dinsdag, januari 27, 2009

De favoriete reisbestemming van

Ik heb daarnet iemand ontgoocheld. Een mevrouw van De Standaard belde me op. Ze wou weten wat mijn favoriete reisbestemmingen zijn. Ik heb geen favoriete reisbestemmingen, het liefst van al reis ik niét. Reizen is voor mensen die thuis niet gelukkig zijn, heb ik haar gezegd.

Dat leverde een seconde stilte op. Ze hapte naar adem en ik hoorde ze naar een vraag zoeken. Die kwam. Of ik dat standpunt wou motiveren. Nee, dat wou ik niet. Omdat thuiszijn de natuurlijke toestand van de mens is. Wie die natuurlijke toestand wil wijzigen moet dat motiveren. De reiziger dus, niet ik. Thuis ben je thuis, dat volstaat als motivatie.

Dat zei ik die mevrouw. En ik vond mezelf een klootzak. Want de krant moet vol en ze doet ook maar haar werk en op die manier komen we nergens en ik vrees dat ik nog onsympathieker klonk dan ik ben. Laat Philip Geubels zo'n dingen zeggen of Bart Dewever, die komen daarmee weg. Maar ik?

Ik zal het aan mijn chef melden, zei de mevrouw van De Standaard. Doe dat, zei ik, dan kan hij me straffen.

Ik meende het.

Labels: ,

13 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Die mevrouw is nu ontslagen en zit stilletjes ergens in een hoekje te wenen!
Maar, "ergens in een hoekje zitten" is ook een beetje reizen...

27 januari, 2009 13:59  
Anonymous Anoniem said...

En ik die dacht dat ik de enige was...

27 januari, 2009 15:17  
Anonymous Anoniem said...

reizen op kosten van de belastingbetaler,ondermeer naar optredens,EURIE OF EUFORIE
jan met de zeis is soms niet ver weg
einde

27 januari, 2009 15:37  
Blogger 't vliegend eiland said...

Prachtig! Ik wou dat het mij ook eens overkwam (zulke antwoorden ter plekke kunnen verzinnen, bedoel ik).

27 januari, 2009 16:59  
Blogger koen fillet said...

Ik heb die antwoorden een paar keer geoefend in de huiselijke kring, Blogbaas. Want mijn huisgenoten willen wél op reis. En ik ga mee. Onder protest.

27 januari, 2009 17:02  
Anonymous Anoniem said...

Niet de bestemming is belangrijk, wel het reizen zelf. Liefst aan een tempo dat veel indrukken kunnen opgenomen worden.Dus met de fiets, zonder speciaal doel, enkel vooruitkijken met de zekere verwachting dat de inspanning iets zal opleveren dat de moeite waard is;

27 januari, 2009 18:51  
Anonymous Anoniem said...

Beste Koen,
Ik beken: ik heb dat ook. Absoluut not done, duet met valse noten. Ik ga ook mee omdat de rest dat wil.Dr Ruth, moeten we een zelfhulpgroep oprichten??

28 januari, 2009 01:18  
Blogger News Up! said...

Beste Koen, wil dit zeggen dat uw huisgenoten het thuis niet leuk vinden ?;-)

28 januari, 2009 09:40  
Anonymous Anoniem said...

Wat ik mij dan afvraag : als je meegaat op reis onder lichte dwang van je huisgenoten; ben je dan nog aangenaam gezelschap op reis?

28 januari, 2009 10:46  
Blogger Bert said...

Prachtig!

28 januari, 2009 12:17  
Blogger Unknown said...

'Ik vrees dat ik NOG onsympathieker klonk dan ik ben.' Dat woordje NOG staat daar wel heel vreemd, Koen.

29 januari, 2009 10:20  
Anonymous Anoniem said...

Kan ik iemand aanraden om absoluut geen bakje van de kijkcijfers binnen te halen?

Er belandde ooit een briefje in mijn bus, waarin mij dat voorgesteld werd. Ik was geselecteerd. Zomaar, in het wilde weg.

Je kreeg een paar cadeautjes, en daar was het mij niet om te doen (uiteindelijk was dat tòch rommel), ik wou zo'n bakje gewoon eens zien. Dus hapte ik toe.

Het nieuwe van dat bakje was er snel af. Maar wat vooral irritant was: er kwam regelmatig een vrouw langs met een enquête. Of wij een wasmachine hadden? En een droogkast? En hoeveel tv-toestellen? En een hifiketen? Een dvd-speler? Een video? En welk waspoeder wij gebruikten? En of we weleens fastfood nuttigden? En in welke grootwarenhuizen wij gingen winkelen? Waar we op reis gingen? En zo ging dat maar door, ze wilden weten wat voor consument wij waren.

Ronduit gênant. Ik denk dat het bedrijf Audimetrie heet. En ik was blij toen dat bakje uit de deur was!

30 januari, 2009 01:16  
Anonymous Anoniem said...

Waar kan je nu nog naar toe als je al op het mooiste plekje op aarde woont? Maar laten we het vooral stil houden. We willen immers niet dat Rupelmonde deze zomer overspoeld wordt door toeristen ...

30 januari, 2009 13:49  

Een reactie posten

<< Home