zondag, juni 25, 2006

Zal ik mijn benen scheren?

We leggen ons bij de feiten neer: nog drie, vier weken looploos. En toch moet ik naar een marathonconditie toewerken. Dus fietsen. Op een gewone herenfiets. Toeristenstuur. Potvitessen, de derde trapt af en toe door. Ik heb een broer die handig is met engelse sleutels, ik denk dat ik een van de komende dagen maar eens in zijn richting zal trainen.

Het gebeurt uiteraard allemaal in samenspraak met Paul. Hij heeft me daarnet mijn trainingsschema voor deze week doorgestuurd: maandag rust, dinsdag een uur fietsen met hartslag 120/140, woensdag rust, donderdag (arrgh!) 45' aquajog, vrijdag rust, zaterdag 90' fietsen tussen 120 en 140, zondag 120' fietsen aan hartslag 130.


Ik heb gisteren en vandaag fors gepedaald. In mijn loopuitrusting, een beetje onnozel met de letters r, u en n op mijn borst. Met haar op mijn benen. En met een polar die alleen mijn hartslag opmeet. De fietstoebehoren heeft de sponsor niet bijgeleverd. Geen idee dus hoeveel kilometers ik in de benen heb.

De hartslagcurve van een fietstocht ziet er compleet anders uit dan ik gewend ben. Als je loopt zie je een min of meer gelijkmatig oplopende lijn, bij het fietsen gaat het veel meer op en neer. Je moet al eens stoppen voor het rood, er zijn tegenliggers, bochtjes, afdalingen, stuk voor stuk situaties waarin de hartslag daalt. De diepe dalen in de curve hebben met veerponten te maken. Eentje over de Rupel, eentje over de Schelde.

Zou ik zotte kosten doen? Fiets? Scheermesjes? Kilometrikje? Fietsbroekje?

13 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Voortgaande op de foto rechtsboven deze blog zou ik willen suggereren: scheren!

26 juni, 2006 00:42  
Anonymous Anoniem said...

Waar begin en eindig je dan met dat scheren :-) ?

26 juni, 2006 08:24  
Blogger Heleen said...

scheermesjes had je toch al?

26 juni, 2006 08:38  
Blogger P_eter said...

Een fietsbroekje als je zo lang op de fiets moet zitten is dat een stuk aangenamer, of je probeert het met een stuk biefstuk. En ook een kilometrikje zodat je kan merkt hoe snel je wel fietst met dezelfde hartslag. Dan voel je je misschien een beetje beter omdat je ziet dat je conditie zich verbetert,

26 juni, 2006 08:58  
Anonymous Anoniem said...

Benen scheren (dat is ook weer eens iets anders, en best wel aangenaam hoor :-), de wind die over je gladde benen waait!)

ach ja, benen scheren staat wel gelijk aan het dragen van die leuke spannende wielerbroekjes met zeemvel... alhoewel je dat waarschijnlijk al hebt aangeschaft!

Ben zelf (opnieuw) begonnen met een loopschema.. pff zit nog maar aan 40 minuten, maar kzie toch al af... maar het loont, het loont... hoop ik... het is toch leuk dat je na enkele weken kan zeggen: "ach ja, vandaag heb ik een rustige looptraining van 60 minuten"
gho, ik kijk er al naar uit!

26 juni, 2006 12:44  
Anonymous Anoniem said...

Benen scheren? Is de hele bedoeling ervan niet: de aerodynamica een handje helpen? Op een hometrainer heb je daar toch geen last/voordeel van?

Allee zo'n mannelijke benen scheren... voor je het weet ga je rokjes dragen :-)

26 juni, 2006 12:59  
Blogger kris said...

ahaaa... je mag dus TOCH fietsen (je liet die vraag open).
btw: huidige fietsen zijn samengesteld met boutjes en moeren volgens het metrisch stelsel,zelfs in Engeland.

26 juni, 2006 13:40  
Anonymous Anoniem said...

Hey Koen,
Proficiat ! Je weblog is verkozen tot weblog van de week op dehardloopkrant.com.

Nog veel succes met je "revalidatie", hopelijk komt alles zo gauw mogelijk in orde.

Groetjes,
Philippe

26 juni, 2006 15:08  
Anonymous Anoniem said...

Beste koen,

Als je fietst op zondag, oppassen dat men je niet gaat uitschelden voor "wielerterrorist" enzo. Zeker met mooi geschoren (al dan niet zonnebank-bruin) beentjes en slanke pakjes. 8-)
Veel Succes...

26 juni, 2006 15:23  
Anonymous Anoniem said...

Al die dingen alleen kopen als het je motivatie vergroot. En benen niet scheren: als je daar mee begint, moet je blijven scheren. En bovendien: niets zo onsexy als geschoren mannenbenen :)

26 juni, 2006 16:01  
Anonymous Anoniem said...

Koen, lees eens "Op weg naar de marathon" van Jeff Galloway. Vooral zijn Run-Walk-training, 9'lopen-1'wandelen, lijkt me iets voor jou en andere blessuregevoelige lopers die toch persé een marathon willen lopen. Ik heb het getest in een duurloopje van 2u20' en denk erover mijn volgende marathon op deze manier te lopen.
Kleding voor lopers is zoveel mooier dan de clownspakjes van wielertoeristen! En je mag je haar laten groeien ;-)....

27 juni, 2006 01:55  
Blogger Bert said...

Je wordt een heuse triatleet,
zwemmen, fiesten en lopen

Hou de moed er in Koen!!

27 juni, 2006 11:34  
Blogger kris said...

He ja... het moment om je I-pod te laden met "WALK DON'T RUN" (van The Shadows of The Vipers... enzv)

27 juni, 2006 16:00  

Een reactie posten

<< Home