dinsdag, juni 09, 2009

Mail

Daarnet gevonden tussen de elektrische post. "Een dringende oproep tot de politieke journalisten (en de politici) die ongetwijfeld geen gevolg zal krijgen". Mail van een burger die zich zorgen maakt over de regeringsonderhandelingen en de verslaggeving erover. Ik vat samen:
(...) zo lang er hierover geen definitief akkoord bestaat heeft het geen enkele zin om elke dag krantenpagina’s, radiominuten en televisiebeelden te verspillen aan nietszeggende verslagjes, aankondigingen van bezoekjes, reacties, commentaartjes en hypotheses. De vierde macht hoeft echt niet aan de onderhandelingstafel te zitten. (...)

We hebben de voorbije maanden een tsunami moeten ondergaan van – niet altijd even relevant - verkiezingsnieuws. Alles is nu gezegd, de standpunten zijn gekend en de kiezer heeft gesproken. Laat de partijen nu in alle rust hun belangrijk voorbereidend werk doen.

De vorige federale regeringsvorming heeft geleerd dat de pers meer kwaad dan goed doet. En er zal heus wel een persconferentie bijeengeroepen worden als er echt en definitief nieuws is. Alleen het resultaat telt.

Ik kan me niet voorstellen dat er in deze tijden geen ander belangrijk politiek nieuws te vinden is in de diverse geledingen van onze maatschappij. Ga eens op zoek naar positieve signalen en creatieve voorstellen uit de bedrijfswereld, de sociaal-culturele sector en het middenveld. Inspireer de onderhandelaars, in plaats van hen lastig te vallen met voortijdige en overbodige vragen.
Een oproep die inderdaad "geen gevolg zal krijgen". Maar wel interessant.

(Ik zal de naam van de auteur vermelden als die zich in het bovenstaande herkent en mij laat weten dat hij dat op prijs zou stellen.)

Labels:

6 Comments:

Blogger San F. Yezerskiy said...

Na het kopstukkendebacle van gisteren kan ik die man of vrouw alleen maar gelijk geven.

Laat de mensen tenminste één keer samen een koffie drinken voor ze beslissen dat ze niet kunnen samenwerken.

Vooral de opiniemakers in de studio, die ons na elke zin vertellen wat we daar nu weer van moeten vinden, vind ik verschrikkelijk.

09 juni, 2009 10:39  
Blogger Onzils said...

Kan me ook in de mail vinden, maar...we moeten realistisch zijn!
Het is al te gemakkelijk om programma's te vullen met nog meer uitspraken van politici, van opiniemakers daarover (dikwijls uit de contekst gerukt) en van opinies over de uitspraken van deze opiniemakers...de bevolking lijkt deze vorm van "voorkauwen" nodig te hebben.
Alles is zoveel "relatiever"...heb ooit de lijst met handtekeningen nodig voor deelname aan verkiezingen van de partij van Van Rossem (een neef van me was kandidaat en degene die die handtekeningenlijst ingeeft, moet "neutraal" zijn, dacht ik) in Leuven binnengebracht en als je dan hoort hoe de politici van diverse partijen achter de schermen met elkaar praten, dat is echt ontnuchterend en kan ik iedere burger aanbevelen!

09 juni, 2009 11:23  
Blogger d.s. said...

De zaak van twee kranten bekijken !

09 juni, 2009 12:01  
Anonymous luc said...

eindelijk een zinnige kijk op de zaken

wanneer gezond verstand en dit is niet de slogan van dedecker maar van vele mensen

( nvdr geen dedecker fan)

09 juni, 2009 18:27  
Anonymous Charlie said...

Helemaal mee eens. De huidige wijze van berichtgeving c.q. journalisten(eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik alleen maar een uitspraak kan doen over de VRT)wordt overgoten door stellingname en suggestieve vragen die in allerlei vormen worden geformuleerd om de geinterviewde toch maar vooral iets in de mond te kunnen leggen en daarna dat uit zijn verband te trekken en mee te ´stoken´ door die ene quote geregeld te herhalen. Mensen continu onderbreken en vooral zelf aan het woord zijn wordt nogal gecultiveerd. Wat echter ontbreekt zijn echte antwoorden op echte vragen Neen, geef mij dan maar Feyten en Filet, waar de mensen nog eens tijd krijgen om eea rustig uit te leggen en echte info te geven op een normaal menselijke manier.

10 juni, 2009 08:29  
Anonymous Kris said...

Helemaal mee eens. Ik heb me mateloos geergerd aan de houding van de VRT journalisten tijdens de talrijke uitzendingen op één en canvas.

Ik zag op de avond van de verkiezingsdag een gesprek van Stef Wauters met Mieke Vogels, Kris Peeters en Bart De Wever op VTM en vond het een verademing.

Ik hoop dat er intern een serieuze evaluatie zal gebeuren op de nieuwsredactie.

11 juni, 2009 13:56  

Een reactie posten

<< Home