Partij-instructies
Het boekenwinkel-incident in Antwerpen. Bij Antiquariaat Joyce Royce ligt "Hitlers Handlangers" in de etalage. Joodse passant maakt zich boos en eist dat de boekhandelaar het boek onmiddellijk uit de etalage haalt. Er komt wat gescheld aan te pas, maar een paar dagen worden er excuses aangeboden en de plooien zijn gladgestreken.
Hicham El Mzairh (Open VLD) schrijft lezersbrief naar De Morgen. (...) Wat als hetzelfde was gebeurd met een andere gemeenschap? De opinieforums zouden te klein zijn. Ging het over moslimfundamentalisten, dan waren de De Wevers en Dedeckers daar meteen met hun scherpe pen. (...) Hoe zit het met de integratie van de joodse gemeenschap in Antwerpen?(...)
El Mzairh was te gast in Ongehoorde Meningen. Hij weigerde zijn woorden te herhalen, ook na herhaald aandringen. Ik heb het linksom en rechtsom geprobeerd maar hij fietste er omheen. Het woord joden kwam niet over zijn lippen. Wat mij danig dwarszat, want hij heeft een punt: stel je voor dat Antwerpse moslims zouden eisen dat een of ander boek uit een etalage wordt gehaald... Inderdaad, het kot zou te klein zijn.
Na de uitzending kwam het eruit: partij-instructies. Open VLD heeft zich gedistanciëerd van El Mzairh, dat wisten we al. Maar blijkbaar heeft hij ook de richtlijn gekregen dat hij de vergelijking tussen moslims en joden niét meer mag maken.
Ik was van plan hem gelijk te geven en vervolgens op zoek te gaan naar de redenen waarom dit incident met de mantel der liefde werd bedekt en een hypothetisch incident met moslims tot hypothetische straatrellen zou leiden. Ik zou hem gezegd hebben dat ik begrijp dat de moslims jaloers zijn op de status van de joden in Antwerpen. Ik zou Hicham gevraagd hebben of hij al eens heeft nagedacht over de strategie waarmee de joden die benijdenswaardige status hebben weten te bereiken. Ik had hem willen zeggen dat de joden - vanmiddag nog in Ongehoorde Meningen - zeer gematigd over het incident praten, de herriemaker veroordelen en excuses aanbieden. De tussenkomst van de joodse verenigingen is gebaseerd op redelijkheid en gericht op het herstellen van de kalmte. Hoe anders gaat dat in ons hypothetisch geval aan moslimkant. De extremistische stemmen klinken daar altijd luider dan de gematigde. Inplaats van verongelijkt te pruillippen van kijk eens wat zij zich kunnen veroorloven, wij willen dat ook, zou Hicham er goed aan doen de strategie van de joodse verenigingen te kopiëren.
Dat wou ik hem vragen maar dat kon alleen als hij zijn klacht wou herhalen. En dat mocht hij dus niet van Open VLD.
Overigens en geheel terzijde: in Gaza herhaalt zich Theresiënstadt. De herinnering aan de Tweede Wereldoorlog is aan het wegslijten. Zelfs in Israel.
Hicham El Mzairh (Open VLD) schrijft lezersbrief naar De Morgen. (...) Wat als hetzelfde was gebeurd met een andere gemeenschap? De opinieforums zouden te klein zijn. Ging het over moslimfundamentalisten, dan waren de De Wevers en Dedeckers daar meteen met hun scherpe pen. (...) Hoe zit het met de integratie van de joodse gemeenschap in Antwerpen?(...)
El Mzairh was te gast in Ongehoorde Meningen. Hij weigerde zijn woorden te herhalen, ook na herhaald aandringen. Ik heb het linksom en rechtsom geprobeerd maar hij fietste er omheen. Het woord joden kwam niet over zijn lippen. Wat mij danig dwarszat, want hij heeft een punt: stel je voor dat Antwerpse moslims zouden eisen dat een of ander boek uit een etalage wordt gehaald... Inderdaad, het kot zou te klein zijn.
Na de uitzending kwam het eruit: partij-instructies. Open VLD heeft zich gedistanciëerd van El Mzairh, dat wisten we al. Maar blijkbaar heeft hij ook de richtlijn gekregen dat hij de vergelijking tussen moslims en joden niét meer mag maken.
