woensdag, oktober 29, 2008

De forel en de botersaus


Joods Actueel beschuldigt de programmamakers van Plat Préféré ervan dat ze het forelverhaal verzonnen hebben. Dat zou hen bevestigd zijn door een bron binnen de VRT.

Heel even heb ik overwogen om naar de overkant van het VRT-gebouw te lopen en aan mijn Canvascollega's gaan vragen wat er van aan is. Maar ik besluit eerst te googelen. Ik vind vrijwel onmiddellijk een bron die bevestigt dat Hitler inderdaad van forel in botersaus hield. Klik naar The Nizkor Project, dedicated to 12 million Holocaust victims who suffered and died at the hands of Adolf Hitler and his Nazi regime. Dat klinkt nogal betrouwbaar. Vreemd dat Joods Actueel daar heeft naastgekeken. Op die website vinden we een verwijzing naar een boek uit 1940 van Pauline Kohler: "The woman who lived in Hitler's house". Leest u even met me mee:
Soup is followed by fish, for Hitler is not a true vegetarian but merely a non-meat eater. He has a passion for trout, served with a special butter sauce. Saute potatoes usually accompany the fish. Then a great bowl of assorted nuts comes to the table and the Fuehrer simply stuffs himself with these.
Bon. Ik gerust, mijn Canvascollega's hebben niks verzonnen.

Helaas. Pauline Kohler bestaat niet. Allez, ze bestaat wel, maar ze is niet de auteur van dat boek. Ik googel verder: "The woman who lived in Hitler's house" zou verzonnen zijn, Britse propaganda waar Canvas, 68 jaar na publicatie, is ingetrapt.

Dit is vast nog niet het einde van het verhaal.

Labels: , ,

10 Comments:

Blogger Maarten said...

Weeral goed speurwerk vanachter de PC.
Maar eigenlijk gaat dat toch voorbij aan de essentie.
Ik vond het ook nogal vreemd om na Dahl, Brel, Mercury ineens Hitler te plaatsen. Om daarna dan door te gaan met Callas en nog zo wat artiesten.
Ik weet wel dat Hitler ook schilder geweest is, maar daar is hij toch niet echt gekend mee.
Het PSK gaat toch ook geen retrospectieve op poten zetten met mans invloed op de kunst?
Al zou dat wel kunnen natuurlijk.
Denk maar aan Leni Riefenstahl, Entarte kunst, Speer,... Ik noem maar wat.

29 oktober, 2008 14:13  
Anonymous Anoniem said...

In ‘the women who knew Hitler’ beweren 2 betrouwbare journalisten Sayer en Botting, dat het boek waarschijnlijk geschreven werd door Ernst Hanfstaengl, een gewezen vriend en perswoordvoerder van Hitler. Dat zou verklaren, waarom er zoveel details en feiten over het leven van Hitler in het boek te lezen zijn. Hanfstaengl vluchtte later naar Engeland en moest dus onder een pseudoniem schrijven.
Betrouwbaar, lijkt me! Waarom zou u twijfelen aan de research van 'uw Canvas collega's', zoals u dat zo mooi verwoordt? Ook ik heb het artikel in De Standaard gelezen. Het kon mij eerlijk gezegd niet overtuigen, want echt bewijsmateriaal kon de journalist niet aanvoeren. Proper als iedereen elkaar begint te beschuldigen zonder bewijzen.

29 oktober, 2008 15:27  
Blogger koen fillet said...

@anoniem. Ik twijfel niet aan de research van mijn Canvascollega's, ik wou graag weten of het klopt wat Joods Actueel beweert: dat er op het internet geen spoor van de forellenvoorkeur van de heer AH is terug te vinden. En van dat gegoogel doe ik hierboven verslag.

29 oktober, 2008 15:37  
Anonymous Anoniem said...

allez,hitler is ne slechte mens dat weten we allemaal.
maar tegenover hitler staan nog veel slechtere mensen,hitler is maar en klein jongentje tov stalin,mao,polpot,ed
maar ja de joodse gemeenschap heeft alleen daarmee voeling.
wat niet wil zeggen dat dat ten onrechte is.
MAAR DAAROM EEN PROGRAMMA WEIGEREN ,het zou goed zijn dat onze jongen jongens daarmee blijvend geconfronteerd zijn,al is het maar met een kookprogramma(wat ik trouwens zeer goed vind)

ENG en ENG
sorry

29 oktober, 2008 16:06  
Anonymous Anoniem said...

