maandag, juli 09, 2007

Manieren

Ik zou er tussen twee haakjes toch even op willen wijzen dat de presentatoren van Radio 1 wel degelijk lezen wat er op het forum wordt gepost. Dat is niet altijd even prettig. Ik probeer me sommige luisteraars voor te stellen terwijl ze een bericht zitten te tikken. Ik zie dan figuren met schuim op de lippen, rooie kop, bloeddoorlopen ogen, hamerend op het toetsenbord en ondertussen alle gevoel voor nuance verliezend.


Een tip voor wie zich ergert aan een programma of een stem en die ergernis wil ventileren: stel u voor dat u - ik noem maar iemand - Sven Pichal tegenkomt op café, en dat u van de gelegenheid gebruik maakt om hem wat goede raad te geven.

U zou vast woorden vermijden als ...Sven Pichal een rolletje aan te bieden als kabouter in Kabouter Plop. En let wel, hiermee zal hij zich op korte tijd kunnen verrijken... en ...mijnheer Pichal staat, waarschijnlijk met gekruiste benen, zijn plas op te houden en wordt in deze positie teveel afgeleid door hetgeen om hem heen gebeurd... en ...gastjes met een kermismentaliteit... en ...met moeite het lager middelbaar gehaald... en ...door een bij de VRT werkende vader gepouched bij radio 1...

Ik neem aan dat in al deze gevallen de schrijver zich heeft laten meeslepen door zijn emoties, en dat simpelweg bedoeld wordt: ik hoor die mens niet graag.

Allez, laat eens zien dat u ook beschaafd boos kan zijn. Hier klikken.

Labels: ,

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Of een rolletje aan te bieden bij 'de Teletubbies'
Inderdaad,
ik zie ook vaak figuren met schuim op de lippen en vooral rooie kop bij politieke interviews.Het zijn dan niet 'de luisteraars' of ' de kijkers' maar wel 'de journalisten.
mj

09 juli, 2007 20:13  
Anonymous Anoniem said...

twee dingen :
1. Er is iets met een splinster en een balk, maar ik weet niet juist meer wat.
2. Ik hoor niet graag 'de' voor een groep mensen, zeker niet als je die veralgemening moet gebruiken om je eigen daden te verantwoorden. Ik vindt dit zelfs een beetje gevaarlijk.

David

10 juli, 2007 15:04  
Anonymous Anoniem said...

Eerlijk ik hoor Sven zijn stem ook niet erg graag, dus luister ik 's morgens niet meer. Probleem opgelost, of niet...?

p uit w

10 juli, 2007 22:43  
Anonymous Anoniem said...

David --> ik vind --> zonder -T dus!

Eveline

11 juli, 2007 13:50  

Een reactie posten

<< Home