donderdag, augustus 24, 2006

Acht oktober

Stel dat ze me vragen. Zou ik op een lijst gaan staan voor de gemeenteraadsverkiezingen? Ik vrees dat ik niet het juiste type ben. Ik ben niet goed in meningen. Ik ben meer van de twijfels dan van de zekerheden. In de politiek moet je antwoorden hebben, ik zit vooral met vragen.

En ik heb een paar ideeën waarmee je je niet populair maakt. Nieuwbouw, daar zou ik mee ophouden. Er zijn oude huizen genoeg die opgekalfaterd kunnen worden. Of desnoods afgebroken en vervangen door iets nieuws. Maar nieuwe percelen verkavelen, ik vind dat op de rand van de criminaliteit. Dat zal me weinig stemmen opleveren.

Ik zou dus beter nee zeggen mochten ze me vragen.


Ze hébben me gevraagd. Meerbepaald Groen! Ik heb even getwijfeld want Kruibeke zou na een kwarteeuw wel eens door fris, nieuw volk bestuurd mogen worden. We hebben hier een schepen van tederheid, maar hij flirt met racisten. We zitten met een bouwproject waarmee weinig mensen gelukkig zijn. De potpolder heeft wonden geslagen, zowel in de harten als in het landschap. De burgemeester heeft verkiezingen gewonnen met de belofte dat hij die potpolder zou tegenhouden, terwijl het duidelijk was dat dat niet kan. Ondertussen heeft hij niet onderhandeld over de inrichting van die polder. Gemiste kansen.

Maar ik ga nee zeggen. Ik ben niet gezellig genoeg voor de gemeentepolitiek. Ik verstijf op feestjes, verberg me op recepties en mijd kermissen. Ik ben jaloers op mensen die over koetjes en kalfjes kunnen kletsen. En dat moet je kunnen om verkiezingen te winnen.

Bovendien laat mijn werk zich lastig combineren met politiek...

Labels:

9 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik zou voor je stemmen als ik lees wat je schrijft over nieuwbouw... Iedere keer weer als ik ga lopen ontdek ik wel een klein stukje natuur dat moet opgeofferd worden voor de bouwwoede van de belg. Zelfs een aartslelijke fermette kan prachtig gerenoveerd worden.

25 augustus, 2006 09:27  
Anonymous Anoniem said...

misschien is het wel net omdat je niet zomaar wat uit je nek kletst, dat men op jou zou stemmen! niet iedereen apprecieert een "over en koetjes en kalfjes pratende" medemens die vindt dat hij dat mag doen omdat hij op een of andere lijst staat?!

25 augustus, 2006 11:24  
Anonymous Anoniem said...

Is er geen oude Chinese wijsheid die zegt: "Geef de macht aan diegene die ze het minste wil, want hij/zij begrijpt de verantwoordelijkheid ervan"? Koen Fillet for premier!

I.

25 augustus, 2006 13:19  
Anonymous Anoniem said...

Is dat daar in Rupelmonde ook zo aan het gieten?

25 augustus, 2006 14:39  
Blogger koen fillet said...

@Joke. Amai, en nog geen beetje.

25 augustus, 2006 14:56  
Anonymous Anoniem said...

You have my vote! heb een hekel aan al die nieuwbouw en steeds minder groen en minder open vlaktes in ons kleine landje. Geen wonder dat heel de boel onderloopt...kom laten we nog wat huisjes zetten op natuurlijk overstromingsgebied...

26 augustus, 2006 20:49  
Blogger koen fillet said...

Ah, al twee stemmen. Dankje, Ruthje en Veronique. Vinden jullie het goed dat ik autorijden nog wat duurder maak? De prijsstijgingen van de voorbije weken en maanden hebben het verkeer met 6% doen afnemen, hoor ik vertellen.

26 augustus, 2006 20:53  
Anonymous Anoniem said...

Die nieuwbouwstop vind ik een prachtig idee, autorijden duurder maken, iets minder - tenzij EERST het openbaar vervoer stukken verbetert (frequentie, aansluitingen...), ook in kleinere gemeenten. Daarentegen ben ik voorstander van het afschaffen van bedrijfswagens waarmee personeelsleden naar believen mogen mee rijden, zowel voor privé als voor het werk. Eén auto per gezin moet gepromoot worden, eventueel met kortingen op openbaar vervoer (soort cheques of lagere abonnementsprijzen voor de Lijn) of misschien een belastingvoordeel.
Van mij mag je ervoor gaan Koen, maar doe het dan nationaal, dan kan ik ook stemmen op jou en je 'onpopulaire maatregelen'.
Succes!
Ann

27 augustus, 2006 17:25  
Anonymous Anoniem said...

Koen for politiek neutraal. Lijkt me een verstandige keuze.

29 augustus, 2006 14:07  

Een reactie posten

<< Home