zondag, juli 02, 2006

Met zijn drieën.


Voor de allereerste keer in gezelschap getraind. Mijn broer reed mee en mijn neefje Pieter. Interessant, want zo heeft de Aanstaande Atleet ontdekt dat zijn trainingen vruchten afwerpen. Broer fietst alle dagen van en naar kantoor en veronderstelde dat twee keer twintig minuten daags volstaat om in conditie te zijn. Hij denkt daar nu anders over. Neefje fietste vrolijk mee, maar viel nadien in de hangmat in slaap. Uitgeput?

Ik heb het trainingsschema niet perfect gevolgd deze week. Ik heb de hartslagen niet gerespecteerd. Vandaag (120 minuten) te snel, gisteren (90 minuten) lichtjes te traag gefietst. Donderdag heb ik gebrost, niet toevallig de aquajogdag. Maar nu is het vakantie, Paul. Geen uitvluchten meer.

Ik vind twee uur fietsen lang. Niet dat ik moe ben, maar na een uur word ik het lichtjes beu. Da's een nadeel aan fietsen: je bent langer bezig. Na een uur lopen ben je moeër dan na twee uur fietsen. Dat is mijn hoogstpersoonlijke indruk, geen idee of de sportwetenschap dit bevestigt.

En: op de fiets heb je écht niet het gevoel dat je je aan het voorbereiden bent op een marathon...

12 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik heb een gerucht gehoord, ik weet niet of het een wild gerucht is, maar naar het schijnt verloopt de voorbereiding van de anderen ook niet zoals voorzien en bestaat er een kans dat het ganse project(experiment) afgeblazen wordt.
Hier komt dan weer de aap uit de mouw: Kan iemand zonder sportief verleden van o tot 42 km op 1 jaar? Het houdt schijnbaar veel mensen bezig.
Beste Koen, zoals je nu aan het fietsen bent, haal je misschien de Mont Ventoux volgend jaar juni wel.
Kan dienen als volgend perspectief.
Wat is eigenlijk de zwaarste prestatie? Marathon of de Ventoux opfietsen?

03 juli, 2006 12:00  
Blogger koen fillet said...

Wow, wat een gerucht. Ik weet van niks. Het klopt dat ik niet de enige krakende wagen ben in het gezelschap, maar afblazen? Daar geloof ik niks van.

03 juli, 2006 12:14  
Blogger koen fillet said...

In welke kringen wordt dat gerucht verspreid Katrin?

03 juli, 2006 12:22  
Anonymous Anoniem said...

De Mont Ventoux moet toch de meest overroepen berg zijn van heel Frankrijk. Ok, hij is zwaar, maar absoluut niet de zwaarste of meeste legendarische..
Daar zie je echt iedereen fietsen, gaande van kinderen op een 1 wieler, tot oma's en opa's op een tandem..
Een marathon lopen lijkt me dan ook stukken zwaarder, en vergt veel meer voorbereiding -)

03 juli, 2006 12:23  
Anonymous Anoniem said...

misschien hebben sommige mensen de deelnemerslijst bekeken van de NY-marathon, in de lijst van Belgische deelnemers die sinds twee weken bekend is, staat geen enkele van de zes Canvassers...

Maar hoogstwaarschijnlijk hebben jullie gewoon geboekt via een erkend bureau en hebben jullie via die weg gegarandeerde tickets

03 juli, 2006 14:38  
Blogger koen fillet said...

Waar vind je die deelnemerslijst, anonymous?

03 juli, 2006 14:44  
Anonymous Anoniem said...

Je kan hier eens gaan kijken: http://www.nycmarathon.org/entrantinfo/entrantdb.php#. Klik op 'Click here' en zoek bv op land of naam.

03 juli, 2006 16:09  
Blogger koen fillet said...

Inderdaad, ik sta er niet tussen. Geen enkele Fillet trouwens. Wel veel Armstrongen, hoewel geen Lance. Ik heb nochtans horen waaien dat hij meeloopt.

03 juli, 2006 18:33  
Anonymous Anoniem said...

Aan Koen: Ik heb het horen zeggen tijdens, jawel, een looptraining. En laat me bovendien even nuanceren: De makers van het programma houden er (ernstig??)rekening mee dat misschien niemand de eindstreep haalt en dat dit dan helemaal is wat het is, namelijk een experiment.
En sorry, als dit helemaal verkeerd is.Van horen zeggen hoor je ook veel liegen.

03 juli, 2006 19:52  
Blogger koen fillet said...

@Katrin. Ah, ja, natuurlijk. De makers van zo'n programma houden rekening met elk mogelijk scenario. Wat doen we als alle zes de kandidaten lopen, wat doen we als niemand loopt. Ze overlopen vooraf alle mogelijkheden om er op één of andere manier toch boeiende televisie mee te maken in november. De tickets zijn geboekt, het hotel ligt vast. In het slechtste geval maken we voor Vlaanderen Vakantieland een reportage over shoppen in NY.

03 juli, 2006 20:12  
Anonymous Anoniem said...

wat ik me afvraag, is het met dit weer beter om te gaan fietsen dan om te gaan lopen ?

03 juli, 2006 21:25  
Anonymous Anoniem said...

@Katrin,

Het kan wel degelijk.
Ik ben drie jaar geleden gestopt met roken. Na een maand voelde ik behoefte naar meer, en ben beginnen lopen (beginnen = twee minuten stappen, twee minuten lopen, het beginnersprogramma).

Om mezelf te motiveren, en omdat ik wel van een uitdaging hou, heb ik toen tot doel gesteld om na een jaar een marathon te lopen.
Dit is gelukt, al heb ik er wel meer dan vier uur over gelopen en heb ik gedurende dat jaar vaak overbelastingsblessures gehad.
Het kan dus wel. Maar of het verstandig is?

10 juli, 2006 14:53  

Een reactie posten

<< Home