vrijdag, februari 09, 2007

Lou Reed


Op 2 maart wordt Lou Reed 65. Ter dezer gelegenheid ben ik een radiospecial in elkaar aan het knutselen, dus heb ik bij de VRT-audiotheek al zijn CD's opgevraagd. Dat is een forse stapel, tussen "Lou Reed" uit '72 en "The Raven" uit '03 zitten twintig platen. En dan tel ik de live-opnames niet eens mee.

Groot was mijn ontgoocheling toen ik daarnet, thuisgekomen, ontdekte dat "Metal Machine Music" ontbreekt. Ik heb die legendarisch noiseplaat nog nooit gehoord, ik ken enkel haar reputatie: onbeluisterbaar. Lou's verjaardagsspecial leek me dé gelegenheid om dat gat in mijn cultuur dicht te spijkeren.

MMM is een dubbel-LP zonder eind, de groef op kant vier loopt over in zichzelf, zodat de muziek blijft doorgaan tot je de pickup-arm van de plaat afhaalt. Er staat enkel feedback op, geen ritmes, geen melodie, enkel lawaai. Lou Reed heeft erover gezegd "Well, anyone who gets to side four is dumber than I am."

Dat MMM in mijn stapel ontbreekt kan enkel betekenen dat iemand anders ze heeft ontleend. Wie? Zjakki? Bart?

Labels: , ,

7 Comments:

Anonymous Anoniem said...

In een ver verleden, jaren 80, stond deze plaat elk jaar in de top aller tijden van radio Scorpio in Leuven.
Freaks die ze tot ons ongenoegen er elk jaar weer instemden. In de discotheek daar zat ze zeker.

Het verhaal van MMM is erg eenvoudig. reed most nog één plaat maken voor zijn maatschappij en heeft dat dan ook gedaan. Bij mijn weten is het ook de enige plaat ooit waarvan de verkoop door de maatschapij zelf is gestopt zonder dat er echt een reden toe was.

Ze is gewoon onbeluisterbaar, zelfs voor liefhebbers van einsturzende neubauten zoals ik.

Ik heb ze ooit zien zitten in de kringloopwinkel van Ibogem in melsele. Maar 'k heb ze toen niet gekocht.

11 februari, 2007 12:33  
Anonymous Anoniem said...

Je vindt MMM als CD of zelfs als LP op Ebay voor nog geen 10 euro...
Voor echte Die Hard fans..

12 februari, 2007 00:44  
Anonymous Anoniem said...

Aha, ik kijk er naar uit. Loop trouwens niet in de Louis Firbank-val, zijn echte naam is Lewis Allen Reed (o;

Welke plaat is trouwens je favo-Reed?

12 februari, 2007 21:02  
Anonymous Anoniem said...

Bestaat er een top aller tijden van Radio Scorpio? Misschien moet ik er toch eens naar luisteren.

13 februari, 2007 12:41  
Blogger Kaat said...

Misschien ligt ie dus nog bij Radio Scorpio.... Heeft Hautekiet daar niet ooit gedraaid? Of was dat nog voor de jaren 80?! Ik sta trouwens versteld dat Radio Scorpio al zo lang bestaat. Zou het kunnen dat dit het enige LOKO onderdeel is dat nog niet van naam is veranderd in al die jaren?! Vooral dezer dagen zijn al die naamswijzigingen niet meer te volgen...arrghhh...

13 februari, 2007 12:44  
Anonymous Anoniem said...

Hautekiet, Dirk Blancke, Andre Vermeulen, Veerle Vivijs,...


allemaal ex scorpio's

14 februari, 2007 00:15  
Anonymous Anoniem said...

Ik kijk al uit naar die radiospecial!

Als je MMM niet meer hebt kan je anders het "liedje" Fire Music van 'The Raven' draaien...

Wist je dat Lou naar België komt?
op 18 en 19 juni in Vorst Nationaal
in het kader van de Berlin tour.
jaja, het album Berlin zal integraal gebracht worden!
Oorspronkelijke 'berlin' & 'R&R animal' Gitarist Steve Hunter maakt dezer dagen opnieuw deel uit van Lou's band

succes

Thomas
site admin/moderator
http://loureed.s1.bizhat.com

26 februari, 2007 14:13  

Een reactie posten

<< Home