dinsdag, december 05, 2006

58 op 100

Rolling Stone heeft (jaren geleden) de vijfhonderd belangrijkste LP's uit de popmuziek opgelijst. De platen uit de top 100 die ik nog nooit van voor tot achter heb gehoord zal ik eens vetjes zetten. Met redenen omkleed.

1. Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, The Beatles
2. Pet Sounds, The Beach Boys
3. Revolver, The Beatles
4. Highway 61 Revisited, Bob Dylan
5. Rubber Soul, The Beatles
6. What’s Going On, Marvin Gaye
7. Exile on Main Street, The Rolling Stones
8. London Calling, The Clash
9. Blonde on Blonde, Bob Dylan
10. The White Album, The Beatles

De top tien valt nogal mee: Marvin Gaye vind ik een singletjesartiest. Wij vervolgen.

11. The Sun Sessions, Elvis Presley
12. Kind of Blue, Miles Davis
13. Velvet Underground and Nico, The Velvet Underground
14. Abbey Road, The Beatles
15. Are You Experienced? The Jimi Hendrix Experience
16. Blood on the Tracks, Bob Dylan
17. Nevermind, Nirvana
18. Born to Run, Bruce Springsteen
19. Astral Weeks, Van Morrison
20. Thriller, Michael Jackson

Over Miles Davis en Nirvana schaam ik me diep. De bananenplaat van Velvet Underground heb ik wel, maar ik vind ze niet echt aangenaam om naar te luisteren. En ik geef de voorkeur aan de intimistische Springsteen, de stadionrock van BTR vind ik erover.

21. The Great Twenty-Eight, Chuck Berry
22. Plastic Ono Band, John Lennon
23. Innervisions, Stevie Wonder
24. Live at the Apollo (1963), James Brown
25. Rumours, Fleetwood Mac
26. The Joshua Tree, U2
27. King of the Delta Blues Singers, Vol. 1, Robert Johnson
28. Who’s Next, The Who
29. Led Zeppelin, Led Zeppelin
30. Blue, Joni Mitchell

Ik speel een beetje vals: plaat 21 ken ik niet, maar het lijkt me een best-of. Ik heb van Chuck Berry "The Anthology" in huis en ik denk dat die gelijkgesteld is. Stevie Wonder is voor mij ook een best-of artiest en The Who heeft mij nooit kunnen bekoren. Ik weet dat dat fout is. Ik heb dat ook met The Doors en met David Bowie, zoals verderop zal blijken.

31. Bringing It All Back Home, Bob Dylan
32. Let It Bleed, The Rolling Stones
33. Ramones, Ramones
34. Music From Big Pink, The Band
35. The Rise and Fall of Ziggy Stardust, David Bowie
36. Tapestry, Carole King
37. Hotel California, The Eagles
38. The Anthology, 1947 - 1972, Muddy Waters
39. Please Please Me, The Beatles
40. Forever Changes, Love

Ik moet drrrringend de Ramones in huis halen. Ha, daar is die Bowie die ik enkel verdraag als ze hem op de radio spelen, maar die ik nooit spontaan zal opleggen. Tapestry is een klassieker die aan mij is voorbij gegaan, Hotel California heb ik zo vaak op de radio gehoord dat ik de noodzaak van de investering niet inzie. Love is de enige groep in de lijst waarvan ik werkelijk geen enkel nummer ken. Ik weet alleen dat zanger Arthur Lee in de gevangenis heeft gezeten en een paar maanden geleden is overleden.

41. Never Mind the Bollocks, The Sex Pistols
42. The Doors, The Doors
43. The Dark Side of the Moon, Pink Floyd
44. Horses, Patti Smith
45. The Band, The Band
46. Legend, Bob Marley and the Wailers
47. A Love Supreme, John Coltrane
48. It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back, Public Enemy
49. At Fillmore East, The Allman Brothers Band
50. Here’s Little Richard, Little Richard

Amai, veel vetjes. The Doors zijn mijn vrienden niet. Ik zal niet protesteren als ik dat op de radio hoor, maar meer moet het voor mij niet zijn. John Coltrane, tja. Op mijn 43ste is het tijd om eens in de jazz te vliegen. Rap is voor mensen die minstens tien jaar jonger zijn dan ik, the Allman Brothers vormen een gat in mijn verzameling dat dringend gedicht moet worden, en van Little Richard hoop ik ooit de LP The Rill Thing op de kop te tikken omdat het geweldige Freedom Blues erop staat.

