zaterdag, augustus 02, 2008

Radioreus

Groot interview met Hugo Matthysen in De Morgen. Edwin Brys komt ter sprake.


Edwin Brys maakte "Lunapark" bij Omroep Antwerpen en gaf Hugo Matthysen zijn allereerste schrijfopdracht. Hij verplichtte hem zo zelfstandig auteur te worden. Edwin Brys maakte diep in de jaren '80 "De Walsmachine", een veeldelige radiodocumentaire over de geschiedenis van de wals. De piepjonge ik verzaakte er zijn schoolwerk voor. De Walsmachine leerde me naar muziek luisteren die eigenlijkfeitelijk bij mensen van een generatie ouder hoorde. Een van de eerste dingen die ik deed toen ik bij de BRT ging werken was vragen: meneer Brys, de Walsmachine, hebt u daar geen cassette'tje van? Het moet hier nog ergens slingeren. Edwin Brys maakte "De Groote Magazijnen", een Jongens en Wetenschapachtig programma op Omroep Brabant. Correcter zou zijn, Fillet, om Jongens en Wetenschap een Groote Magazijnenachtig programma te noemen. Edwin Brys maakte Piazza op Radio 1 en Edwin Brys deed nog veel meer.

En dan misspellen die van De Morgen zijn naam. Erwin Briers, mijn god.

Labels:

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

aha,de morgen,dus toch een sos
prettige vakantie

02 augustus, 2008 15:24  
Anonymous Anoniem said...

Het is blijkbaar een naam die er om vraagt verkeerd geschreven en uitgesproken te worden.

Mensen hebben blijkbaar moeite met een 'y'. Sommigen spreken het uit als 'bruis'. Vreemd.

Een neef van me had ooit een groepje trouwens, Aspro Brys

03 augustus, 2008 10:37  
Anonymous Anoniem said...

Heer Fillet,
Ik kom hier wel eens 'lurken' (= lezen zonder te reageren), maar nu kan ik het reageren toch echt niet laten. U schrijft op 21 juli:
'Waarde landgenoten, laten we ophouden met de komedie. Weg met de vlaggen, weg met de leeuw, weg met de haan en weg met de driekleur.'
Ik ben een beetje jaloers op de Nederlanders en hun oranjegekte. Ik ben ook een beetje jaloers op het Franse volkslied. Waarom mag ik niet trots zijn als een van mijn landgenoten een goede prestatie heeft neergezet in het buitenland? Waarom moet nationalisme en trots zijn op je eigen volk per definitie fout zijn?Waarom mag ik geen vlag hebben (desnoods de vlaamse Leeuw) om achter te staan? Waarom moeten dergelijke sentimenten altijd meteen belachelijk gemaakt worden, of aanzien worden als uitingen van nazisme? Ik mis die samenhorigheid en het symbool dat voor die verbondenheid staat. Ik mis dat écht en ik denk vele land- of streekgenoten met mij.
Desalniettenimin met vriendelijke groeten,
De Drs.

10 augustus, 2008 20:18  
Anonymous Anoniem said...

En net nú schrijf ik in mijn reactie hierboven 'Vlaamse' abusievelijk met een kleine letter. Komt dat tegen! Jammer...
De Drs.

10 augustus, 2008 22:02  

Een reactie posten

<< Home