dinsdag, september 23, 2008

Appendix

Linda Asselbergs heeft in de Weekend Knack een stuk geschreven over de weg zoeken en die dan niet vinden, of slechts met heel veel moeite. Dat is een probleem dat ik herken: ik heb een alinea of drie, vier nodig om terecht te komen waar ik terecht wou komen.


Ik was tien en het voelde alsof er een slang in mijn buik zat. Accute appendicitis, onmiddellijk naar het ziekenhuis. Maak je geen zorgen, die appendix is een lichaamsdeel dat nergens voor dient, zei de dokter, we halen hem eruit. Mijn mama en mijn papa geloofden het, we lieten de dokter zijn werk doen. Tegenwoordig is zo'n blindedarmoperatie iets van niks, Linda, maar toen, diep in de jaren zeventig, moest je er veertien dagen voor in het ziekenhuis blijven.

Ik deelde een tweepersoonskamer met een oude man in een streepjespyjama, die verhalen vertelde over reusachtige karpers in de Turnhoutse Vaart en hoe je die eruit kan vissen. Hij vertelde over de mussen die hij ving en hoe je die moet schoonmaken en bakken. Reken vijf mussen per persoon, herinner ik me. Louis heette hij, maar ik mocht Popeye zeggen. Daar leek hij op als hij zijn tanden uitdeed. Toen hij uitverteld was over zijn karpers en zijn mussen gingen we tafelvoetballen in de televisiezaal. Ik mocht winnen. Weinigen kunnen beweren dat ze Popeye verslagen hebben, maar ik dus wel. En ondertussen zaten mijn klasgenootjes de zijrivieren van Maas en Schelde uit het hoofd te leren. Ik heb aan de dokter gevraagd of ik nog een weekje langer mocht blijven.

Ik dwaal af. Maar dat is niet erg, want ging jouw stuk niet precies daarover: afdwalen, worstelen met plattegrondjes en wegbeschrijvingen, ergens naartoe willen maar de weg niet vinden? Hoe groter de omweg die ik maak, hoe rechter ik op mijn doel afsteven. Hoe terzijder ik schrijf, hoe terzaker ik kom.

Mijn terzake, Linda, is de functie van de appendix. De encyclopedie geeft de dokter gelijk: "voor zover bekend heeft het wormvormig aanhangsel van de blinde darm geen functie in het menselijk lichaam". Ik wens dat te betwisten. Sinds mijn verblijf in het ziekenhuis ben ik twee dingen kwijt: die appendix én het noorden. Ik maak omwegen, ik kronkel door de stad, ik slaag er niet meer in recht op mijn doel af te stevenen. Ik denk dat er een verband is. Heb jij je appendix nog, Linda? Indien niet, lijkt het me bewezen: de appendix is de zetel der oriëntatie.

Labels:

19 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Dan heb ik toch een zeer slecht werkende appendix...

23 september, 2008 13:55  
Anonymous Anoniem said...

Voortgaande op je hypofyse euh hypothese zou men misschien mogen veronderstellen dat de appendix het gezichtsorgaan is van de blinde darm. Eenmaal verwijderd ..

23 september, 2008 15:16  
Anonymous Anoniem said...

Al eens een implantatie van een donor-appendix overwogen ?

23 september, 2008 16:10  
Anonymous Anoniem said...

men weet slechts de zin van alles als men eens aan de poort gestaan heeft.
dat is toch wat je bedoelt?
if you know what i mean.

23 september, 2008 16:56  
Anonymous Anoniem said...

@ Luc
Mogelijk, ik zeg wel mogelijk, verwijst Koen naar omwegen die van de hoofd-weg afwijken. Mogelijk, wel te verstaan.

23 september, 2008 21:18  
Anonymous Anoniem said...

Doctrine Fillet : na verwijdering van het wormvormig aanhangsel slaagt men er niet meer in om recht op het doel af te stevenen.

Vraag van 6 miljoen : heeft het gros van de huidige politici een appendectomie ondergaan ?

23 september, 2008 23:02  
Anonymous Anoniem said...