51. Bridge Over Troubled Water, Simon and Garfunkel
52. Greatest Hits, Al Green
53. The Birth of Soul, Ray Charles
54. Electric Ladyland, The Jimi Hendrix Experience
55. Elvis Presley, Elvis Presley
56. Songs in the Key of Life, Stevie Wonder
57. Beggars Banquet, The Rolling Stones
58. Trout Mask Replica, Captain Beefheart
59. Meet the Beatles, The Beatles
60. Greatest Hits, Sly and the Family Stone

56 zie 23, en iemand moet me eens uitleggen wat er zo geniaal is aan die Captain Beefheart. Ik heb die plaat. Onopzetbaar.

61. Appetite for Destruction, Guns n’ Roses
62. Achtung Baby, U2

63. Sticky Fingers, The Rolling Stones
64. Phil Spector, Back to Mono (1958 - 1969), Various Artists
65. Moondance, Van Morrison
66. Led Zeppelin IV, Led Zeppelin
67. The Stranger, Billy Joel
68. Off the Wall, Michael Jackson
69. Superfly, Curtis Mayfield
70. Physical Graffiti, Led Zeppelin


Pfoe, twee op tien. Als Robert Plant niet de zanger van Led Zeppelin zou zijn, zou ik hun platen in huis hebben en scoorde ik vier op tien. En U2 vind ik niet slecht. Niet slecht. Maar ik denk dat ik het met een best-of kan stellen.

71. After the Gold Rush, Neil Young
72. Purple Rain, Prince
73. Back in Black, AC/DC
74. Otis Blue, Otis Redding
75. Led Zeppelin II, Led Zeppelin

76. Imagine, John Lennon
77. The Clash, The Clash
78. Harvest, Neil Young
79. Star Time, James Brown
80. Odessey and Oracle, The Zombies


Star Time ken ik niet, maar hogerop in de lijst stond Live at the Apollo, en die koester ik. AC/DC is sympathiek maar in die kategorie geef ik de voorkeur aan de nog net iets onnozelere Status Quo. En heb je met de single "She's not there" het essentiële van the Zombies niet in huis?

81. Graceland, Paul Simon
82. Axis: Bold as Love, The Jimi Hendrix Experience
83. I Never Loved a Man the Way I Love You, Aretha Franklin
84. Lady Soul, Aretha Franklin
85. Born in the U.S.A., Bruce Springsteen
86. Let It Be, The Beatles
87. The Wall, Pink Floyd
88. At Folsom Prison, Johnny Cash
89. Dusty in Memphis, Dusty Springfield
90. Talking Book, Stevie Wonder

90 zie 23 en 85 zie 18.

91. Goodbye Yellow Brick Road, Elton John
92. 20 Golden Greats, Buddy Holly
93. Sign ‘o’ the Times, Prince
94. Bitches Brew, Miles Davis
95. Green River, Creedence Clearwater Revival
96. Tommy, The Who

97. The Freewheelin’ Bob Dylan, Bob Dylan
98. This Year’s Model, Elvis Costello
99. There’s a Riot Goin’ On, Sly and the Family Stone
100. In the Wee Small Hours, Frank Sinatra


Ik ben blij dat Costello nog net in de lijst staat. Jazz is duidelijk niet mijn sterkste kant en wat ik daarnet zei over Robert Plant geldt ook voor Roger Daltrey: als Pete Townshend zou zingen, zou ik de platen van de Who in huis hebben.

Labels:

13 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ah! Eindelijk eens een blik in de platenkast van Koen!

Enkele commentaren:

- Over Love: Ik vermoed wel dat je hun 'Alone again or' wel zou herkennen moest je het horen.

- 'Trout mask replica' van Beefheart heb ik ook liggen en inderdaad: onbeluisterbaar! Heb het al een paar keer geprobeerd in die 10 jaar dat ik de cd heb, maar heb telkens opgegeven na een nummer of 6 en toen hing ik al 3 nummers lang in de gordijnen. Misschien begrijp ik die cd wel als ik binnenkort helemaal seniel wordt.

