vrijdag, februari 10, 2006

De Man Met De Hamer.

Nog snel even posten voor ik aan mijn dertig minuten van vandaag begin. Weer een brief gekregen van iemand die zegt het goed met me voor te hebben. Het is een meneer deze keer. Zijn stelling: een marathon is eigenlijk tien kilometer te lang om goed te zijn. Het is een extreme sport en overdrijven is nooit goed. Hij heeft het over botten, pezen en gewrichten die te lijden hebben onder de langdurige wrijving. Maar anders dan mevrouw Rxxxxx Dx Gxxxxxx van een paar dagen geleden begrijpt hij wel dat zo'n marathon een uitdaging is.

Vriendelijk van de briefschrijver is dat hij me een manier aan de hand doet om me voor te bereiden op mijn confrontatie met De Man Met De Hamer. Je komt die tegen na ongeveer 30 kilometer. Je koolhydraten en suikers zijn dan opgebruikt, je lichaam moet zijn energie vanaf dan halen uit vetverbranding. Vetverbranding is veel minder efficiënt dan suikerverbranding, naar het schijnt gaat het lopen na die dertigste kilometer zeer moeizaam.

Maar je kan je er op voorbereiden. Mijn briefschrijver raadt aan van 's avonds flink te lopen en daarna zonder eten naar bed te gaan. De volgende ochtend moet je nuchter aan je training beginnen. Je hebt dan weinig suikers in je lijf en zo creëer je kunstmatig de toestand van na die dertigste kilometer. Kortom: De Man Met De Hamer staat naast je bedje te wachten.

Vettraining schijnt dat te heten. Ik weet niet wat het waard is, ik wacht op de mening van Paul Van Den Bosch voor ik het uitprobeer. En ik hoop eerlijk gezegd dat Paul zegt dat we aan dit soort trainingsfratsen nog lang niet toe zijn.

9 Comments:

Anonymous Anoniem said...

De man zonder de hamer zou wel eens kunnen gelijk hebben, want na 30km kom ik steeds de man met de hamer tegen...

http://steventrimmer.skynetblogs.be

10 februari, 2006 22:49  
Anonymous Anoniem said...

Ik zie jou héél soms op de trein & ben dan altijd stiekem een beetje jaloers op jou 'kunnen'... :o)
In ieder geval: doe zo voort! *een fan*

11 februari, 2006 10:19  
Blogger koen fillet said...

@anonymous: (Aj, ik zit héél soms in mijn neus te peuteren op de trein.) Ik vond me in het begin van het marathonproject zelf ook een hele vent, maar ondertussen ben ik al zo verschrikkelijk veel mensen tegengekomen die lopen, dat ik het alsmaar minder bijzonder begin te vinden, die marathon van mij. Jaloers zijn hoeft dus niet, u kan het waarschijnlijk zelf ook.

11 februari, 2006 10:48  
Anonymous Anoniem said...

Die Karel Martel komt toch uit de plakboeken van Artis-Historia ? Dat waren nog is mooie prenten...
Euh.. sorry dat het niet over lopen en marathons gaat, té fanatiek is ook niet goed, denk ik dan.
Veel succes!

11 februari, 2006 11:31  
Blogger Johan said...

Dit wil lukken. Ik heb nog maar net een comment gepost op de blog van "Fit en fun" over die vettraining. Het is inderdaad zo dat bij een dergelijke loop onmiddellijk vetten worden verbrand omdat de koolhydraatreserves zijn uitgeput. Vetten hebben, in vergelijking met koolhydraten, een veel lager rendement qua energievorm. Hierdoor gaat het lopen automatisch een stuk moeilijker en trager. Deze vorm van training leidt eveneens tot... gewichtsreductie. Morgen doe ik doe mijn vetloopje.

11 februari, 2006 14:03  
Anonymous Anoniem said...

Sharon heeft uw gebeden verhoord en is vanavond weer in het nieuws !
:-) Of is dit een verzoeknummertje en loopt Bouveroux nu effectief met een lange mouw rond ?

11 februari, 2006 16:16  
Blogger koen fillet said...

@Anonymous: Ik heb gevloekt toen ik vanmorgen hoorde dat Sharon in het nieuws zat. Want de redactie van Wilde Geruchten heeft voor maandag een item voorbereid "hoe zit het eigenlijk met Sharon." Dat valt nu in het water. Plezant. Dankuwel Ariël. Mocht iemand een goed idee hebben ter vervanging...

11 februari, 2006 16:52  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb op aanraden van een diëtiste ook ochtendlopen gedaan. Vreselijk zwaar vond ik het; in het begin stond ik trouwens de hele tijd langs de kant te kokhalzen. Maar alles went zeker? Ik moet wel zeggen dat ik al meer dan 18 jaar jog, maar dat enkel die ochtendtrainingen mijn gewicht serieus deden afnemen.

11 februari, 2006 19:08  
Anonymous Anoniem said...

Koen,
vraag gerust de mening van Paul VDB, ik geef je alvast de mijne: na een flinke training MOET je eten, je moet de eiwitten en koolhydraten de je verbruikt hebt binnen het uur aanvullen (vb milkshake met banaan) om de volgende dag weer te kunnen lopen. Trainen op vetverbranding, dat komt vanzelf als je lange langzame duurlopen gaat doen, dwz 2u of langer traag (echt traag hoor) lopen. Ik volg het advies van Runner's world: oefen eten en drinken tijdens het lopen (1/2 liter water en 60g koolhydraten per uur), en je lacht de man met de hamer uit!

15 februari, 2006 09:59  

Een reactie posten

<< Home