maandag, augustus 28, 2006

Pirates


Op het gevaar af geïnterneerd te worden: telkens ik in een cinema verzeild geraak, zie ik iets wat andere mensen kennelijk niet zien: een zwart ovaaltje met een geel-oranje rand, in de rechterbovenhoek van het scherm. In elke film een paar keer, een fractie van een seconde maar. Bel ik de hulpdiensten?

Labels: ,

7 Comments:

Anonymous luc said...

Je bent hier niet alleen in. Ik zie dat dus ook elke keer bij een film. Ooit heb ik gehoord dat het een signaal is aan de operator om van spoel te veranderen. Een langspeelfilm is nogal lang (in meters film) om op één spoel te passen. Daarom wordt de film in stukjes gekapt en moet er dus van spoel gewisseld worden. Het optisch signaal is er voor de operator om de tweede projector te starten met het vervolg van de film.
Lijkt mijn een overblijfsel uit de lange geschiedenis van de (analoge) filmprojectie. Er zal intussen geen menselijke interventie meer zijn om de twee projectoren te syncroniseren maar alles zal elektrisch/elektronisch verlopen.
Ik meen mij die zwarte cirkel en lichte rand zelfs te kunnen herinneren van speelfilms op TV toen de film geprojecteerd werd en dat dan gefilm werd om het beeld in de "ether" te zenden.

28 augustus, 2006 05:57  
Anonymous chris said...

Het zwart ovaaltje met geel-oranje rand (eigenlijk een gaatje in de pellicule) duidt inderdaad aan waar één spoel eindigt en de volgende moet beginnen. Een film arriveert bij de bioscoop in verschillende 'filmcans' en die stukken moeten aan elkaar gemonteerd worden door de operator. Het gaatje geeft aan waar er geplakt moet worden.
Dat gaatje zit in 1 beeldje, dus duurt 1/24e van een seconde.

28 augustus, 2006 09:07  
Blogger Pierre Vis said...

Zijn de meeste films tegenwoordig niet digitaal? Dan komen daar toch ook geen spoelen meer aan te pas, of heb ik dat verkeerd?

28 augustus, 2006 10:05  
Anonymous luc said...

Slechts enkele cinema's zijn uitgerust met digitale projectoren en bovendien zijn slechts enkele films (genre star wars 3) digitaal beschikbaar. Het probleem is "resolutie". Een beeldje zoveel vergroten dat een heel cinemascherm wordt gevuld vraagt heel wat meer pixels dan voor een teeveetje of een huis-en-tuin beamertje. Op deze schaal is analoog dus nog makkelijker en beter beschikbaar.

28 augustus, 2006 11:44  
Blogger Michel said...

De ex-projectionist in mij staat recht!

Die tekens zijn er niet om aan te duiden waar er geplakt moet worden. Dat is namelijk redelijk duidelijk: op het einde van de spoel, en aan het begin van de volgende spoel. :)

Nee: die tekens zijn er voor die (weinige, tegenwoordig, vermoed ik) bioscopen die de filmdozen niet tot één grote spoel monteren. In dat geval wordt er met twee projectietoestellen gewerkt. Het teken duidt aan wanneer je de andere projector moet in gang zetten om een zo naadloos mogelijke overgang te hebben.

29 augustus, 2006 01:43  
Blogger Michel said...

Ugh. Beter lezen.

't Stond al uitgelegd in het eerste commentaar. Sorry.

Met die precisering dat er tegenwoordig wellicht in geen enkele ernstige filmzzaal nog met twee projectoren voor de film gewerkt wordt. Soms nog wel met één projector voor de reclame en één voor de film, maar de film zelf zit op een grote spoel.

In de bioscoop waar ik werkte, hadden we een zevenal projectietoestellen, die geen van allen met grote spoelen overweg konden, en waar dan ook zo'n soort zelfgemaakte afspeelinstallatie met katrollen en filmtransporten over lange aluminium armen aan te pas kwam.

Het systeem heette "den DGB", een prachtige afkorting voor "Dérouleur à Grandes Bobines". :)

29 augustus, 2006 01:49  
Blogger koen fillet said...

Pfoe, moest zo'n projectionist dan écht zitten loeren naar dat signaaltje van 1/24 seconde? Respect.

29 augustus, 2006 07:09  

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home