vrijdag, september 15, 2006

Kernspintomografie


Ik durf er niet over na te denken hoeveel dit onderzoekje aan de gemeenschap heeft gekost. Maar het moest, dokter Koen Peers wou de binnenkant van mijn knie bekijken. Zijn oordeel: sleet op de meniskus. Vandaar die pijn tijdens het lopen.

Het gaat moeizaam vrienden, het gaat moeizaam. Het wordt steeds moeilijker om eerlijk te antwoorden als mensen mij vragen hoe het zit met mijn marathonvoorbereiding. Prima, lieg ik dan. Om er vanaf te zijn. Of ik begin over mijn fietstrainingen. Want dat gaat wél lekker. Hoe zou dat evolutionair te verklaren zijn, dat een mens geschikter is om te fietsen dan om te lopen?

(De knie op de foto is niet de mijne.)

Labels: ,

10 Comments:

Blogger kris said...

maak je maar geen zorgen over de kosten van je Kernspintomografie, die laatste grap van je (ex) baas kost ons veeel meer!
mooie foto. jouw knie?

16 september, 2006 00:49  
Anonymous Anoniem said...

tiens ik zie geen knie, ik zie moderne kunst.

16 september, 2006 10:47  
Anonymous Anoniem said...

Vanaf nu zal ik met plezier en aandacht jullie vorderingen volgen. Succes!

16 september, 2006 20:29  
Anonymous Anoniem said...

die knie is geen probleem. het is gewoon een kwestie van een goeie looptechniek te vinden.


Altering the running styles of recreational runners can decrease the impact forces at the knee joint. -> http://www.posetech.com/library/cs-05-2001.html


Reduced Eccentric Loading of the Knee with the Pose Running Method -> http://www.posetech.com/library/dr-02-04-004.html

16 september, 2006 20:50  
Anonymous Anoniem said...

Het lijkt me logisch dat fietsen makkelijker is dan hardlopen. Je kunt gewoon blijven zitten en je gewrichten moeten je eigen gewicht niet (ver)dragen.
Ik ben hier net in de Humo het artikel van Midas Dekkers over zijn kruistocht tegen sport aan het lezen... Misschien stof tot nadenken.
Alvast 1 leuke passage: "Op de energie die in de finesscentra van Nederland geleverd wordt, zou je makkelijk een uit de kluiten gewassen industrieterrein kunnen aansluiten."
Ik heb het inderdaad altijd gek gevonden dat mensen machines hebben uitgevonden om hun werk en verplaatsingen lichter te maken en... dan in het weekend sporten en nog erger... naar finesscentra trekken.

17 september, 2006 07:38  
Blogger koen fillet said...

Jaja, dagkaart, maar hoe is het evolutionair te verklaren dat wij eigenlijk niet kunnen lopen? Den oermensch ging toch niet op zijn fiets achter de wolharige neushoorn aan?

17 september, 2006 09:00  
Anonymous Anoniem said...

Op zondag mag ik me daar niet mee bezighouden: kijk maar naar
http://www.refdag.nl/zondag

17 september, 2006 12:18  
Blogger Koen s said...

Ik denk dat de oermensen minder in de snoepbak zaten ! Zij beslisten waarschijnlijk niet na hun 30 ste om toch maar eens achter dat varken te gaan lopen .. Mijn katten waren ook mager tot ze door mij gevoed werden .. nu kijken ze naar de vogels als sommigen naar de tv ! trouwens .. moesten die oermensen fietsen gehad hebben dan hadden ze die wel gebruikt om achter die al dan niet schurftige beesten aan te zitten .

18 september, 2006 19:40  
Blogger kris said...

Den oermens was maar gemaakt om dertig à veertig jaar mee te gaan... dan zijn zijn kinderen oud genoeg om zelfstandig te leven, evolutionair maakte het dus niet veel uit of je nog ouder werd. Eens je boven de veertig bent zal je lichaam je er op tijd en stond aan herinneren dat het overjaren draait!

18 september, 2006 23:05  
Blogger kris said...

Den oermens was gemaakt om dertig à veertig jaar mee te gaan... dan zijn de kinderen oud genoeg om zelfstandig te leven, evolutionair maakte het dus niet veel uit of je nog ouder werd. Eens je boven de veertig bent zal je lichaam je er op tijd en stond aan herinneren dat het overjaren draait!

18 september, 2006 23:08  

Een reactie posten

<< Home