Brussel-Rupelmonde: 2u30min 52,8km 32°C.
32° is te warm. Het ging hoor, het ging goed zelfs, maar allicht lagen de ozonconcentraties boven de gezondheidsdrempel. Wat moet je eigenlijk voelen als je zware inspanningen doet met teveel ozon in de lucht? Er stond wat wind, maar verkoeling bracht die niet. Het voelde alsof er voortdurend iemand met een haardroger naar me stond te blazen.
Wie op zoek is naar een egoboost kan ik dit aanraden. Vertellen op je werk dat je met de fiets bent levert bewonderende blikken op. Vreemd eigenlijk. Zondag heb ik een pleziertochtje van 70km gedaan. Dat is straffer, maar niemand kijkt daar van op. Maar van Brussel naar huis rijden... wow! Dat maakt indruk.
Het lastigste was uit Brussel weggeraken. Ik kwam niet van de Reyerslaan, ik had een opdracht in hartje stad en daar ken ik de weg niet. De bewegwijzering is op auto-maat: voor je het weet fiets je de tunnels in, of zit je op de A12. En de Heizel is ook niet echt overzichtelijk. Navigatiefouten worden bestraft met extra bergop rijden, want Brussel is heuvelachtig. Het eerste half uur van de bijgaande hartslagcurve betreft dus stadsverkeer met rode lichten enzo. (Een hartslagcurve is het niet echt want ik was thuis mijn borstsensor vergeten. De blauwe lijn is mijn snelheid.)
Terzijde: 4,40 euro vind ik veel geld om de fiets op de trein mee te mogen nemen. En in de trein tussen Temse en Mechelen was niet echt plaats voor een fiets. Ik hinderde de andere passagiers, waarvoor mijn excuses. Ik hoorde vanochtend in Voor De Dag nog maar eens iemand uitleggen dat het qua broeikasgasuitstoot niet vijf voor, maar vijf over twaalf is. Komaan, Jannie Haeck: gratis fiets op de trein. Het is een kwestie van uw handtekening onder een papier zetten. Ik kan me niet voorstellen dat de NMBS daardoor veel inkomsten gaat derven want ik zie haast nooit iemand met een fiets in het station.
Besluit: als de temperatuur onder de 28° zakt doe ik het nog eens.
Wie op zoek is naar een egoboost kan ik dit aanraden. Vertellen op je werk dat je met de fiets bent levert bewonderende blikken op. Vreemd eigenlijk. Zondag heb ik een pleziertochtje van 70km gedaan. Dat is straffer, maar niemand kijkt daar van op. Maar van Brussel naar huis rijden... wow! Dat maakt indruk.
Het lastigste was uit Brussel weggeraken. Ik kwam niet van de Reyerslaan, ik had een opdracht in hartje stad en daar ken ik de weg niet. De bewegwijzering is op auto-maat: voor je het weet fiets je de tunnels in, of zit je op de A12. En de Heizel is ook niet echt overzichtelijk. Navigatiefouten worden bestraft met extra bergop rijden, want Brussel is heuvelachtig. Het eerste half uur van de bijgaande hartslagcurve betreft dus stadsverkeer met rode lichten enzo. (Een hartslagcurve is het niet echt want ik was thuis mijn borstsensor vergeten. De blauwe lijn is mijn snelheid.)
Terzijde: 4,40 euro vind ik veel geld om de fiets op de trein mee te mogen nemen. En in de trein tussen Temse en Mechelen was niet echt plaats voor een fiets. Ik hinderde de andere passagiers, waarvoor mijn excuses. Ik hoorde vanochtend in Voor De Dag nog maar eens iemand uitleggen dat het qua broeikasgasuitstoot niet vijf voor, maar vijf over twaalf is. Komaan, Jannie Haeck: gratis fiets op de trein. Het is een kwestie van uw handtekening onder een papier zetten. Ik kan me niet voorstellen dat de NMBS daardoor veel inkomsten gaat derven want ik zie haast nooit iemand met een fiets in het station.
Besluit: als de temperatuur onder de 28° zakt doe ik het nog eens.
7 Comments:
Ik doe toch mijn petje af voor iemand die zonder petje bij 32°C in 2u30min 52,8km heeft gefietst.
En nog meer voor iemand die aandringt op gratis fiets op trein.
Soms ga ik naar mijn werk met openbaar vervoer = 15 min trein en dan nog stukje bus.
Ik heb er al aan gedacht om eerst te treinen en dan te fietsen, maar iedere keer 4,40 (of dagkaart 7,30) is toch aan de dure kant. Aansluitend de bus nemen is (veel) goedkoper.
En meestal neem ik de wagen want na de trein moet ik wel 20 min op de bus wachten.
Mocht het allemaal een beetje beter geregeld, dan zouden wel meer mensen met het openbaar vervoer reizen (of openbaar vervoer + fiets)
Alee vooruit waar is Steve Stevaert: gratis met de fiets op de trein.
Je kan natuurlijk ook een petitie beginnen. Ik denk dat er nog wel mensen zijn die die willen ondertekenen en daardoor ook meer mensen die met de fiets op de trein gaan om 's avonds terug te komen met de fiets.
't Zal wel zijn ! Als ik mijn fiets gratis mee kon nemen zou ik veel vaker met de trein gaan.
Maar ja waar moeten ze die fietsen dan allemaal steken...
Vermits er nu geen roker-coupes meer zijn zou er toch meer plaats moeten zijn? Als ze van de oude rokercoupes fietserscoupes maken dan kunnen er toch al wel een paar fietsjes mee op een trein...
Ik denk dan aan min of meer lege coupes met fiets en mens staan/leunplaatsen...
bij de fietserbond of provelo kan je voor een klein prijsje (€3 ofzo) een fietskaart van Brussel aanvragen. Daarop staan de beste fietswegen aangeduid...
http://www.fiets.irisnet.be/nl/fietskaart_nl.htm
Great site lots of usefull infomation here.
»
Een reactie posten
<< Home