Nacht en ontij.
Om half tien 's avonds nog aan een fietstraining beginnen, het is eens iets anders. Heb ik al verteld dat ik geen koersfiets heb, dat ik train op een gewone herenfiets? Ja, dat heb ik al verteld, maar nog niet dat er een gewone, klassieke dynamo op zit. Dat is ofwel hard trappen, ofwel onverlicht fietsen. Ik heb gekozen voor de makkelijke weg: geen licht.
Langzaam werd het donkerder. Ik reed over de scheldedijken richting Durme, auto's of verkeerspolitie hoef je daar niet te vrezen. Wel een zeldzame jogger en naarmate de nacht valt overstekende konijnen en vliegjes die je mond binnenvliegen. Na drie kwartier zag ik de bordjes van de knooppuntenroute niet meer en leek het verstandiger om terug te keren. Tussen Temse en Rupelmonde was het écht donker. Gelukkig ken ik elke bocht daar uit mijn hoofd en weet ik waar de putten zitten. Al bij al een korte training. Morgen weer lopen.
Langzaam werd het donkerder. Ik reed over de scheldedijken richting Durme, auto's of verkeerspolitie hoef je daar niet te vrezen. Wel een zeldzame jogger en naarmate de nacht valt overstekende konijnen en vliegjes die je mond binnenvliegen. Na drie kwartier zag ik de bordjes van de knooppuntenroute niet meer en leek het verstandiger om terug te keren. Tussen Temse en Rupelmonde was het écht donker. Gelukkig ken ik elke bocht daar uit mijn hoofd en weet ik waar de putten zitten. Al bij al een korte training. Morgen weer lopen.
Labels: trainen
41 Comments:
Zo laat nog op Koen? En dat allemaal voor de sport? Fantastisch!! 't Is echt knap dat je dit doet en ik hoop van harte dat je het haalt. Mij zal zulk een prestatie niet echt meer gegeven zijn...
dan moet je deze even lezen http://johanvanloock.blogspot.com/
Die man begint er soms pas na middernacht aan. misschien daarom dat ik deze dorpsgenoot nooit langs het kanaal tegenkom.
Geen licht aandoen omdat je anders harder moet trappen?? Dat is een van die fabeltjes die nog altijd standhouden blijkbaar.
Hebben jullie dat nooit gecontroleerd bij jongens en wetenschap ofzo? Er zijn immers genoeg studies die bewijzen dat je niet harder moet trappen wanneer je dynamo opstaat. Het rendementsverlies is zo bespottelijk laag dat je het echt niet voelt.
@Bart. Tuurlijk wel. Waar zijn die studies?
Voorwaar...! Straks ga je toch nog die NYmarathon kunnen lopen ?! Ik hoop het, samen met velen, voor jou.
@Pietel. Wat betreft benen moet ik Evy laten voorgaan. Vroeger was ik qua borsten met haar te vergelijken, maar sinds ik loop en fiets is dat ook wat minder geworden.
Waar haal je de moed vandaan om om halftien 's avonds nog te gaan fietsen.
Een beetje voor 22 uur begint zomer met Jan leyers en als ik niet kijk, denk ik altijd: misschien mis ik wel een onvergetelijk moment.
Gisteren was Yves leterme er , maar eigenlijk weet ik begot niet meer waarover ze het hadden.
ben onder de indruk. het karakter heb je al, nu nog die knie
Bart, het energieverlies naar de dynamo (die technisch gesproken een alternator is)is vrij groot en goed voelbaar, smijt je studies maar in de vuilbak!. De lampjes hebben in totaal drie watt nodig, het rendement van de dynamo is 30% of minder. dit maakt een belasting van 10watt of meer, en dit is duidelijk voelbaar zeker voor iemand die vooruit wil gaan.
@koen er bestaan straffe, zuinige, betaalbare en zéér eenvoudig te monteren ledlichtjes,maar er is ook veel brol. ik mag hier geen reklame maken, maar een belgische warenhuisketen die pretendeert de goedkoopste te zijn met hoofzetel in Halle en die begint met de C van Carrefour heeft een hele goeie in zijn gamma. PS: ik verzamel alle mogelijke zaklampen, oud en nieuw, vandaar de kennis...
dag Koen,
Jij mag immers alle putjes kennen, op slecht verlichte plaatsen ziet een autobestuurder je gewoon niet. Zo'n risico neem je echt beter niet.
Voor weinig euro's koop je fietslichtjes op batterijen. bv:
http://www.lampshop.nl/index.html?lang=nl&target=d94.html
@Anonymous: Over de scheldedijken loopt een fietspad, auto's mogen daar niet op. Topch bedankt voor het medeleven.