De vraag die men zich bij dit stukje kan stellen is vooral: "Zijn karpers makkelijker te vangen wanneer een visser een wormvormig aanhangsel als aas zou gebruiken?"
Ik dacht evenwel dat karpers vooral "planteneters" zijn. Maar ik ben dan ook maar een "toogvisser".

24 september, 2008 08:49  
Anonymous Anoniem said...

Quid indien Popeye de jonge besnedene niet overdonderd had met wrede (verminkings)verhalen ? Quid indien hij de traumatische ingreep opgefleurd had met liefdevolle verhalen over zijn O lijfje, ongeacht de streepjespyjama ?

Misschien zou iets meer inlevingsvermogen het gevoel voor oriëntatie van de vis-noch-vlees-knaap minder nadelig beïnvloed en het noorden geherpositioneerd hebben. Misschien.

24 september, 2008 11:11  
Blogger Sunshine said...

Ik ben al een tijdje de weg kwijt, zo lijkt het toch. Het Noorden ligt niet meer waar het altijd lag.
En nu weet ik waarom: 't ligt aan mijn appendix, of toch aan de afwezigheid ervan...
Toch fijn: eens je de oorzaak kent, lijkt het gevolg veel minder erg.

24 september, 2008 11:26  
Anonymous Anoniem said...

Ook CD&V lijkt het noorden kwijt nu hun ontstoken appendix verwijderd is.

24 september, 2008 11:30  
Anonymous Anoniem said...

In een post-post-freudiaans tijdperk spreekt men niet langer van weerstand maar van omwegen.

24 september, 2008 12:24  
Anonymous Anoniem said...

Nu niet voor 't een of 't ander, he Koen, maar zou een prent van een gedissecteerde mus of een appendix op formol niet leuker geweest zijn dan dat knack-wit-zwartje ?

De vrouwe zag een foto van een zetel wel zitten. Een lege zetel wel te verstaan. Maar ik heb haar diets kunnen maken dat de mensen dat waarschijnlijk niet zouden begrijpen. Ze zei : ah, de missing link, maar dat begreep ik dan weer niet. Ik heb het zo gelaten.

24 september, 2008 13:04  
Anonymous Anoniem said...

@ Swa,
toch effe opmerken dat ook lichtekooien karpers worden genoemd. Om misverstanden te vermijden, he Swa. Mijden ook.

24 september, 2008 14:26  
Anonymous Anoniem said...

@ Jefski
Freud, Freud !? Gewoon TomTom. Probleem opgelost.

@ Koen
Die koebel in mijn cabine heeft succes, man ! 't Is maar dat ge 't weet.

24 september, 2008 19:31  
Anonymous Anoniem said...

accute appendicitis ???
acute appendicitis!


BV

24 september, 2008 23:29  
Anonymous Anoniem said...

Ach, zolang een mens zijn manieren houdt en omwegen geen dwaalsporen zijn ..

24 september, 2008 23:48  
Anonymous Anoniem said...

Iets ontgaat mij, Koen, maar ik tast in het duister omtrent de ware toedracht. In alinea 3 van de column schrijf je : "Hoe groter de omweg die ik maak, hoe rechter ik op mijn doel afsteven". In alinea 4 lees ik dan weer "Ik maak omwegen .. ik slaag er niet meer in recht op mijn doel af te stevenen". Verwarrend, vind ik dat. Ik volg niet. Zou ik een bepaalde nuance niet vatten ?

25 september, 2008 00:20  
Blogger koen fillet said...

@Anonieme BV. Accuut of acuut, apendix of appendix, het doet zeer, allevier.
@Theopoulacis. Verwarrend, inderdaad. Had ik mijn appendix nog maar.

25 september, 2008 09:27  
Anonymous Anoniem said...

Is dit toeval? Als ik bovenaan Koens artikel "Weekend Knack" aanklik, dan krijg ik als boodschap "U komt niet via de correcte manier op deze pagina."
(Overigens is dat het enige wat ik daar te zien krijg.)

26 september, 2008 12:51  

Een reactie posten

<< Home