woensdag, juli 11, 2007

Laforce

Zo heette hij. Mijn leraar wiskunde, zijn voornaam ben ik vergeten. Hij schreef een bewijs op het bord en keek dan glunderend de klas in. Ons, barbaren, ontging de schoonheid. Maar Laforce genoot.


Eén keer heb ik het gewaagd om mijn vinger op te steken en verduidelijking te vragen. Laforce draaide zich weer naar zijn bord, wees met twee handen naar zijn bewijs en bulderde: "Zie!". Daar moest ik het mee stellen. Het jaar daarna was hij afwezig wegens stembandknobbels.

Vandaag heb ik met kind 1 wiskunde geoefenend. Merkwaardige producten, driehoeksmeetkundemeting, veeltermen. Wat mij ruim twintig jaar geleden niet lukte, lukte nu wel: ik voelde een zeker wiskundig plezier. Kind 1 ook, maar minder. Hij kijkt vooral uit naar Dour, morgen.

Labels: , ,

9 Comments:

Anonymous Anoniem said...

dat is allemaal nog maar klein bier
onze leraar wiskunde in het 4de latijn wiskunde had het over
axioma 1,2,3,4
ze ( we noemnden hem het zwin(zwijn)naar zijn geknor)
maar memoriseren konden we wel
en nu is die man met pensioen en zijn axioma' bedragen 1550euro de mijne daarentegen zullen 850 euro's bedragen
en met die axioma's ben ik niks meer
maar wel veel frustraties blijven over
LV

11 juli, 2007 15:06  
Anonymous Anoniem said...

'Geoefenend', is dat het frequentatief van 'oefenen'? Ging het dan toch moeizaam? ;-)

11 juli, 2007 16:06  
Blogger Mrs B said...

Leraren Wiskunde hébben gewoon geen voornaam.

11 juli, 2007 18:37  
Anonymous Anoniem said...

Die van ons had wél een voornaam, al zouden we die nooit hebben durven gebruiken.
Maar nu dus wel: met Eric Verstuyft was het fijne wiskunde en hij maakt nog steeds deel uit van mijn top-10 lijstje leerkrachten.

12 juli, 2007 11:08  
Blogger pierre du coin said...

@ mrs b: toch wel, die in het derde middelbaar heette "arsène" en had semi militaire trekjes. De bevestiging kregen we tijdens de schoolreis in Luxemburg toen Aesène in kaki broek en met legerbottienen meedeed aan de boswandeling
*gruwel*

12 juli, 2007 11:09  
Blogger heidi said...

De exacte vakken waren niet voor mij weggelegd, de talen (6 op het middelbaar) duidelijk wel. Toch beleef ik nu soms echt plezier aan enig natuurkundig fenomeen, wiskundig raadsel, chemisch voorval. Het ook echt willen begrijpen,zelfs kunnen begrijpen. Waarschijnlijk omdat het nu een functie heeft.

13 juli, 2007 14:00  
Blogger Marc Vanfraechem said...

was het geen driehoeksmeting, Koen ;-)

16 juli, 2007 00:47  
Blogger koen fillet said...

@Marc Vanfraechem. Het is.

16 juli, 2007 09:48  
Anonymous Anoniem said...

Voor de liefhebbers van meetkunde en aanverwanten:
http://drs.punt.nl/index.php?id=291592&r=1&tbl_archief=1&
(een verhaal over de piramide, op schalkse wijze verteld)
Uw Drs.

16 juli, 2007 12:40  

Een reactie posten

<< Home