Nacht en ontij. Is dat je favoriete tijdstip van een etmaal Koen? Al ooit eens overwogen om aan de Dodentocht mee te doen? Een hele avond, een hele nacht en dan nog eens een groot stuk van de nieuwe dag stappen. 100 km, verstand op nul en de ene voet voor de andere zetten tot je na 100.000 meter terug bent waar je gestart bent. Bornem ligt niet eens zo ver van Rupelmonde, je kan er zowaar te voet naartoe als je wil.
Ik denk echter dat de trainer dit geen goed idee zou vinden. Ik heb al getrainde lopers zien sneuvelen tijdens deze wandeltocht. Andersom sneuvelen waarschijnlijk vele lange-afstand-wandelaars als ze 10 kilometer moeten lopen. Hoe komt dat eigenlijk? Ik heb er geen idee van.
Op de site van Technopolis staat ergens een uitlegje op kinderniveau ( http://www.technopolis.be/nl/index.php?n=1&e=21&s=168&exhibit=184&&thema=2&PHPSESSID=96226f99ddd0ce4fbcd869487df9fafa )
Misschien ben ik kinderlijk naïef, maar ik geloofde die Bart Peetersen uit Mechelen dus.
Heb nog ergens iets gevonden over een studie in Frankrijk. Over een afstand van 1200 kilometer verlies je aan 20 km/u met een dynamo 15 minuten. Ik weet niet hoe lang de Scheldedijken zijn...maar volgens mij kan je dus van bron tot monding met een beperkt tijdsverlies. 's middags eet je dan maar een kwartiertje sneller je boterhammetjes op.
PS: Gisteren stak de eerste brief van de organisatie van de marathon in m'n bus, een lekker schreeuwerige Amerikaanse brief met daarbij het handboekje voor de marathon. Heb jij die ook gekregen Koen?
@bart eeuh ...die franse studie kan ik niet goed volgen, als je 20km/u rijd met of zonder dynamo aan dan maakt het toch helemaal geen tijdsverschil? (je voelt het verschil uiteraard wel in je benen)
@iedereen ; een voorbeeld om het af te ronden… fietsen aan 20km/u kost je +/- 50 watt aan vermogen (op een vlakke weg zonder tegenwind). Schakel je de dynamo in en wil je de snelheid op 20km/u houden dan moet je +/- 60 watt leveren. Dit is goed doenbaar, maar is wel 20% meer dan daarvoor. Wie beweert dat hij dat verschil niet "voelt"…. Moet wel een kampioen zijn à la Landis!
Ach , is het niet beter als je de sportmicrobe dan toch te pakken hebt jezelf een enorm plezier te doen en een degelijke hybryde fiets te kopen en die te laten uitrusten met een naafdynamo ! Als die aanslaat heb je een rendementsverlies van maar 2 % .. Best ook een achterlicht die nog een minuutje blijft nabranden voor als je in het donker voor een rood licht staat .. Bij de betere fietsenmaker !
Hmm, die Franse studie heb ik dan toch ergens fout geïnterpreteerd :-)
Maar wat ik dus weiger te geloven, Kris, is dat ik dus 20% of 10 watt meer moet trappen mét een dynamo. Ik heb van mn leven nog nooit last gehad van dat ding hoor, laat staan dat het me 20% meer moeite koste om het wiel rond te krijgen.
Ik behoud mn vertrouwen in Bart Peeters...tenzij jij met overdonderende internetstudies terzake kan afkomen////:-p
Oei, waar is Koen? Hij is toch niet in de Schelde of de Rupel gesukkeld zo zonder licht?
...er zijn nu (reeds lang) ook al van die lampjes met batterijtjes op de markt. Zowel voor- als achterlicht. Geen dynamo nodig. Makkelijk te monteren, kan zelfs op je kledij... En goedkoop. Maar dat wist IEDEREEN natuurlijk al !
Ik kan best begrijpen dat je het niet kan geloven, Bart, wij reageren gevoelsmatig en dus subjectief op fysische verschijnselen. Hetzelfde heb je voor met een 'vals plat' .je fiets vrolijk door maar na een tijd ben je moe en je begrijpt niet goed waarom….
Hoedanook een dynamo heeft een slecht rendement , je kan dat voelen aan de dynamo, want na een tijdje wordt hij goed warm. Die warmte krijg je niet cadeau, het zijn je beenspieren wiens bewegingsenergie aldaar omgezet is in nutteloze warmte… reden? :Spanningsstabilisatie; normaal gaat de uitgangspanning lineair omhoog met het toerental, dus als je maar snel genoeg fietst springen je lampjes door overspanning. Om dit tegen te gaan bewerkstelligt men het onstaan van wervelstromen.(eddy current voor de googelaars) boven een bepaald toerental waardoor de uitgangspanning veel minder snel stijgt dan het toerental.
