dinsdag, januari 22, 2008

Astrid

Soms maak je mensen blij met een paar zinnen op je weblog. Op een van de laatste dagen van december schreef ik:
Net ontdekt: Le Chant des Vahines van Astrid, uit haar CD Akap. Minimalistischer kan niet. Enkel een meisjesstem en kleine liedjes. Ik heb dat graag.

Daar stonden twee fouten in: Vahines moet Vahinés zijn, en de CD heet niet Akap maar Astrid. Zoals Astrid.
Een paar dagen later een drietalige comment, niet om mij op die fouten te wijzen, wel om te bedanken.
Dag Koen, ik heet Olivier Andu. Ik heb de liedjes van Astrid geschreven and so I wanted to say “thank you“ for what you’ve written on your blog (mijn nederlands is slecht, zo zal ik dit komentaar in drie talen proberen te schrijven). I was really happy to discover that you appreciated “Les Vahinés“ (et encore plus heureux quand j’ai découvert la photo de Percy Mayfield - peut-être mon chanteur préféré, avec Mississippi John Hurt - sur la même page)


Olivier heeft me ondertussen de CD opgestuurd. Niets dan die ene meisjesstem. Het lijkt alsof ze enkel voor mij zingt, heel zachtjes, vlak bij mijn oor, ik hoor een speekseldraadje tussen haar lippen. Nee, dat is niet vies. Kippenvel. Het is bijna niets, minder zou stilte zijn.

En het moet het begin zijn van een bijzonder project: een reeks platen waarop enkel stem te horen zal zijn. Hier kan je luisteren (login en paswoord 42km), Hier kan je bestellen.

Labels:

14 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Als ik op je eerste 'hier' klik kom ik bij Vanderveen -- redelijk-rechtendoor-rock -- iets anders dan Astrid, denk ik.

22 januari, 2008 21:51  
Anonymous Anoniem said...

Inderdaad Koen...ik hoorde ook een zelden gehoorde broosheid, schuchterheid,...net of het liedje op elk moment in duizend stukjes kon vallen. Om bij neer te gaan zitten en...enkel maar te luisteren en te genieten.
Bedankt voor de tip,

Joke

22 januari, 2008 21:51  
Anonymous Anoniem said...

vergeet mijn reactie -- 't is gelukt!
(ingelogd dus ;-)

22 januari, 2008 21:57  
Anonymous Anoniem said...

Kut, Koen! Waarom horen we dit niet op radio 1 in plaats van steeds maar diezelfde eenheidsworst van geplugde nummers? Hebben presentatoren geen inspraak in de muziekkeuze? Laat je horen man!

23 januari, 2008 07:01  
Blogger koen fillet said...

@Peter. Presentatoren hebben inspraak in de muziekkeuze op hun privé-weblog, dat is al heel wat.

23 januari, 2008 07:56  
Anonymous Anoniem said...

waw! bedankt voor de tip

23 januari, 2008 12:12  
Anonymous Anoniem said...

Ik steun Peter met zijn reactie.
Koen, help ons en probeer er iets aan te doen aub . Ik wil ook meer van dit op Radio 1,( tijdens het werk kan ik niet naar uw blog komen kijken en luisteren.)
(of help ons aan een alternatief ?)
Als Radio1-consument dan maar bij Peeters en Pichal en bij Testaankoop enz. gaan klagen ?

23 januari, 2008 20:51  
Blogger koen fillet said...

@Peter, @Ivo. Sta mij toe hier niet veel op te antwoorden. Slingers hebben van nature de neiging terug te keren als ze ver zijn uitgeslagen.

23 januari, 2008 21:04  
Anonymous Anoniem said...

Dankjewel ivo, we zijn al met twee. Zullen we een sticker-actie starten? Iets zoals: "wij willen muziek op radio 1" Er is zulks een onmetelijk aanbod aan muziek, en steeds maar weer wordt er uit hetzelfde vaatje getapt. Ten tijde van "Het beste moet nog komen" van Friedl was het de gast die de muziek mocht kiezen. Dat was een verademing. Sommige nummers waren overbekend, maar ik heb toch enkele nieuwe zaken leren kennen die ik me later heb aangeschaft. Zo zat ik steeds te wachten op het streepje klassieke muziek dat er dikwijls zat aan te komen. Koen! Er moet terug klassieke muziek op radio 1 komen! Eén nummer per dag is genoeg, maar zelfs dat niet... Allée vooruit, hier mijn voorstel: om 7.55u een hardrocknummer uit de oude doos, om 8.55u een disconummer, om 9.55u een stukje klassiek, om 10.55u een punknummer, om 11.55u een jazznummer, om 12.55u een instrumentaaltje, om 13.55u een gouwe ouwe, om 14.55u een of andere rariteit, enz... Geen betere manier om luisteraars te binden. Elke liefhebber van één of ander genre zal op zijn geliefd uur afstemmen op radio 1, en blijven hangen natuurlijk, want het volgend uur is het opnieuw spannend wat het worden zal.
Just my 2 cents.

23 januari, 2008 21:17  
Blogger Renzo said...

Oepsie... "Unfortunately, our music licenses do not allow us to broadcast radio stations containing a single song. Please try another station! (na ingelogd te zijn met 42km)

23 januari, 2008 21:18  
Blogger koen fillet said...

@renzo. Tiens, bij mij werkt het nog. Nog iemand problemen?

23 januari, 2008 21:22  
Blogger Renzo said...

Sorry Koen, ik was aan't prutsen ende zeer verkeerd bezig :-) het werkt idd! en 't is schoon ook.

23 januari, 2008 21:24  
Anonymous Anoniem said...

Dag Koen, ook bij mij dezelfde reactie als bij Renzo, help aub?

Ik kan je discretie aangaande Radio 1 begrijpen maar ook hier dezelfde sentimenten, dus mocht je kunnen helpen????


Marta

24 januari, 2008 07:20  
Blogger karen said...

't is mooi!


(ik kreeg ook eerst diezelfde reactie als Renzo: gewoon op play duwen ipv dubbelklikken op het nummer zelf) (dat hielp bij mij dan toch)

24 januari, 2008 16:17  

Een reactie posten

<< Home