woensdag, januari 27, 2010

Dieren eten


De achterflap van Dieren Eten van Jonathan Safran Foer heeft het me voorspeld en het blijkt waar te zijn: ik denk niet dat ik nog vlees lust.

We eten stront en pus. Dat is geen beeldspraak van Jonathan Safran Foer, dat is letterlijk zo: stront en pus. De enige troost die me rest is de hoop dat het in Europa wat minder erg is dan in de VS. Maar ik vrees dat ik op die manier mezelf iets wijs probeer te maken.

Ik wil niet langer medeplichtig zijn. Miljarden dieren leven in gruwelijke omstandigheden en worden op net zo gruwelijke wijze geslacht. Bovendien is de veeteelt de hoofdoorzaak van de opwarming van de aarde, belangrijker dan de transportsector inclusief de luchtvaart. En we maken onszelf ziek door vlees te eten. Vanaf vandaag ben ik dus vegetariër. Dat schaap in de hutsepot gisteren is het laatste geweest. Ik neem me voor niet bekeerderig te worden. Maar lees dat boek toch ook maar eens.

50 Comments:

Anonymous sunnymoon said...

wauw, indrukwekkend. You go Koen!

27 januari, 2010 09:54  
Anonymous Anoniem said...

Heel knap. Ik deed hetzelfde toen ik Animal Liberation van Peter Singer las. Het is rationeel niet te verantwoorden om vlees te eten, maar dat betekent niet dat het een eenvoudige beslissing is om het te stoppen. Vlees is lekker en er wordt vaak minachtend gedaan tegen mensen die kiezen om het niet te eten.

Mijn complimenten! (het zal ook goed zijn voor uw kookkunsten, iets meer creativiteit en inspiratie nodig)

27 januari, 2010 10:04  
Blogger koke met joke said...

Ik probeer het ook zoveel mogelijk te laten, maar betrap er me toch op regelmatig zin te hebben in een lapje vlees. En daar dan ook aan toe te geven. Een tussenstap is dan nu en dan biologisch geteeld vlees te eten, waarvan je hoopt dat de dieren netjes zijn behandeld en geen chemische troep hebben gegeten tijdens hun leven.
Maar dit soort boeken zijn waarschijnlijk net als die van Alan Carr: je rookt misschien een week geen sigaret meer, maar uiteindelijk moet je echt wíllen stoppen...
In ieder geval moedige keuze, en sterkte met het volhouden!

27 januari, 2010 10:36  
Blogger Jan Paul said...

Geweldig! Als ervaringsdeskundige kan ik twee tips geven. De belangrijkste: zoek naar vegetarische gerechten met umami (kaas, sojasaus, tomatensaus) voor een hartige smaak. Tip twee: gebruik de maillard-reactie. Klinkt ingewikkeld, maar betekent dat je gerechten met een krokant bruin korstje hebt: brood, pizza, hartige taarten. Nou ja, het staat in je eigen boek.

Gebruik je deze tips, dan mis je het vlees geen dag. Succes!

27 januari, 2010 10:37  
Anonymous ann bickel said...

bedankt voor de tip, ik ga het zeker lezen.
nav de dvd van vorig jaar: Meat, the truth, over vlees en het verband met klimaatopwarming, was ik al flexitariër geworden (1x per week vlees) maar soms is het (mijn) vlees nog zwak. nog eens onder ogen krijgen waarom het zo belangrijk is om volledig vegetarisch te gaan eten, zal me dus goed doen!

27 januari, 2010 10:37  
Anonymous bart steenhaut said...

ik ben zelf een jaar of tien geleden vegetariër geworden na het zien van de gaia beelden in het slachthuis van anderlecht, toen op een paar honderd meter van de redactie waar ik werkte. kan niet zeggen dat ik er al één dag spijt van heb gehad. nog minder voel ik de behoefte om anderen te bekeren, maar merk wel dat ik me heel vaak tegen anderen moet verantwoorden omdat ik geen vlees eet. so be it.

in het buitenland wil ik locale gerechten geproefd hebben om mijn reiservaring zo compleet mogelijk te maken. dus dan sta ik mezelf af en toe een uitzondering toe (eenmalig een stukje vis of zo) dat werkt prima, en zo kan ik thuis op straat tenminste op straat een koe of een paard passeren zonder me schuldig te voeren.

