maandag, november 27, 2006

Cat Yusuf Islam Stevens

Annemie kondigde daarnet in Wilde Geruchten Midday (Avoid city after dark) af, en zei dat dat goede raad was van Yusuf. Vrijwel onmiddellijk kreeg ik een mailtje van Marc Vanfraechem:

"Dierbaren, ik hoor onbekommerd een zekere Yusuf afkondigen, die ons nog wel goede raad zou hebben gegeven. Hierbij valt op te merken dat die Yusuf Islam een stuk crapuul van het zuiverste water is: hij heeft wel degelijk de fatwa tegen Salman Rushdie expliciet goedgekeurd en heeft dat nooit uitdrukkelijk willen herroepen. (...) Ik hoorde hem bezig op een Engelse zender en hij (...) neemt géén afstand van het bevel tot moord! Wel zegt hij dat hij slecht en kwaadwillig begrepen is, slecht geciteerd ook. (...) Die mijnheer Islam zou simpelweg niet gedraaid mogen worden, tenzij onze muziekkiezers oordelen dat er dagelijks, of toch wekelijks ook een Nazi-stapliedje moet bijkunnen." (*)

Yusuf heette voeger Cat Stevens. In 1978 bekeerde hij zich tot de islam en koos Yusuf Islam als nieuwe naam. Hij heeft inderdaad ooit de volgende woorden gesproken: "If Rushdie turned up at my doorstep looking for help, I might ring somebody who might do more damage to him than he would like. I'd try to phone the Ayatollah Khomeini and tell him exactly where this man is."

Verwerpelijk, daarover ben ik het met Marc Vanfraechem eens, crapuleus. Moet Radio 1 bijgevolg in een wijde boog om het repertoire van Cat Stevens en Yusuf Islam heenlopen? Moet je een liedje op zijn muzikale verdienste beoordelen, of moet je het gebrek aan deugdzaamheid van de kunstenaar in rekening brengen? Lees de tekst van Midday:

I like to take a walk out in the midday
Checking life out in the park
I like to take a walk out in the midday
Ah, but I avoid the city after dark

Oh, I love to see the children playing in the rain
Splashing books and kicking mud
Oh, I love to see the kids playing in the rain
Ah, but I avoid the city after dark

I love to feel the ocean blowing in my face
Wave as the old boats depart
I love to feel the wind blowing in my face
But avoid the city after dark


Of het grote poëzie is, doet er even niet toe. Een oproep tot heilige oorlog is het zeker niet. Was het dat maar. O, wat zou het leven dan simpel zijn: als die nieuwe CD vol strijdliederen had gestaan waarin Yusuf Islam opriep tot moord en doodslag, dan konden wij schande spreken en hem negeren.

-----------------------------------------------------------

(*) Marc Vanfraechem laat me weten dat hij volledig geciteerd wil worden. De stukken die ik overnam zet ik vetjes.

Mij dierbaren,

ik hoor onbekommerd zekere Yusuf afkondigen, die ons nog wel goede raad zou hebben gegeven.
Hierbij valt op te merken dat die Yusuf Islam een stuk crapuul van het zuiverste water is: hij heeft wel degelijk de fatwa tegen Salman Rushdie expliciet goedgekeurd
toen... en (heeft) dat NOOIT uitdrukkelijk willen herroepen. Iedereen vergeet dat graag, maar ik heb een geheugen: lees misschien hieromtrent mijn blogje van februari eens, als ik dat mag vragen: http://victacausa.blogspot.com/2006/02/drie-pakken-slaag.html.
Wat betreft die Yusuf hebben wij het niet over vooroordelen, wel over feitelijke oordelen. Het zou trouwens volstaan om hem nu, op de dag van vandaag, de vraag te stellen wat hij over die oude kwestie vindt... en of met andere woorden Rushdie het verdiende én verdient om ritueel geslacht te worden zoals van Gogh.
Mijnheer Islam zal op die vraag niet antwoorden: ik hoorde hem bezig op een Engelse zender en hij blaast koud en warm, denkt aan zijn verkoopcijfers wellicht, maar neemt géén afstand van het bevel tot moord! Wel zegt hij dat hij slecht en kwaadwillig begrepen is, slecht geciteerd ook (al staat alles op band - in dit opzicht lijkt hij op De Gucht die ook eens verklaarde dat er géén interview was geweest over Harry Potter ;-)
Die mijnheer Islam zou simpelweg niet gedraaid mogen worden, tenzij onze muziekkiezers oordelen dat er dagelijks, of toch wekelijks ook een Nazi-stapliedje moet bijkunnen. En als Islam toch moet zingen om de een of andere reden: dan, in naam van de menselijke waardigheid, met een duidelijke vermelding van zijn nooit ontkende moordplannen, of minstens van zijn nieuwe familienaam.
Beste democratische groet,
M.

Labels: , , , , ,

12 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Groot gelijk!

Schrap anders Garry Glitter ook maar van de lijst. Om nog maar te zwijgen van alle zingende druggebruikers...