- The Zombies zijn wel degelijk meer dan 'she's not there': leen 'odessey & oracle' maar eens uit in je plaatselijke mediatheek!

- Het stadiongehalte van Springsteens 'Born to run' valt eigelijk nog best mee, als je'm vergelijkt met 'Born in the usa'. Laat ik het zo zeggen: als je 'Gold' van Ryan Adams lust, lust je denk ik ook 'Born to run' wel.

- Wij komen zo ongelooflijk overeen wat The Doors, David Baaawie, Stevie Wonder, 'de banaan' en The Who betreft!

- Gezien je net als ik ook duidelijk een 'melodieënman' bent: Begin niet aan jazz. Waste of time. Beluister, zoals ik, gewoon 'In de club' terwijl je in bad ligt en je hebt ook je portie jazz.

- Jammer van Led Zep; één van mijn all time favorite bands.

Dat is't zowat. Vermeld je binnenkort ook eens je absolute favoriete cd's? Misschien ontdekken we nog eens wat!

Alvast bedankt hiervoor; hier keek ik al een tijd naar uit ;-)

Groeten, Roen.

05 december, 2006 22:29  
Anonymous Anoniem said...

ik mis dr John en Gershwin

06 december, 2006 00:53  
Anonymous Anoniem said...

bestaat er zo een lijst van belgische LP/CD"s
indien "zo" zouden er ook veel vette platen in de lijst voorkomen?
jammer voor robert plant,die is nochthans niet mis zelfs solo
LV

06 december, 2006 08:08  
Anonymous Anoniem said...

Acht heb ik er van! 8!

06 december, 2006 08:32  
Blogger tvh said...

Marvin Gaye, een singletjesartiest? Dit is heiligschennis. Jouw straf: excommunicatie. En terecht.

06 december, 2006 09:30  
Anonymous Anoniem said...

Indrukwekkend een leerrijk lijstje Koen .. Ik kom op het eerste zicht zelf maar aan 14... En laat daar nu Nirvana, de VU en U2 toch wel instaan zeker..
Kennen ze bij Rolling Stone The Police en Tom Waits niet?

06 december, 2006 10:16  
Anonymous Anoniem said...

Queen, ze vergaten queen!

06 december, 2006 13:25  
Anonymous Anoniem said...

dit en méér muzieklijstjes vindt u trouwens op http://www.muzieklijstjes.nl

zeer "informatief" voor wie maar niet genoeg kan krijgen van lijstjes en dingen wil ontdekken...

Roen

06 december, 2006 15:56  
Anonymous Anoniem said...

ALLEZ av
HOE DURF JE ROLLING STONE TEGENSPREKEN
zij weten immers alles beter en zijn DE KENNERS
wij zijn slechts de kopers
bussines that's what's counts
de beste staan er immers niet in
of worden genegeerd
zoals je hebt aangegeven
geen POLICE geen QUEEN
geen DEEP PURPLE
geen ELTON JOHN
geen echte PINK FLOYD
geen BLACK SABBATH
geen GENESIS
ea
LV

06 december, 2006 16:26  
Anonymous Anoniem said...

Als je kennis wil maken met Jazz zonder overdonderd te worden kan ik je de Sidetracks Collection van Blue Note aanraden. Ze hebben een aantal Vlaamse muzikanten (oa Buscemi, Sven v Hees, Alex Callier, Tom Barman,.) laten neuzen doorheen de platencollectie van Blue Note; die platen bevatten vaak de meer toegankelijke jazz v. Blue Note

gr,
iamnohero.
(met mn 25j nog ver onder de midlife-crisis leeftijd waarop de meeste naar Jazz beginnen te luisteren ;-)

06 december, 2006 17:09  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb nogal wat goeie dingen leren kennen via rateyourmusic.com

voor tops aller tijden en per jaar ziehier:

http://rateyourmusic.com/charts/top

een stuk avontuurlijker en breder dan de top van Rolling Stone

07 december, 2006 19:41  
Blogger koen fillet said...

@miladeurne. Typisch aan zo'n top honderd, mila, is dat er slechts honderd platen in kunnen.

08 december, 2006 22:08  
Anonymous Anoniem said...

Wat(12) betreft, Miles Davis: shame on you! Zo'n zalige plaat!

02 januari, 2007 13:46  

Een reactie posten

<< Home