maandag, december 01, 2008

De ware stem


Eén van de gelegenheidpresentatoren van Het Laatste Uur heeft zijn beklag gemaakt over de klank van zijn stem als hij op zondagavond op de radio komt. Hij herkent zichzelve niet en vraagt zich af wat voor filters ik er allemaal op zet.

Weleuh, dat hangt ervan af. Soms ruist of bromt een inzending, soms ploffen de p's en de b's, soms sissen de s'en. Dan durf ik er nogal stevig tegenaan te filteren.

Maar in het geval van de klager - hij klaagt vriendelijk en beleefd, dat moet gezegd - heb ik nauwelijks gefilterd. En toch blijft hij vinden dat hij niet klinkt als zichzelf.

Vroeger, toen ik nog niet op de radio werkte, vond ik ook dat mijn stem raar klonk op de zeldzame momenten dat ik een opname van mezelf hoorde. Dat heeft iedereen. En dat komt omdat je stem, zoals die in je eigen oren klinkt, je stem niet is. De klank wordt vervormd door de akoestische eigenaardigheden van je eigen schedel.

Het slechte nieuws voor de klager is: die rare klank die je op de radio hoort, is je ware stem.

Labels: ,

5 Comments:

Anonymous Anoniem said...

eens iets lezen op
http://blogger.xs4all.nl/krooshof/archive/2004/11/28/15796.aspx

01 december, 2008 08:34  
Blogger baske said...

Dit is meer iets voor een nieuwe 'Jongens en Wetenschap'.

02 december, 2008 00:03  
Anonymous Anoniem said...

Het omgekeerde is ook waar. Ik kreeg destijds op school van verschillende leerkrachten te horen dat ik een 'radiostem' had, alhoewel ik dat zelf niet vond. In mijn oren klinkt mijn stem te dof en mist ze scherpte. Maar voor anderen is dat blijkbaar niet zo.

02 december, 2008 15:08  
Blogger Onbegonnen Werk said...

Sommigen beweren van zichzelf ook dat ze een ideale radiostem hebben. Terwijl de meeste van die mensen zelfs doven en gehoorgestoorden zouden wegjagen van de radio. Vreemd...

02 december, 2008 21:01  
Anonymous Anoniem said...

De ware stem : Is dat zoiets als een stem op Bertje Anciaux.....ge weet nooit hoe,waar en hoe lang die stem zal klinken.

02 december, 2008 23:24  

Een reactie posten

<< Home