zondag, december 02, 2007

De Zilveren Lepel

Er is me nog een verlaat verjaardagscadeau overkomen. Een bijbel begot. Ruim 1200 bladzijden Italiaans koken, en werkelijk alles staat er in. Van simpele bechamelsaus (besciamella, twintig minuten laten pruttelen, dat wist ik niet) tot kikkersoep (zuppa di rane).


Haal de poten van 24 kikkers en hou ze apart. Verhit de olie, voeg ui, wortel, bleekselderij en knoflook toe en bak alles op laag vuur in 10 minuten lichtbruin. Roer er grondig de kikkers door, voeg tomaten en bouillon toe en breng met zout en peper op smaak. Breng het mengsel aan de kook, zet het vuur laag en laat het gerecht pruttelen tot de kikkers bijna uit elkaar vallen. Schep het in de keukenmachine en draai er puree van. Doe die weer in de pan, voeg de kikkerbilletjes toe en laat ze in 15 minuten gaar worden. Schep de soep in een terrine, bestrooi met peterselie en zet ze met geroosterd brood op tafel.

Waarbij wordt opgemerkt dat de ware kikkerliefhebber de botjes mee opeet.

Labels: ,

10 Comments:

Anonymous Anoniem said...

zeker mijn fout dat ik nu aan tia hellebaut moet denken.

02 december, 2007 21:24  
Blogger koen fillet said...

Tante!

02 december, 2007 21:27  
Anonymous Anoniem said...

42 km ver af na al die comments.
maar laat het je niet aan je hart komen
doe maar en GENIET
een patient van ligt aan het einde e, ook nog geen grote leeftijd
grtn

03 december, 2007 15:22  
Anonymous Anoniem said...

gekregen van Jan D. uit L. ?

03 december, 2007 15:58  
Blogger koen fillet said...

Zoals Jan D uit L zelf zou zeggen: jep.

03 december, 2007 16:15  
Anonymous Anoniem said...

Koen, je spreekt van een BIJBEL. Is ie dan nog beter dan de bijbel van de Boerinnenbond, "ons kookboek" ?
Ook te gebruiken voor praktisch niet zo handige mensen in de keuken ? Eigenlijk ben ik wel benieuwd...de website licht al een tipje op van de sluier. Misschien reacties van anderen...

Groetjes,
Joke

PS: rtzsap: zou dit sapje ook terug te vinden zijn in die bijbel ?

03 december, 2007 17:21  
Anonymous Anoniem said...

Er is nog iets beter! De Italiaanse kookbijbel =) enfin, hij wordt toch gepromoot, als ware het dé kookboek van de Italiaanse boerinnen..

03 december, 2007 22:13  
Anonymous Anoniem said...

De ware kikkerliefhebber laat de pootjes aan de kikker zitten zodat het beestje vrolijk kwakend verder springt, me dunkt.
(nee ik ben niet van gaia maar die beestjes levend de poten afrukken gaat me toch te ver)

03 december, 2007 22:35  
Blogger Lo shogun said...

De Zilveren Lepel is voor Italianen wat Ons Kookboek voor Belgen is...

04 december, 2007 12:32  
Anonymous Anoniem said...

wel een beetje een gruwelrecept koen :

je moet je de kikkers en de poten apart houden en als de kikkers zonder poten bijna uiteenvallen zijn de poten gaar! Lees ik dat goed dat je dus die kikkerlijven en -ogen mee mixt?

05 december, 2007 21:49  

Een reactie posten

<< Home