Enfin, ik zal het je bewijzen, zonder internet. Ik haal de wattmeter,dynamometer,toerenteller en nog wat rommel van de zolder. De wattmeter (die staat naast de cosphi meter) laat me toe het uigaande vermogen van de de dynamo te meten, met de dynamometer (is eigenlijk eeen weegschaal)en de torenteller maak ik een 'vang van prony' .hiermee valt eenvoudig de mechanische, ingaande energie in de dynamo te meten. Resultaat met foto's na het weekend op m'n blog…
Het rendement van een naafdynamo is veel groter, maar je voelt hem nog steeds een beetje weerstand geven als je je lampen aanzet. 3 watt blijft drie watt… tenzij, je ledlampjes plaats, dan kom je met 0,5 watt toe en dit voel je bijna niet meer.waarschijnlijk dat hieruit de discussie ontspruit of je het nu ja dan neen voelt wanneer het licht brandt?..
@ Koen. Zegt 'alles uit de kast jou iets'? Sven zal daar iets presteren met vergeten, verloren boeken waar een anekdote aanvasthangt? binnenkort op de buis..(of plasma,lcd :-)
Over die dynamo wil ik het fijne wel weten maar ik zie het probleem niet echt, we spreken toch over een training? Mijn MTB is met gemak 5 kg zwaarder dan die van de anderen maar ik hoef geen lichtere hoor, die extra kilo's beschouw ik als extra training. What doesn't kill you makes you stronger, no?
mja ik zou toch maar met licht rijden, het is veel veiliger (op zo'n fietspadjes kom je misschien wel geen auto's tegen, maar wel allerlei andere dingen, en dan kan je van het schrikken in de schelde vliegen) én de extra belasting maakt uw training nog efficiënter!
in elk geval goed bezig
@dagkaart: heb die zomer 2006 met yves leterme een stukje gezien en er zat toch een onvergetelijk moment in, namelijk het nummer van bob dylan dat Stef Kamil Carlens op het einde zong... prachtig!
Allemaal goed en wel, maar waar is KoEEEEEEEEEEEEEEEEEEn????
Wie woont er in de buurt en kan hem zoeken of de brandweer roepen?
Komt ervan als je 's nachts, alleen en langs het water, op slechte paden en ZONDER licht rondfietst. En dan nog in de streek van RUPELMONDE. Erger dan Charleroi en Bergen. Zijn de duikers al aan het zoeken? Is zijn fiets al gevonden? Gemakkelijk te herkennen aan de ongebruikte Dynamo!
ik vermoed dat koen een mega-marathon in het kwadraat aan het lopen is....
moeten wij ons zorgen maken ?
Mmm ...wedden dat zijn "onfeilbare" computer aan de basis ligt van dit stilzwijgen? of hij is zijn voetsensor achterna, spoorloos verdwenen in de vortex van het drukke bestaan. een klus voor Antonius of Annemie...
We moeten nu echt beginnen panikeren en beginnen zoeken hé!
Ik begin vandaag alvast de kuststreek,uit te kammen. Wie neemt een andere streek voor zijn rekening?
Voel me niet geroepen, stel dat hij vakantie neemt, dan wil hij vast niet gevonden worden :-)
En verder zijn er talloze redenen denkbaar waardoor het licht hier nu een week uit is.
Als dit een proef was ivm hoelang lezers blijven langskomen, test geslaagd zou ik zeggen :-) ... en hopelijk lezen we snel dat alles OK is
Eej KOOOOEEEEENNNN!!!!! We zien u nog allemaal graag hoor!!!
Koen ligt gewoon onder den tafel van 't lachen met al deze berichtjes.
Is hij al te voet vertrokken naar New York misschien?
Heb aan de kust gezocht: heb in Middelkerke (zowat in het midden tussen De Panne en Knokke) heel hard KOOOOOOOOeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen geroepen, maar niemand te zien.
Maar volgens mij is hij nog in het land want ik hoorde hem zondag in de Tekstbaronnen op radio1.
Hij verstopt zich misschien onder een tafel op de VRT.
Heeft misschien geen zin meer om te sporten, maar durft het niet zeggen.
De tekstbaronnen worden enkele weken op voorhand opgenomen. Niet echt een referentie dus.
Ook in Dranouter niet gevonden!
Misschien is ie de 1e augustus gewoon verloren gelopen...
In de Ardennen ook niet gezien
In de Provence overigens ook niet...
Zou der vanavond een opsporingsbericht op één komen...?
Is er nu geen EK atletiek in Göteborg? Mischien dat Koen als test de marathon zal meelopen? Wanneer is die marathon? Dat we naar tv kunnen kijken.
Nog over De Tekstbaronnen: in de zomer zijn dat heruitzendingen. Zegt dus helemaal niks over wie zich deze zomer waar bevindt.
Een reactie posten
<< Home