maandag, november 19, 2007

45

Halte Halewijn. De tram duikt het duister van de tunnel in. De man naast me op de bank doet alsof ik er niet ben. Hij kijkt naar buiten. Maar er is geen buiten, we zijn ondergronds, de wereld is op zwart gegaan. Af en toe komt de noodverlichting voorbij, voor de rest heeft de man enkel zijn spiegelbeeld om naar te kijken. En ook dat lijkt hij te negeren - dan nog liever het volstrekte niets.

Het negeren is wederzijds. Ik doe alsof ik de druk van zijn linkerdij niet opmerk. Hij doet duidelijk zijn best om zijn elleboog zo dicht mogelijk bij zijn eigen lijf te drukken. En ik ontken de geur die uit zijn winterjas dampt. Hem valt niets kwalijk te nemen: het regent. Dat heeft zo zijn gevolgen voor de luchtkwaliteit in trams en bussen.

Halte Frederik Van Eeden. Ik ben jarig, maar dat kan je aan mijn gezicht niet zien. Geen blikken van verstandhouding. Geen glimlach, geen gemompeld proficiat. Uitdrukkingloos doordeweeks zwijgen.

Er moeten er nog zijn, ik ben niet de enige die op deze novemberdag is geboren. Wie? Ik hou me in. Ik onderdruk de zin om luidop te vragen of er nog iemand jarig is vandaag. We hadden samen koffie kunnen drinken. Telefoonnummers uitwisselen en afspreken dat we dat volgend jaar weer doen.

Een meisje manouvreert een kinderwagen de tram in, terwijl ik besef dat ik jonge moeders meisjes begin te vinden. Het kind kijkt wel. Ik knipoog. Er wordt geglimlacht achter een fopspeen. Het meisje heeft niets gemerkt.

Groenplaats.

Labels: ,

18 Comments:

Blogger Heleen said...

proficiat met uw 45 jaren!!

19 november, 2007 09:19  
Anonymous Anoniem said...

aan koen
bedankt voor de blog van achille
indien dit waar is proficiat,een mijlpaal in het leven.
De andere kant van de medaille,neem een een lintmeter en zet een streep aan 45cm en kijk hoeveel er nog overblijft en trek daar noig een 20 cm van af.
Soms niet leuk.
grtn
luc

19 november, 2007 09:27  
Blogger Anne said...

Ik ken er nog eentje die jarig is vandaag (go Geertrui!) en zij wordt 39! Proficiat aan allebei en je ziet Koen, toch niet alleen vandaag! Zal ik haar vragen of ze koffie wil?

19 november, 2007 09:35  
Blogger Jan said...

Gelukkige verjaardag!!

19 november, 2007 09:39  
Anonymous Anoniem said...

Verjaren is niet belangrijk Koen,tenzij dat ge bvb. pakweg een doosje krabsla of tonijnsla zou zijn. Dan was het immers dramatisch, wat betreft je houdbaarheidsdatum.
Er 45 hebben is zelfs niet erg tenzij je het over graden koorts hebt... .
Het leven is schoon soms. Soms ! Gewoon al in z'n manier van ongelooflijk 'typisch menselijk' zijn.
Sterkte.

19 november, 2007 12:57  
Anonymous Anoniem said...

Beste Koen, gefeliciteerd met je verjaardag ! En leef (en blog) nog maar vele jaarkes... jogginggirl

19 november, 2007 13:49  
Anonymous Anoniem said...

tja, je zou een verjaardagskroon kunnen dragen, of het gewoon luidop vertellen, in 't echt ipv op je blog. Of vroeg (nog vroeger) bloggen en dan hopen dat iedereen je al gelezen heeft. Of je laten bellen op je gsm en vriendelijk bedanken voor de felicitaties.

Ach 45 is toch niks!
Een oproep aan ieder hier: noteer 19 november 2008 - Heer Fillet wordt 46.
Als we dan nog bloggen, beste, misschien wel dan...
(en ook nu) gefeliciteerd!

19 november, 2007 14:24  
Anonymous Anoniem said...

Niet vandaag nee, maar gisteren was ik wel weer aan de beurt. Een zondag voelde toch iets feestelijker! Proficiat, hé!

19 november, 2007 14:37  
Blogger Pink Lady said...

Proficiat!!
Ik was eergisteren jarig, dus ik weet nog hoe het voelt!

19 november, 2007 14:49  
Anonymous Anoniem said...

Hey Koen,

Er is er inderdaad nog eentje jarig, op jouw eigenste werkvloer notabene! Laat de zoektocht beginnen! Misschien samen een kopje koffie benutten in de mess? Kleine hint: zijn initialen, J.H. 52 geworden vandaag.

Gefeliciteerd overigens! Ook aan die collega!


rdrpjz --->radijsjespudding

19 november, 2007 16:41  
Anonymous Anoniem said...

Happy Birthday! Van je collega wist ik het; van jou niet. Waar is de tijd dat er een halve uitzending van "Jongens & Wetenschap" aan werd opgehangen aan de verjaardag van je collega/baas ;-)

19 november, 2007 17:49  
Anonymous Anoniem said...

Dat is dus bijna dag op dag 10 jaar verschil met mij (tja, ik ben de jongste), ... ben ik nog een meisje?

19 november, 2007 18:19  
Anonymous Anoniem said...

is twee dagen geleden ook goed? children of november we are...

19 november, 2007 18:40  
Anonymous Anoniem said...

Ik was enkele weken geleden jarig en kreeg een kaartje met de uitspraak 'Alter heisst ja gar nichts, es sei denn, mann ist ein Käse'.
Gelukkige verjaardag!

19 november, 2007 19:15  
Anonymous Anoniem said...

... ik vind echt dat je goed schrijft, dat mag ook eens gezegd worden. Heel stom, want waarschijnlijk zijn er meer dat dat denken, anders zou je geen collum hebben in de knack... maar kwou het toch maar ff vermelden.

19 november, 2007 20:14  
Anonymous Anoniem said...

Gelukkige verjaardag! Mogen nog vele fijne jaren volgen, met sportieve & artistieke hoogtepunten =) en met af en toe een glimlach van de persoon naast je op de tram, als het even kan een vrolijke babbel...en een zacht zonnetje dat op je neerschijnt.

19 november, 2007 20:39  
Blogger koen fillet said...

Danku Jokes. Danku allemaal bedoel ik.

19 november, 2007 23:02  
Blogger Geert Gitaar said...

Deze blogpost is waarlijk supermooi geschreven, Koen.

21 november, 2007 08:20  

Een reactie posten

<< Home