Ik was van plan hem gelijk te geven en vervolgens op zoek te gaan naar de redenen waarom dit incident met de mantel der liefde werd bedekt en een hypothetisch incident met moslims tot hypothetische straatrellen zou leiden. Ik zou hem gezegd hebben dat ik begrijp dat de moslims jaloers zijn op de status van de joden in Antwerpen. Ik zou Hicham gevraagd hebben of hij al eens heeft nagedacht over de strategie waarmee de joden die benijdenswaardige status hebben weten te bereiken. Ik had hem willen zeggen dat de joden - vanmiddag nog in Ongehoorde Meningen - zeer gematigd over het incident praten, de herriemaker veroordelen en excuses aanbieden. De tussenkomst van de joodse verenigingen is gebaseerd op redelijkheid en gericht op het herstellen van de kalmte. Hoe anders gaat dat in ons hypothetisch geval aan moslimkant. De extremistische stemmen klinken daar altijd luider dan de gematigde. Inplaats van verongelijkt te pruillippen van kijk eens wat zij zich kunnen veroorloven, wij willen dat ook, zou Hicham er goed aan doen de strategie van de joodse verenigingen te kopiëren.
Dat wou ik hem vragen maar dat kon alleen als hij zijn klacht wou herhalen. En dat mocht hij dus niet van Open VLD.
Overigens en geheel terzijde: in Gaza herhaalt zich Theresiënstadt. De herinnering aan de Tweede Wereldoorlog is aan het wegslijten. Zelfs in Israel.
Labels: actualiteit
7 Comments:
Dat de Joden een zekere benijdenswaardige status hebben bereikt komt mede door hun "besnijdenswaardige" status meen ik zo...maar allez daar 'velt'ni mee te lachen zeker?!
Uit het Wikipedia-artikel dat je linkt bij je analogie Gaza / Theresiënstadt:
Van november 1941 tot april 1945 werden ca. 144.000 Joden gedeporteerd naar Theresienstadt, 33.000 van hen stierven in de stad zelf aan ontbering, ziekte, marteling of door executie. 88.000 Joden werden vanuit Theresienstadt gedeporteerd naar vernietigingskampen (vooral Auschwitz en Treblinka). Bij de bevrijding waren nog 19.000 gevangenen in leven. Van de gedeporteerde Joden die in vernietigingskampen terechtkwamen overleefden 3000 mensen. Van de 10.500 kinderen in het getto overleefden 142 de oorlog.
Ver van mij om te beweren dat Gaza een pretje is. Maar waar precies zie jij hier de analogie?
Kort door de bocht, Koen.
Zelfbestuur, een muur errond en vervolgens hongersnood organiseren. Kort door de bocht, ongetwijfeld, maar wel paralellen.
Koen,
De nagel op de kop man. Maar dat waren we al gewoon.
Beste groeten,
Smithson.
PS: Zelfde verhaal met intra-religieuze discussies. Een of andere bisschop veroordeelt homofilie, en heel de geloofsgemeenschap staat op zijn achterste poten. Maar waar zítten die gematigde moslims dan als er weer extremiteiten gepleegd worden? Men zegt altijd dat dat een kleine minderheid is. Wél, waar is de meerderheid dan om dat te veroordelen. PS'en die langer worden dan je post, ach het heeft ook wel iets. De nagel op de kop man.
een beest dat POLITIEK heet veroorzaakt dit alles.
MACHT,GELD EN GELOOF.
Het is wel voor iets dat het mensdom zijn naam niet heeft gestolen.
In vergelijking met het DIERENRIJK.
De dochter van een vriend heeft haar job op een joodse school opgezegd omdat ze het beu was dat haar lessen steeds gecensureerd werden door de directie. Jonge joden worden dom gehouden en groeien op tot wereldvreemde figuren. Triest.
Koen, je gaat wel erg kort door de bocht. Tik bij google "alice sommer theresienstadt kafka", en lees het huiveringwekkende levensverhaal van een 104-jarige die de gruwel in Theresien overleefde.
Een reactie posten
<< Home