dat zijn 16 pakjes boter! Je hebt al meer spieren "gekweekt", die wegen meer dan vet! Je conditie is verbeterd!
Dus geef de moed niet op hé, je komt er wel, langzaam maar zeker! Wat is je streefgewicht? (...of mag je dat niet verklappen van C.?)
Minder wegen = beter lopen, misschien helpt het als je die slogan op de snoepkast hangt? ;-)

08 maart, 2006 04:37  
Blogger P_eter said...

@Koen Ik begrijp de frustratie, ik heb hetzelfde probleem, ik loop nu minstens 3 maal de week sinds begin januari. Voordien was er absoluut geen sport in mijn leven, of toch veeeel te weinig. Ik probeer een beetje op mijn eten te letten, maar toch sind ik begonnen ben zijn er slechts 2,5 Kg weg. Dat was best frustrerend, de weegschaal gaf gewoon geen kik. Maar de spiegel daarentegen gaf me wel te kennen dat er iets aan het veranderen was. In mijn gezicht en buikregio wordt alles een beetje strakker, sindsdien vind ik de weegschaal iets minder belangrijk. Dus niet teveel inzitten over dat gewicht, ik heb er ook mee opgehouden.

08 maart, 2006 09:41  
Anonymous Anoniem said...

Eén kilo per week is voor vele mensen écht zeer realistisch aangezien ze een fout eetpatroon hebben.
Zelf vijf jaar geleden met Weight Watching 20 kg verloren, en in die vijf jaar zijn er systematisch "slechts" tien terug bijgekomen aangezien ik het eetpatroon van vroeger terug heb aangenomen (Trippel voor de TV 's avonds, chips als apero, grote broodjes smos als lunch, ...).
Toen ik écht aan 't lijnen was ging het sommige weken à rato van 2 kilo per week.
De bedoeling van WW is niet om MINDER te eten (integendeel - je wordt gestimuleerd om dagelijks wel degelijk een minimum hoeveelheid te 'verorberen'), maar wél om ANDERS te eten: veel meer fruit en groenten, en blijkbaar werkte dat voor mij.
Soit, in ieder geval is een dieet zo persoonlijk als de persoon die het doet, maar vast staat dat de gewoontes tijdens het dieet ook achteraf moeten blijven...

08 maart, 2006 09:48  
Blogger Joeri said...

het gewicht komt op de tweede plaats, eerst de levenswijze aanpassen en de rest volgt - enfin dat is toch de raad die we overal horen; binnenkort is het gent geniet gezond -> misschien daar es je licht gaan opsteken?

08 maart, 2006 22:51  

Een reactie posten

<< Home