27 januari, 2010 10:57  
Anonymous Anoniem said...

Bewonderenswaardig! Zelf sinds de dioxinecrisis gestopt met vlees eten. De vadsigheid van die industrie kwam toen echt aan het licht. En, zoals je zegt: vlees eten is ongezond, slecht voor het milieu en immoreel.

Ik ben wel altijd vis blijven eten, ik vind dat van een andere orde. (zolang het niet om overbeviste soorten gaat). Zo ben ik nog in staat de om gastronoom te blijven die ik als vleeseter al was.

27 januari, 2010 11:04  
Anonymous Frank Guthorel said...

Gewoon doen en volhouden - na verloop van tijd ga je je afvragen hoe je het ooit deed met vlees ...

En het is ook niet dat je zult doodvallen als er toch opeens wel iets dierlijks op je bord komt, al dan niet per ongeluk.

Proficiat!

Frank

27 januari, 2010 11:09  
Anonymous wouter said...

super! na het lezen van 'eating animals', heb ik ook beslist om geen vlees meer te eten, ik was al half vegetarier, maar het boek slaat de nagel zo ontzettend hard op de kop.
het slaat op niks om ons te laten leiden door onze smaakpapillen. "omdat het lekker is" ga je een hoop dieren verminken en een miserabel leven laten leiden. ridiculous!
kijk gewoon naar die opgezwollen kippenlijken in de supermarkt... "a picture tells a thousand words"

27 januari, 2010 11:21  
Anonymous Filip said...

Een hele goeie beslissing.
Je lichaam zal je dankbaar zijn !

En het is inderdaad niet nodig om anderen te proberen overtuigen. Ze komen er vanzelf wel achter als de tijd rijp is. (Voor sommigen is dat dus nooit.)
Hoewel dit boek blijkbaar toch wel een geslaagde poging doet in die richting. Klasse.

27 januari, 2010 11:39  
Blogger koen fillet said...

De anoniem hierboven die geen vlees meer eet maar wel vis moet Jonathan Safran Foer toch ook maar eens lezen. Vis is even erg. Ik heb me voorgenomen om de bekeringsdrang te onderdrukken, maar hier ga ik: als je bijvoorbeeld een kilo garnaal ziet liggen in de viswinkel, moet je daar een berg van 52 kilo "bijvangst" naast denken. Vis die dood terug in zee wordt geworpen.

27 januari, 2010 12:41  
Blogger Mauro's baasje said...

Proficiat, en veel succes met het vegetariër-zijn. Zelf ben ik al 13 jaar volledig veggie en heb niet het gevoel ook maar iets te missen. Bekeringsdrang is inderdaad niet zo'n fijne eigenschap van veel veggies, maar al die vleeseters die telkens weer moeten weten waarom... Denk dat ik in het vervolg gewoon zal verwijzen naar het boek :-).

27 januari, 2010 13:39  
Anonymous AnneTanne said...

Ik eet al lang geen vlees meer - op een occasioneel bio-kippetje na...
Maar de andere (fictie) boeken van die schrijver zijn ook aan te raden. In ons taalgebied wat minder bekend, maar 'Extremely loud & incredibly close' is een heel knap stukje werk...

27 januari, 2010 13:46  
Anonymous Mei l RawCoach said...

Leuk te horen, Koen! En die bekeringsdrang onderdruk je inderdaad best. De beslissing om vlees te schrappen is pas waardevol als je er voor de volle 100% zelf voor kiest.

27 januari, 2010 13:57  
Anonymous Stefanie Acke said...

Ik ben er ook in begonnen, het boek dus, ben eens benieuwd! Maar ik ben al 8 jaar vegetariër, dus dat zal niet veel uitmaken.

Glad to have you on the team, Koen ;)

27 januari, 2010 13:58  
Anonymous Anoniem said...

Samen sterk!
Proficiat

27 januari, 2010 14:36  
Anonymous Anoniem said...

Hoi,Ik ben er 35 en reeds 22 jaar lang leef ik zonder vlees!Een zeer bewuste keuze en ik mis het langs géén kanten.Proficiat meneer Fillet!Doet deugd dit te horen!Miljarden dieren,elke dag opnieuw en opnieuw,moeten een gruwelijk leven tegemoet,hopelijk OOIT een wereld zonder VLEESINDUSTRIE!!

