donderdag, februari 23, 2006

Aquajog.


Het is gebeurd, ik ben gaan aquajoggen. Al mijn bezwaren opzij gezet. Ten bewijze deze foto uit de kleedhokjes. Wie zijn/haar naaktheid herkent kan aangifte doen in een politiekantoor naar keuze, want ik vermoed dat ontklede voeten fotograferen in het zwembad lichtjes zedenschendend is. Maar het is de enige manier om aan te tonen dat ik écht in het Scheldebad ben geweest in Temse.

Er waren een paar madammen baantjes aan het trekken, en ik aquajogde in hun weg. Ik zag in hun ogen dat ze me een rare kwiet vonden. Ik vond mezelf eigenlijk ook een rare kwiet. Een aquajogger heeft iets van luchtgitarist.

Tijdens het watertrappelen zat ik me af te vragen of ik aan het zweten was. Zweten doe je om lichaamswarmte kwijt te geraken. Het zweet verdampt en onttrekt op die manier thermische energie aan je huid. Maar onder water lukt dat verdampen uiteraard niet. En het zwemwater is fris genoeg om te voorkomen dat je opwarmt. Dus denk ik dat zweten zinloos is. Maar ik weet het niet zeker, onder water is dat onmogelijk vast te stellen.

11 Comments:

Anonymous Anoniem said...

gewoon uit nieuwsgierigheid, aquajoggen, is dat gewoon de 'hippere' naam voor watertrappelen met lood rond je buik?

23 februari, 2006 23:25  
Blogger koen fillet said...

@anonymous: Watergtrappelen, niet met lood maar met een schuimrubberen zwemband om je buik.

23 februari, 2006 23:29  
Blogger kris said...

"met een schuimrubberen zwemband" waarom denk ik nu spontaan aan bibendum? sorry Koen!

23 februari, 2006 23:44  
Blogger Geert Gitaar said...

Ik vertrek straks op ski-vakantie naar Morzine, Koen...

Ik zag iets dat lijkt op bange paniek in de ogen van J. van C. toen ik schertsend vertelde over mijn plannen om te skiën op mooie, zonnige dagen.

Hij heeft gelijk, het is gevaarlijk. Ik ga dus 6 dagen aquajoggen. Mijn loden zwemband ligt al in de koffer.

24 februari, 2006 01:33  
Anonymous Anoniem said...

in water of in koude omgeving.... zweten is altijd een "afvalproduct" van energieproductie. Lopen is niets anders als het eindproduct van ontelbare spiermachines die vetten en koolhydraten verbranden en omzetten in spiersamentrekking en zo de blogmeister in beweging trekken. En waar energie wordt geproduceerd ontstaat warmte en moet er gezweet worden om het af te voeren.... zie ook je tekst over drinken.
de diëtiste
ps goede ski geert

24 februari, 2006 09:54  
Blogger kris said...

@anonymous... ja maar nu breng je koen in verwarring! zweten is een symbiose van het opkuisen van afval, maar vooral afkoelen van het lichaam indien nodig. Het lichaam kent ook een andere uitlaat voor het afval; de blaas (pipi dus) en zal in fctie van het warmteoverschot meer of minder zweet produceren en de reciproke daarvan sturen naar de blaas. Daarom moet je in de winter ook meer naar het toilet dan in de zomer (bij dezelfde hoeveelheid vochtopname).
In een zwembad koel je sowieso al heel goed af en valt de zweetproduktie terug op het minimum. Verdampen doet het daar niet, en van dat beetje zweet merk je uiteraard niks want dat verdwijnt in het water...eens je uit het water komt merk je hoe goed water dat verdampt zorgt voor afkoeling- ril ril ril- enfin zwemmen is de prettigste sport die er is omdat je van je klein beetje zweet geen last hebt.. ik kan het weten want ben zowaar allergisch voor zweet!

24 februari, 2006 15:32  
Anonymous Anoniem said...

Wat vond je trouwens van Big Star Koen? Ik was die avond in de Handelsbeurs en 'k vond het fantastisch!

24 februari, 2006 16:27  
Blogger koen fillet said...

@anonymous: ik ben niet kunnen gaan naar Big Star. Jammerjammerjammer. Zieke zoon en uithuizige wederhelft, vader bleef dus thuis.

24 februari, 2006 19:12  
Anonymous Anoniem said...

@koen: doe je dan gewoon watertrappelen met dat ding rond je buik of ga je ook vooruit ? Ik weet niet goed wat ik me erbij moet voorstellen

24 februari, 2006 19:28  
Blogger koen fillet said...

@anonymous: Je gaat een heel klein beetje vooruit, maar dat hoeft niet. De bedoeling is dat de beweging die je met je benen maakt zo sterk mogelijk op een loopbeweging lijkt.
(Er zijn hier nogal veel anonymoussen. Kunnen jullie geen alias kiezen? Dat praat makkelijker.)

24 februari, 2006 20:26  
Blogger Unknown said...

Heel goed voor je spieren is het ook aquajoggen. Met aquajoggen gebruik je bijna al je spieren. In plaats van maar een spiergroep

04 mei, 2017 13:44  

Een reactie posten

<< Home