donderdag, juni 21, 2007

Ex-specht


Een griezelige ontdekking. Hij moet er toch al een paar dagen liggen. Vermoedelijk tegen het raam geknald, en in de - hoe heet dat - speelgoedwaterbaan gesukkeld. Nu pas het lijk ontdekt.

De specht was in mijn bestaan een abstract begrip, tot ik, een jaar of twee geleden 's ochtends vroeg onderweg naar het station, drie (3!) groene spechten zag fikfakken in een parkje in Temse. Sindsdien zie ik voortdurend spechten, groene en bonte. Zelfs in onze tuin. Meestal levend, maar deze keer dus dood. Zijn ze aan een opmars bezig? Of word ik met de jaren opmerkzamer?

Labels: ,

8 Comments:

Blogger Geert Gitaar said...

Hoe meer rupsen, hoe meer spechten ?

Maar ja hoor, je wordt steeds meer en meer opmerkzaam. Vooral op de fiets ter hoogte van Temse ;-)

21 juni, 2007 23:05  
Blogger Tweede leerjaar said...

Hoe meer rupsen, hoe meer spechten! Hoe meer spechten, hoe meer vale gieren. Hoe meer vale gieren, ... hoe meer rottend vlees in de wei.

21 juni, 2007 23:21  
Anonymous Anoniem said...

Misschien is het een indruk, maar ik zie de laatste jaren niet enkel meer spechten, ook reigers zijn volgens mij gevoelig aan het uitbreiden.

David

22 juni, 2007 07:55  
Anonymous Anoniem said...

Ja,ja en er zijn ook terug meer mussen. In het Pajottenland toch!

22 juni, 2007 11:28  
Anonymous Anoniem said...

Om nog even terug te komen op jouw post mbt Crowded House.

Misschien gebruikte (ss) 'Pat' niét als voornaam, maar wel in de betekenis van 'maat' of 'vriend'.

Ik geloop dat ook Julien Vrebos, naast zijn veelvuldig gebruik van 'suske', er af en toe ook wel eens een 'Pat' tegenaan gooit.

Wim

22 juni, 2007 16:48  
Anonymous Anoniem said...

Dat de populatie groter wordt laat ik in het midden maar wat zeker is,is de toenemende vermenselijking van de vogels?Soorten die voor enkele jaren nauwelijks van dichtbij konden geobserveerd worden lijken nu meer en meer de mensen te vertrouwen.Vooral de eksters hebben op dit vlak schijnbaar veel toegevingen gedaan.
Marie-José

22 juni, 2007 21:45  
Anonymous Anoniem said...

Deze is wel héél bont.

22 juni, 2007 22:36  
Blogger Linde said...

Dag Koen,

eventjes aan Diederik gevraagd en inderdaad: er zijn de laatste jaren steeds meer spechten doordat bossen in Vlaanderen ouder worden. Oude bomen zijn namelijk al een beetje vermolmd en spechten kunnen daar makkelijker hun nesten in tokkelen.

Liefs,
Linde

28 juni, 2007 12:42  

Een reactie posten

<< Home