Het gaat je goed!

Sophie uit Oostende.

27 januari, 2010 15:04  
Anonymous Jirko Bruyninckx said...

Proficiat. Dit nieuws maakt me oprecht blij. Voor info allerhande kan je trouwens altijd terecht op www.vegetarisme.be Simpel en eenvoudig zonder prekerig te doen. Een nieuwe wereld gaat voor je open.

27 januari, 2010 15:10  
Anonymous Evan said...

zo gaat dat als een mens bewust wordt...dan gaat het vanzelf...proficiat. Ik had hetzelfde na het zien van de documentaire Earthlings. Sindsdien gezond vegetariër...

27 januari, 2010 15:16  
Anonymous Nathalie Leclercq said...

Een zeer wijze beslissing ! En veggie leven is helemaal niet moeilijk, zeker niet als je weet waarom je die keuze maakt.
Ik ben nu bijna twintig jaar vegetariër (ik eet noch vlees noch vis) en dat gaat echt moeiteloos. Een nieuwe culinaire wereld zal zich openen. Je leven zal spontaan worden verrijkt, je zal zien !
Veel genot in veggieland !

27 januari, 2010 15:37  
Anonymous Jan said...

Koen, begrijp ik het goed dat je vanaf nu zowel vlees als vis zult bannen van de menukaart?

Dat een boek zoiets kan teweeg brengen, dat op zich is knap.

Zelf ben ik "vegetariër in zonde". Dat wil zeggen dat ik opnieuw vlees ben beginnen eten omdat ik het miste, zeker in bbq-tijden. De kg's vlogen er ook aan!

Misschien lees ik het boek ook wel. Ik kijk uit naar de gevolgen.

27 januari, 2010 15:43  
Anonymous Karolien said...

Beste Koen,
fantastisch!!!
Zelf heb ik "Dieren eten" ook gelezen - het boek is geniaal. Ik ben al zo'n dertien jaar vegetariër, en toch kon Foer me nog schokken met nieuwe feiten.
Mocht je ooit receptjes nodig hebben of tips, laat maar weten!

27 januari, 2010 18:07  
Anonymous Anoniem said...

Veel succes! Als je als consument iets kan veranderen aan de wereld dan is het wel door veggie te worden! Mocht je receptjes zoeken of antwoorden op typische clichés waarmee mensen je zeker rond de oren zullen slaan, surf dan zeker eens naar www.vegetarisme.be!

27 januari, 2010 18:47  
Blogger Unknown said...

ik vind het heel knap dat je die positieve beslissing genomen hebt, en er ook voor uit komt. Way to go! :-)
Reeds jarenlang veggie, en ik zie vegetarisme niet als iets 'negatiefs' (zoals: 'ik eet dit niet', 'ik eet dat niet'...), maar als iets positiefs: ik ontdek heel veel nieuwe smaken, gerechten, ingrediënten, en ik meen op die manier bij te dragen tot een meer dier- en mensvriendelijke, milieuvriendelijke en rechtvaardige wereld.

27 januari, 2010 19:22  
Blogger Eline said...

Zelf ben ik vandaag begonnen in het boek, ik kan het dus niet laten ook een reactie neer te pennen. Ik eet zes dagen in de week vegetarisch, ik ben benieuwd of het boek me ervan kan overtuigen ook die zevende dag het vlees acherwege te laten. Mijn raad: stel niet teveel hoop op de vegetarische burgers en andere 'vleesvervangers', maar zoek gerechten waar vlees overbodig in is. Vooral de niet-Europese keuken heeft genoeg gerechten waarin je het vlees geen moment mist, ook als doorgewinterde vleeseters.

27 januari, 2010 19:52  
Blogger Kelly - Ma vie en vert said...

Ik ben het boek momenteel aan het lezen, en ik vind in Foers woorden enkel bevestiging voor mijn door familieleden vaak in vraag gestelde keuze om vegetarier geworden te zijn (nog maar sinds mei 2009).
Veel eetgenot in veggieland!

27 januari, 2010 21:20  
Blogger jan said...

