donderdag, mei 11, 2006

Gewoon alfabetisch?


Niet zo lang geleden heb ik mijn boeken opnieuw geordend. Ze stonden klassiek alfabetisch maar dat beviel me niet. Ik wou ze thematisch, nu weet ik dat ook dat niet voldoet. Geen enkele ordening is volmaakt: sommige boeken zijn te groot, er zijn er een paar bij waarvan de auteur niet vernoemd wordt, ik zou alles uit Privé domein bij elkaar willen zetten, ik vraag me af of ik de gelezen en de ongelezen boeken apart moet klasseren, en soms twijfel ik of ik de ruggen op kleur zou rangschikken...

Jan Van Herreweghe heeft over dat wereldprobleem een boekje geschreven, Manieren van ordenen heet het, hij komt morgen naar Wilde Geruchten. Ik kan me voorstellen dat u zucht en denkt hoe is het mogelijk, maar ik vermoed dat die meneer Van Herreweghe een gepassioneerd man is. Zo'n mens die tot in de badkamer toe boeken heeft opgetast, die niet rust voor hij alles van pakweg Vestdijk in huis heeft, een veelvraat, een slokop, een stapelaar. Of met een mooier woord: een bibliofiel.

(De foto is niet bij me thuis genomen. Wel in Parijs, bij Shakespeare & Co. Klik in de linkerbalk op Antiquarian Shop of op Smoky Reading Room.)


-update- Klassement op kleur blijkt al uitgeprobeerd te zijn.

4 Comments:

Blogger kris said...

AA Milne schreef ooit: "het leuke aan rommelig zijn is dat je steeds nieuwe dingen ontdekt" maar dit had ik ooit al eens geschreven ten tijde van j&w, zoals jullie reeds het antwoord gaven op de vraag of je rommel mee mag nemen bedoelt voor het groot vuil... neen het mag niet! een juist antwoord, in tegenstelling tot dat over al dan niet in kleur ruisende kleurentelevisie....

color killer :-)

11 mei, 2006 23:18  
Blogger kris said...

Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

11 mei, 2006 23:31  
Blogger kris said...

er waren er nog: waarom kan een mens niet vliegen? of waarom geeft een tv een blauwe schijn buiten op straat...? ik gruwel nog steeds bij de gedachte aan de officiële antwoorden...

11 mei, 2006 23:32  
Anonymous Anoniem said...

Jammer dat er geen "geurfoto's" bestaan. Mmm, de 'muffe' geur van oude boeken, ben er verzot op.

12 mei, 2006 16:30  

Een reactie posten

<< Home