woensdag, februari 14, 2007

Ik citeer

Daar de regering van de Verenigde Staten van Amerika niet, in geen enkel opzicht, is gebaseerd op het christelijke geloof; daar deze regering als zodanig geen enkele vijandschap koestert tegen de wetten, het geloof of de rust van muzelmannen; en daar genoemde Staten nimmer een oorlog zijn aangevangen of een daad van vijandigheid hebben begaan tegen een mohammedaanse natie, verklaren beide partijen dat geen enkel voorwendsel dat zou voortspruiten uit godsdienstige opvattingen ooit zal leiden tot een onderbreking van de harmonieuze betrekkingen tussen de landen.


Dit is een fragment uit het verdrag dat de USA in 1796 hebben gesloten met de Pasha van Tripoli. De Senaat stemde unaniem voor, president John Adams ondertekende, en de moderne lezer knippert met zijn ogen.

Ik ben op deze tekst gestuit in God als misvatting van Richard Dawkins. Als u denkt dat de wereld er beter aan toe zou zijn zonder zelfmoordterroristen, kruistochten, zonder het Israelisch-Palestijns conflict, etnische zuiveringen in de Balkan, onlusten in Noord-Ierland, eremoorden, zonder godsdiensten kortom, dan moet u dat boek lezen. En als u dat niƩt vindt ook.

Labels:

4 Comments:

Blogger koen F said...

De wereld beter af zonder godsdienst?
Gedeeltelijk in de Standaard van gisteren, volledig hier: http://www.deburen.eu/pgm_detail.php?lan=nl&main=14&id=139

En wie durft Torfs tegen te spreken...

15 februari, 2007 11:03  
Blogger Kaat said...

Dat laatste vraag ik me ook af....

15 februari, 2007 13:41  
Anonymous Anoniem said...

Volgens je beschrijving een werk dat me op het lijf geschreven is Koen .. Ik rep me naar de Fnac !

15 februari, 2007 15:24  
Anonymous Anoniem said...

Mag ik u ook zijn andere boeken warm aanbevelen. Laat u niet afschrikken dat het over wetenschap gaat (evolutie en genetica). Hij kan het echt goed uitleggen.

15 februari, 2007 16:12  

Een reactie posten

<< Home