Elkeen zou een grondig persoonlijkheidsonderzoek moeten ondergaan vooraleer gedraaid te worden! Misschien is dat de nieuwe lijn voor Radio 1: Enkel nog politiek correcte muziek.

27 november, 2006 16:12  
Blogger David aka Letman said...

Koen, niet echt van toepassing op deze post maar ik wens je een goed herstel en hoop je nog eens tegen het lijf te mogen lopen op een of ander loop-event.

27 november, 2006 17:08  
Blogger Bert said...

Is daar vorige week niet nog iets over verteld op Radio 1?
Maar in welk programma was dat?

ps. spoedig herstel!

27 november, 2006 18:10  
Blogger Marc Vanfraechem said...

@brave pol: in welke zin gebruikt u de term "politiek correct"? Yusufislam is juist héél correct in de media (die geheugenloze geldmachine).
Verder is de naam Garry Glitter mij enkel bekend uit de zijkolommetjes van de gazetten: ik meen dat hij zich graag wil misdragen met thaise kinderen? Zijn muziek heb ik wellicht ooit opgevangen ergens, maar dat was dan buiten mijn wil, en verder spreken wij hier over ernstige zaken.

27 november, 2006 18:46  
Blogger Marc Vanfraechem said...

én pol: wat ik vroeg was geen verbanning van catyusuf, maar een vermelding van zijn "credentials"... die hem buiten de beschaafde wereld plaatsen.

27 november, 2006 18:48  
Blogger koen fillet said...

@Marc. Ik heb pas bij het vetjes zetten van de stukken uit je mail die ik citeerde, beseft dat je inderdaad niet vroeg om yusuf uit de ether te bannen. Wat betreft het vermelden van zijn credentials: doe ik, zogauw ik weer terug in de RS13 zit.

27 november, 2006 19:53  
Anonymous Anoniem said...

Marc, je zei : "Die mijnheer Islam zou simpelweg niet gedraaid mogen worden, tenzij onze muziekkiezers oordelen dat er dagelijks, of toch wekelijks ook een Nazi-stapliedje moet bijkunnen"

Ik denk dat Pol daar uit afleidt dat je vroeg hem te bannen...
ik ben ook geneigd dat daaruit af te leiden.

27 november, 2006 23:05  
Anonymous Anoniem said...

Misschien hebben deze journalisten mister Stevens als bron ?
http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/061127Telegraafjournalist/index.shtml

28 november, 2006 09:07  
Blogger Marc Vanfraechem said...

@marc vandermeiren: het was een haastig briefje, niet als blog bedoeld oorspronkelijk, en zoals Koen al zei vrijwel onmiddellijk na de afkondiging verstuurd. Ik heb mij inderdaad onprecies uitgedrukt, maar gaf toch direct een paar voorwaarden aan, waarbinnen catyusuf tóch gedraaid kan worden. Censuur is wel het laatste waar ik voor zou pleiten.

28 november, 2006 09:51  
Anonymous Anoniem said...

"voorwaarden om gedraaid te worden"... Manmanman, ik lag hier in een deuk toen ik dit las... welja, laat onze nationale radio doen gelijk ze in de US of fucking A gedaan hebben: een blacklist opstellen van allemaal classics waar 'een reukje' aan zit en nooit meer draaien! Hallelujah! Praise the Lord!

30 november, 2006 09:05  
Blogger Marc Vanfraechem said...

@roenhetzwoen: ik had even moeite om een mens te beantwoorden die dingen als "manmanman" kan opschrijven, maar ik heb mijzelf overwonnen: catyusuf is een voorstander van censuur, en wil die zelfs met het mes uitgevoerd zien... ik als beschaafde mens liever niet. Wat ik wél vroeg was dat de luisteraar de kans krijgt om zich een beeld te vormen van de maker van het liedje dat ten gehore wordt gebracht op zijn publieke zender. Die wetenschap is misschien niet wezenlijk voor de waarde van het liedje zelf, maar toch: neem manmanman, dat jij op een rommelmarkt een mooi, zij het naief aquarelschilderijtje ziet dat jou aanstaat: is het dan niet interessant te vernemen waar die initialen A.H. voor staan?

06 december, 2006 00:30  
Anonymous Anoniem said...

Bron www.catstevens.com (onder faq):

Did Cat Stevens say, 'Kill Rushdue'?
I never called for the death of Salman Rushdie; nor backed the Fatwas issued by the Ayatollah Khomeini - and still don't.


Het lijkt me dat Yusuf Islam niet allerlei belangrijk vredesprijzen wint (voornamelijk uit handen van niet Moslims) als hij op zou roepen tot moord.

Overigens ben ik zelf geen Moslim. Het is belangrijk dat we een verschil maken tussen extremisten (van welk geloof dan ook) en gewone mensen die geloven of niet geloven, maar daar anderen niet mee opzadelen als ze dat niet willen.

25 augustus, 2007 12:23  

Een reactie posten

<< Home