Wat ik me afvraag: gaat Joods Actueel nu ook nagaan of de andere lievelingsgerechten verzonnen zijn? Want de vertrouwelingen van Dali, Dahl en de anderen kunnen veel zeggen. Ha.

29 oktober, 2008 16:35  
Blogger koen fillet said...

@miss puntkomma. Nu ge het zegt, mevrouw puntkomma, misschien is die kredietcrisis waar ze het altijd over hebben ook wel verzonnen.

29 oktober, 2008 17:00  
Blogger Marc Vanfraechem said...

Laten we misschien zeggen dat deze forellenkwestie nog niet paairijp is. Zo dacht ik bijvoorbeeld dat vanavond F&F hier een boekje ging opendoen, bijvoorbeeld dat van die Hennepstengel, of anders dat van die juffrouw ...

29 oktober, 2008 20:29  
Blogger Jo said...

Beste Koen Fillet,

Met stunten moet je kunnen winnen en daarin is Jeroen Meus er goed in geslaagd als reclame. Canvas, een hele goede zender, was al op voorhand een verliezer. Koken interesseert me niet, wel het opeten. Het concept van dit 'kookprogramma' spreekt mij aan omdat je meer ziet dan eten alleen.
Maar wat het persbericht ook moge zijn van de VRT, er is het emotionele aspect van de liefde voor de kookkunst en het lievelingsgerecht van de bekende. In het programma kan je zien hoe Jeroen echt geniet met volle enthousiamse over het proeven,bereiden en de positieve reacties van zijn genodigden. Zolang dat je geen crimineel bent, mag je verder smullen en genieten. In het geval van Adolf Hitler, stel ik mij de vraag hoe je zo zou kunnen genieten. Als je er meer een kookdocumentaire van maakt: 'zo bereide de chefkok-leger het lievelingsgerecht voor, maar nu eet niemand in Duitsland dit nog', dan zal dit blijkbaar anders en welicht beter overkomen.
Goed, het is niet uitgezonden. Zoals ik al zei, eten is genieten op een emotionele manier. En dit kookprogramma is liefde voor het gerecht en voor de beroemdheid. Een klein foutje van mr Meus.

Jo Verhaeghe
www.torromolinos.blogspot.com

31 oktober, 2008 12:03  
Blogger Israel Ongecensureerd said...

Niet alleen Joods Actueel maar ook de Standaard beweert dat het forelverhaal verzonnen werd. Er zijn kopijen van het programma in omloop en daaruit blijkt dat de bron die u noemt en die ons ook bekend was NIET de bron is waarop Plat Préferé zich beroept. En zelfs al deden ze dat dan hadden ze moeten opmerken dat de Engelse geheime dienst als bron niet geschikt was. Maar ja, men zou en moest zonodig...



De goedkope poging om Canvas op deze manier een vluchtweg te geven is wel erg doorzichtig, het gaat dus geenszins om 'Oeps een foutje', integendeel.
Waarom geeft Plat Préferé de bron niet vrij? Eerst was het zogezegd geen probleem, daarna wel. Wat een een intellectuele oneerlijkheid !

Trouwens kan je ook niet eens naar de overkant lopen om de Canvascollega's hun aandacht te vestigen op het feit dat er nog steeds op hun website te lezen staat dat ze betreuren dat Hitler het resultaat van de Beierse inspanningen van Meus niet meer zelf kan proeven. Als je dan toch daar bent vraag aan Stevens om op te stappen nadat hij de kwaliteitszender wereldwijd in opspraak bracht.

De cursivering in uw tekst is mij niet ontgaan, uw forelfillet riekt niet al te fris. Bah!

Guido Joris Brussel

01 november, 2008 16:33  
Anonymous Anoniem said...

u weet toch dat Diane Waumans beweerde dat ze degelijke bronnen hadden. Waarom durft de VRT er niet mee naar buiten komen? De ganse zaak stinkt daar bij Canvas en Jan Stevens zou de eer aan zich mogen nemen

Het is trouwens de eerste keer niet dat de VRT weigert iets recht te zetten. Het hoofd van de desinformatie diensten, Wim Willems, heeft daar ook een handje van weg. Sinds meer dan een jaar weigert hij verslag te geven over de hoax van Mohammed Al Dura (zie link)

01 november, 2008 18:22  

Een reactie posten

<< Home