Welcome to veggie club! Bekeren helpt inderdaad niet maar als je mensen kan beïnvloeden om er minder van te eten, dan zijn ze al een eind op weg.

27 januari, 2010 23:11  
Anonymous Dirk said...

Proficiat Koen! Ik luister regelmatig naar je programma en nu zal dat met nog meer plezier zijn... Als je lid wordt van EVA (http///www.vegetarisme.be), dan krijg je voor geen geld het magazine van deze vereniging, dat je zeker zal inspireren. Kijk ook eens op http://www.heiligekoe.be/ en op De Toekomst is Plantaardig (http://tobiasleenaert.blogspot.com/). Op de site van EVA vind je verwijzingen naar nog andere blogs. Héél relevant en kwaliteitsvol. Succes!

28 januari, 2010 06:09  
Anonymous thomas said...

Ik wens je veel succes toe.. Het stoppen van onzinnig lijden is altijd goed!
Als je last heb, sta dan even stil en bedenk wat je nu aan het doen bent..in the end allemaal positieve zaken.
Ik wens je veel succes en ik hoop vooral dat je vrienden en familie of je volgen of je respecteren..want in het begin (ook na tien jaar ; ) kunnen mensen raar doen omdat je deze beslissing hebt genomen.
veel succes!

28 januari, 2010 09:08  
Anonymous Anoniem said...

De handen uit de mouwen steken van zodra je weet dat iets fundamenteels onrechtvaardig aan de hand is - elke mens kan dat kleine verschil maken.

Je zal trouwens versteld staan van de veelzijdige vegetarische (wereld)keuken. Een nieuwe smakenwereld gaat voor je open - veel plezier ermee.

28 januari, 2010 09:56  
Blogger Marc Ogiers said...

Hoe ver kan je gaan in het volgen van principes? En wat voor consequenties heeft zulke principiele houding? Wellicht was het hebben van kinderen dan ook niet zo'n goed idee. Wat eten die kinderen en heel HUN nageslacht allemaal wel niet op.

28 januari, 2010 10:31  
Anonymous tijdtussendoor said...

Het vlees dat we eten komt van een biologische boerderij. Daar weet je zeker dat de dieren een goed leven hebben gehad. Het laatste jaar eet ik het één keer per week en voor de rest kook ik vegetarisch. Los van het feit dat al dat dierenleed kan vermeden worden als we massaal minder vlees eten, voel ik me ook veel beter nu ik minder vlees eet. Ik vind het alvast een goei plan en wens je veel succes!

28 januari, 2010 13:14  
Anonymous bibi dumon tak said...

Hoi Koen, indrukwekkend dat een enkel boek zoiets teweeg kan brengen. Sinds ik het uit had - ik was pescotariër - wilde ik ook geen vis meer eten. Al die bijvangst voor mijn scholletje. No way.

28 januari, 2010 14:51  
Anonymous Anoniem said...

Ik vind vlees eten niet zo'n probleem. Wel vind ik dat je alles wat je op eet zelf moet vangen en doodmaken. Als we dat nu eens tot regel verheffen dan zal het met de vlees (en vis-)consumptie wel drastisch minder worden denk ik.

28 januari, 2010 15:19  
Blogger Koen said...

Ik hoorde JSF proclameren in zijn eigen Brooklyn, kocht stante pede een gesigneerd en Engelstalig exemplaar, maakte mezelf wijs dat het in Europa wat minder erg is, bedacht dat vlees een essentiële voedingsstof is, en schroefde mijn vleesinname terug van 4 à 5 keer per week naar 1 à 2 keer per week. Wat me ook een verantwoorde keuze lijkt. Een keuze die farm-factory's overbodig zou maken. Ik heb te veel vegetariërs een bloeddrukval zien maken.

28 januari, 2010 19:57  
Blogger Unknown said...

@andere Koen: Laat ons geen onnozeliteiten spuien, a.u.b.. Natuurlijk zijn er vegetariërs die ongezond leven (chocopasta, frieten en bier zijn -meestal- ook vegetarisch), maar er zijn gemiddeld procentueel evenveel vegetariërs als vleeseters die met allerlei tekorten zitten. Zoals hierboven gesuggereerd, surf eens rond op vegetarisme.be voor info over volwaardig veggie eten i.p.v. je te baseren op de individuele probleemgevallen in je kennissenkring...

