zondag, maart 12, 2006

Testweekend, dag 2.

Een uur lopen is gekkenwerk, zou ik een half jaar geleden gezegd hebben. Maar het is me gelukt vandaag. Ik heb zonder me te forceren 9km afgelegd. Tot minuut 55 probleemloos, maar toen voelde ik een scherpe pijn in mijn knie. In mijn goeie knie, verdorie. Ik heb die pijn verbeten, maar nu, een halve dag later, voel ik het nog. Daarnet de kinderen ingeduffeld en de trap afkomen was een pijnlijke affaire. En ook mijn linkerenkel zeurt. Afwachten wat dat morgen geeft.

Ik ken ondertussen mijn vetpercentage: 26,5%. Ik kom van 30. Als u de gemiddelde man van 43 bent, dan heeft u 25% vet. Ik zeul dus met 22,9 kilo vet. In pakjes boter komt een gezin daar een jaar mee door, schat ik. Maar kom, we zijn op de goeie weg. Nog even doordiëten en ik ben modaal.

Uit de melkzuurtest blijkt dat ik train aan een iets te hoge hartslag. Het werd nogal technisch toen Paul het me uitlegde, ik hoop dat ik geen onzin verkoop: aan 160 slagen per minuut was de lactaatwaarde 5,5. Dat is teveel. Ik moet zeker onder de 150 blijven, en beter nog rond de 145. Dat wil zeggen: trager lopen.


De volgende tussentijdse uitdaging is de 20 km van Brussel op 28 mei. En daarna - en daar zijn J, F, G, S, K en ik toch wel van geschrokken - zal het trainingsvolume erg groot worden. Paul liet in zijn kaarten kijken: vanaf augustus nog maar één rustdag per week en wekelijks een duurloop van 2u30... Terwijl de marathon toch maar 2u05 hoeft te duren, geloof ik.

Marc Herremans kwam de dag afsluiten. Eén woord. Respect.

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Koen, let maar goed op. Als, intussen, ervaringsdeskundige weet ik wat het betekent de pijn te veronachtzamen. De gevolgen zijn navenant. Begin februari, tijdens een bosloopje van een uurtje voelde ik pijn aan de linker enkel. Niet geklaagd en nog minder getreurd, met eventjes rusten zou het wel genezen. Nu,ruim een maand en enkele röntgenfoto's later, is aangetoond dat het been gebroken is. Joggen zit er niet meer in de komende maanden. Een goede raad: pijn is een waarschuwing, raadpleeg vlug een deskundige.

13 maart, 2006 09:31  
Anonymous Anoniem said...

sorry even een dagje overgeslagen maar ik zie dat je ondertussen je vet% kent. twee woorden respect en... we zullen doorgaan!
de diëtiste

13 maart, 2006 15:08  
Anonymous Anoniem said...

Tja, ik wil je hier nu niet ontmoedigen maar 2u05 voor een marathon, da's wel voor de hééél snelle mannen. Voor zover ik het weet, schommelt het wereldrecord rond die tijd. Tenzij je het hier hebt over een Halve en niet een hele marathon.
Succes nog met alle trainingen!

Ann

17 maart, 2006 21:51  

Een reactie posten

<< Home