zaterdag, april 28, 2007

Vriendelijk

Een bedelaar. Altijd moeilijk. "Meneer, mag ik u vriendelijk iets vragen? Ik zoek een beetje geld om vanavond in De Biekorf te kunnen gaan slapen". Het licht sprong op groen, ik schudde nee, met een knagend geweten.

Vijftig meter verder op de Oude Leeuwenrui zag ik een Delhaize City. Ik parkeer, ik loop terug naar het verkeerslicht, denkend: als hij honger of dorst heeft gaan we samen een brood en melk kopen. Maar mijn dakloze was nergens meer te zien, ook niet in de zijstraten. Ik heb het Falconplein geprobeerd en een stukje Schippersstraat. Dat geweten knaagt nog altijd.

Labels:

5 Comments:

Anonymous Anoniem said...

ook al meegemaakt: met boodschappentassen vol eten een bedelaar tegenkomen die geld vraagt om eten te kunnen kopen voor de bijzijnde-zielig-kijkende kindjes, ... brood en ander voedsel uit mijn zak aanbieden en neen, ... ze hebben liever geld, ... moeilijk om de volgende bedelaar dan niet voorbij te lopen hoor!

28 april, 2007 17:29  
Anonymous Anoniem said...

ik was onlangs op de parking van de Brico zakken zand van 50 kilo in de wagen aan het laden toen er zo een figuur de daklozenkrant kwam verkopen. Ik was al klaar om "neen bedankt" te zeggen toen die mens me spontaan begon te helpen met inladen (wat wel welkom was). In zo'n geval geef ik graag "loon naar werken". Ook de accordeonist die soms 's morgens aan Brussel Noord schitterende deuntjes staat te spelen en op die manier mijn ochtend opfleurt mag wel eens op een bijdrage van mijnentwege rekenen.

28 april, 2007 21:51  
Blogger Jogginggirl said...

Wanneer ik 'hongerige' bedelaars tegenkom aan een supermarkt, stel ik altijd voor om eten/frisdrank te kopen voor hen (of hun kids), sommigen weigeren dit, anderen niet.

30 april, 2007 12:37  
Anonymous Anoniem said...

ok goed
leuk en menslievend
terwijl wij iets zaten te drinken
komen vader en kinderen zingen ,en daarna komen de kinderen met een bekertje geld vragen geen probleem ,we geven "ons geweten"
politie komt langs om een fietsendief in te rekenen,die trouwens mee was gekomen met de ZANGERS
iedereen de plaat poetsen
uitgezonderd de fietsen dief ,die werd meegenomen met de politie
ik ben geen racist of wat da ook
ik sta dagelijks in de praktijk
maar laat ons een koe een koe(n)
noemen
GEEF GEEN GELD
maar laat iedereen een normaal leven leiden

02 mei, 2007 16:03  
Anonymous Anoniem said...

Of hoe een originele uitvlucht bedenken voor als je eens in de hoerenbuurt betrapt werd .. 't was zeker een leerrijke uitstap koen ?

05 mei, 2007 01:56  

Een reactie posten

<< Home