29 januari, 2010 09:23  
Blogger Tine said...

Een nieuwe held. :-)

29 januari, 2010 10:13  
Anonymous Dora said...

Enjoy!
Als je nog wat inspiratie zoekt: Vegeterranean (kookboek), 101 Cookbooks (blog), Smitten Kitchen (blog, niet 100% vegetarisch) en nog veel meer op Amazon.

29 januari, 2010 10:46  
Anonymous Anoniem said...

Felicitaties voor je keuze om veggie te worden. Hier in onze streken hebben we de informatie en mogelijkheden om gezond veggie te eten. Dus snap ik niet dat er nog zoveel mensen dieren eten. Het is blijkbaar een aangeleerde gewoonte die mensen niet kunnen laten.
Argumenten om nog langer vlees of vis te eten zijn er nauwelijks. Argumenten om veggie te eten des te meer.
Voor mij is het ook al bijna 20 jaar geleden dat ik nog vlees of vis gegeten heb. Als je gevarieerd gezond eet kom je niets tekort. Ik tracht ook niet te belerend over te komen, maar als mensen me om info vragen kan ik me moeilijk inhouden om zoveel mogelijk kennis over te dragen :-)
Ik hoop dat je het nog lang vol houd en dat je omgeving niet te veel tegenwerkt.
Veel succes Koen, en laat je smaakpapillen kennis maken met de lekkere veggie keuken.
Groeten Bruno.

29 januari, 2010 16:57  
Anonymous Anoniem said...

Dag Koen,

Super!
Voor mij heeft het klimaatprobleem me de eerste stap doen zetten naar minder en later geen vlees eten. Later kwam daar het dierenleed bij. En ondertussen heb ik geen enkele reden meer gevonden om nog wel vlees te eten.
We willen ons zoontje ook vegetarisch grootbrengen waarop soms wat weerstand komt vanuit de omgeving, maar we zijn er zeker van dat het wel zal lukken.
Veel succes ermee.

29 januari, 2010 20:06  
Anonymous Anoniem said...

Hey Koen,

fijn om te lezen dat je die keuze voor (en uit) jezelf gemaakt hebt!

Als 15-jaar lange vegetariër (de helft van mijn leven), maar vooral vanuit mijn opleiding en beroep als diëtist en voedingskundige wil ik er nog even bij zeggen dat bloeddrukvallen en tekorten e.d. enkel een gevolg zijn van een slecht voedingspatroon. Zowel bij vegetariërs als bij niet-vegetariërs.
Bloeddrukval heeft zeker geen rechtstreeks verband met vegetariër zijn (in tegenstelling tot bloeddrukstijging en vlees).

Eventuele tekorten die wel mogelijk zijn, zijn ijzer en vitamine B12. Maar zolang je, zoals gezegd, een goed en gevarieerd voedingspatroon hebt, met een volwaardige vervanging of aanvulling (seitan, tofu, quorn, bonen, (ei), linzen, noten, ...) is er normaal geen probleem.

Wanneer je je toch slapjes zou voelen (niet door bloeddrukval, wel door ijzertekort) raadpleeg je best een diëtist of arts. Maar over het algemeen zie ik deze tekorten eerder bij niet-vegetariërs dan bij vegetariërs (zij zijn sowieso al bewuster met voeding bezig). Er is dus niks om je zorgen over te maken zolang je je voeding niet verwaarloost.

Veel succes ermee!

30 januari, 2010 16:50  
Blogger Jan Paul said...

Het lijkt me prima om - om welke reden dan ook - nog eens vlees of vis te eten. In één keer stoppen met vlees is buitengewoon lastig. Door al zo drastisch te minderen maak je al een enorme stap. Van daar uit wordt het veel makkelijker om uiteindelijk helemaal te stoppen.

16 februari, 2010 14:08  
Anonymous nathalie dewalhens said...

Hallo Koen,

Geweldige beslissing. En de opmerking van Bart is volledig terecht: waarom zijn het steeds de vegetariërs die zichm moeten verantwoorden?
Of het gezonder is, laat ik in het midden. Je bent alleszins bewuster bezig met voeding.
Maar er gaat ook een hele filosofie voor je open. Eén tip: De Filosoof en de Wolf van Mark Rowlands.
Liefs,
Nathalie
( blij je blog te hebben ontdekt)

07 maart, 2010 10:26  
Blogger Onzils said...

Net ontdekt dat je blog terug actief is, en op deze post wil ik even reageren.
Vrees dat mijn reactie afwijkt van de meeste andere.Ik geloof vooral in vrijheid en tolerantie : zoals ik (en ik heb in UK gewoond waar vegetariêrs en vegans veel vaker voorkomen) vroeger nooit een punt gemaakt heb van de meeste voedingsgewoonten van anderen (moslims eten geen varkensvlees, Indiërs geen rundsvlees, vegetariêrs etc...), zo wil ik ook niet verplicht worden om mijn vlees- en visbehoeften te moeten justifiëren.
Iemand zei hier terecht dat je ook kunt zeggen dat kinderen krijgen een slechte zaak is (en naar wat ik hoor, met meer milieu-impact dan de veeteelt)...ben ik dan beter omdat ik geen kinderen heb?

Een deel van het vleesprobleem is ook dat in het Westen meer en meer "nobele" stukjes gegeten worden : als iedere vleeseter ipv enkel de filet pur en consoorten te eten ook lever, hart, teelballen, oren etc zou eten (wat hier in Spanje waar ik woon geen probleem is, maar vind maar eens dit alles bij een gewone slager in Vlaanderen!, zouden er al veel minder dieren moeten geslacht worden. Hetzelfde geldt voor de vis : denk maar aan de vraag van rode tonijn voor sushi en dergelijke...

25 maart, 2010 01:52  
Blogger Unknown said...

Dag Koen,
ik ben een vegetarische mama van 3. In de voorbije 5 jaar ben ik, op 8 maanden na, non-stop zwanger geweest of was ik aan het borstvoeden. Ik heb 1 gewone bevalling gehad en 2 keizersnedes. Tijdens mijn zwangerschappen en de borstvoedingsperiode bleef ik mijn woon-werkverkeer met de fiets doen ( 25 km per dag). We hebben ook geen auto. Ik heb nog nooit enig tekort gehad aan voedingsstoffen! En mijn bloed wordt regelmatig gecontroleerd... Een goed vegetarisch dieet is best gezond!
Volhouden hoor!
Veel succes
Maman Verte
http://ecolicious-baby.blogspot.com/

11 juli, 2010 13:07  
Blogger JannyAn said...

Nu een aantal maanden verder, hoe is het gegaan? Nog steeds geen vlees en geen vis? Moeilijk? Makkelijk?

04 augustus, 2010 14:51  
Anonymous Julia Guns said...

"What if slaughterhouses had glass walls" is een film gemaakt door PETA en ingesproken door Paul Mc Cartney… dàt haalt je helemaal over de streep.
Ben al zo'n jaar of dertig vegetariër en gezonder dan de meesten van mijn leeftijdgenoten.
Wat Koen verder zegt over vis is helaas helemaal waar, dus ook geen vis. Vegetariër zijn betekent tenslotte geen dieren eten, dus ook geen vis.
Ook economisch gezien is vlees eten onrendabel : zo'n 10kg granen zijn nodig voor 1kg vlees.

Misschien wel aardig om eens op te zoeken hoeveel water er nodig is om 1liter flessenwater te
maken :-)) het is wel een ander verhaal, maar toch ook niet. Ecologisch denken gaat verder dan enkel vlees weglaten…
))

02 september, 2010 15:37  
Anonymous Fenna said...

Bravo!
En als je je er nog twee keer per week aan vergrijpt is er nog geen man overboord.

mysoulkitchen.wordpress.com

14 juni, 2011 23:14  
Blogger Chinmay Sahoo said...

Most of the brands and new companies send bloggers review units to get coverage. But best way is to organize small meetups and discuss about products and then send them the products



No Addiction Powder | Aire Bra |Slim 24 Pro | Hair Building Fiber |Dhanlaxmi Yantra |Slim 24 Pro | Body Buildo | Step Up Height Increaser

15 september, 2015 09:12  
Blogger best4you said...

Most of the brands and new companies send bloggers review units to get coverage. Pizza Company

25 februari, 2020 09:41  

Een reactie posten

<< Home