maandag, mei 21, 2007

Lap, de Bond doet het weer


De Standaard meldt dat de Gezinsbond pleit voor meer Vlaamse autonomie. Namens driehonderdduizend leden, zal de Bond wel weer beweren. Mijn oren. Ik ben lid, maar of ik voor meer Vlaamse autonomie ben, daar moet ik toch nog eens diep over nadenken.

Niet zo lang geleden heeft de Bond zich uitgespoken tegen homo-adoptie. Toen heb ik een kwaaie brief geschreven en mijn lidmaatschap opgezegd.

Ondertussen zijn we weer lid. Flauw, ik vind dat zelf ook. Maar de plaatselijke afdeling in Rupelmonde zit vol sympathieke mensen, en we willen graag vermindering op de bus, en gezinszegeltjes zijn goed gerief, en ik moet lachen met de stukjes van Jaak Dreesen in de ledengazet van de Bond. Maar het is dus niet van harte. De Bond neemt politieke standpunten in die niet de mijne zijn.

Labels:

15 Comments:

Anonymous Anoniem said...

flauw of inconsequent... 't hangt gewoon af van de woordkeuze ;-)

21 mei, 2007 22:11  
Anonymous Anoniem said...

En waarom zou u niet voor meer Vlaamse autonomie zijn? Voor meer Vlaanderen wil niet automatisch zeggen tegen Wallonië of anderszins? Waarom bent u zo bang van Vlaanderen?

22 mei, 2007 09:00  
Blogger koen fillet said...

Beste Stinus, het gaat mij niet over dit concrete autonomiestandpunt. Het stoort me dat De Bond politieke stellingen verdedigt in naam van 300.000 leden, zonder die leden rechtstreeks te consulteren.

22 mei, 2007 09:38  
Blogger Unknown said...

Ik heb het ook moeilijk met de standpunten van De Bond. Wij zijn inderdaad lid voor de kortingen en dergelijke. Maar dan zeggen dat De Bond in onze naam mag spreken en zeggen dat wij tegen adoptie door homo's zijn is absoluut niet waar.

22 mei, 2007 10:31  
Blogger pierre du coin said...

Idem met andere organisaties zoals bijvoorbeeld vtb-vab.

22 mei, 2007 10:39  
Anonymous Anoniem said...

Beste koen fillet, ik zal wel wachten tot u eens diep nagedacht hebt om een antwoord te krijgen op mijn vraag.

22 mei, 2007 11:23  
Blogger karen said...

Ook wij gaven ons lidmaatschap een eindje op. Tot het kleine zusje op kamp wilde met de vriendinnetjes...

Het verbaast me dat ze nu weer een politiek standpunt innemen, ik hoopte dat ze wat geleerd hadden na het hele homo-adoptie-verhaal.

@stinus: Voor Vlaanderen is inderdaad niet tegen Wallonië, maar wel tegen België. En hoe meer ik hier (in Spanje) met andere erasmussers babbel over België, hoe meer ik me realiseer hoe belachelijk het is twee landen te hebben binnen de grenzen van één land. Er is niets mis om te streven naar een beetje meer eenheid ipv naar nog meer onafhankelijkheid. We zijn al zo mini.

22 mei, 2007 11:24  
Anonymous Anoniem said...

Tja, vanuit Spanje is het natuurlijk makkelijk praten. Ik leef in de -nu nog- Vlaamse rand rond Brussel en zie de verfransing en de -al dan niet- daarmee gepaard gaande verstedelijking toenemen. Jij streeft naar eenheid, ik vraag me af wat de Vlamingen met Walen bindt. Ik kan niks vinden eerlijk gezegd. Let wel, ik zou niet liever hebben dat de Walen het even goed hebben als wij, dan kunnen ze lekker daar blijven en hoeven ze niet met hun "Et pour les flamins la même chose"-gedoe naar Vlaanderen te komen. Hoe komt het overigens dat mijn Braziliaanse buur op nauwelijks een jaar uitstekend Nederlands praat en mijn Franstalige buur wat verderop na 15 jaar nog steeds geen gebenedijd woord in mijn taal wil/kan uitspreken? Slechte wil of zou Yves Leterme dan toch gelijk hebben?

22 mei, 2007 13:52  
Anonymous Anoniem said...

BESTE STINUS
ik denk dat koen een beetje de kat uit de boom kijkt zoals de politici die het ook atid hebben over de KIEZERS
durft er dan niemand eens een standpunt innemen
ik wel maar wordt ook niet gehoord
politiek op de weblog of toch niet
mvg LV

22 mei, 2007 16:11  
Blogger koen fillet said...

Ik las dit weekend in de krant een zinnetje van ik weet niet meer wie en ik kan het ook niet meer letterlijk herhalen maar het ging ongeveer zo:
Gelukkig is het land waarvan de inwoners zich kunnen opwinden over de taalkundige splitsing van een kieskring.
Wie het ook was, die mens heeft gelijk.

22 mei, 2007 17:58  
Anonymous Anoniem said...

Dan komt men altijd weer terug op het feit dat "we nog content mogen zijn dat we hier geboren werden, want op een ander is het véél slechter". "We leven toch allemaal onder dezelfden drapeau" is ook zo eentje. Dat kan allemaal best zijn, maar ik zou graag hebben dat mijn kind zich in zijn eigen klas nog verstaanbaar kan maken in zijn eigen taal. En dat is minder en minder het geval. Maar als je daar wat op zegt, word je onmiddellijk ondergebracht in het kamp van het Vlaams Belang. En wil dat nu juist een partij zijn waar ik nog nooit op heb gestemd. Als ik zie wat er allemaal veranderd is ten opzichte van mijn kindertijd, ben ik bevreesd voor wat er nog allemaal boven onze hoofden hangt. En dan heb ik het niet over meer Vlaamse autonomie.

23 mei, 2007 09:15  
Anonymous Anoniem said...

Jaja, wie,wie,we,nous etc,enz....
we zijn hier toch weer goed op 'n Belgisch bezig : Tourné generale of een gratis drankje voor iederen zou ik zo zeggen. En voor Koen een Duvel want die verdient dat! Een Brugs Tarwebier volstaat voor mij wegens gebrek aan echte Hoegaarden.

23 mei, 2007 23:17  
Blogger Giovanni Samaey said...

Quote: << Als ik zie wat er allemaal veranderd is ten opzichte van mijn kindertijd, ben ik bevreesd voor wat er nog allemaal boven onze hoofden hangt. En dan heb ik het niet over meer Vlaamse autonomie. >>

Om me zo beleefd mogelijk uit te drukken: ik heb de indruk dat je selectief kijkt naar veranderingen die je niet aanstaan. Ik weet niet hoelang die kindertijd geleden is, maar er zullen toch dingen verbeterd zijn ook.

Steeds snelleren verandering en internationalisering zijn onomkeerbaar; je kan daarvan vinden wat je wil. Vlaanderen afschermen als een burcht, zal dat niet veranderen.

24 mei, 2007 16:47  
Anonymous Anoniem said...

Nemen niet alle verenigingen ideologische standpunten in? De VAB doet niet alleen pechverhelping, maar is ook voorstander van een onafhankelijk Vlaanderen. Vakantiegenoegen organiseert niet alleen leuke wandelingen, maar hoort ook bij de Christelijke Arbeidersbeweging. En zo moet ge al uw lidmaatschappen opzeggen.

25 mei, 2007 17:17  
Blogger koen fillet said...

@Alain. Dat is nu net wat me stoort, met name ook bij VTB en Touring. Die hebben in naam van hun leden actie gevoerd tegen de superboetes, terwijl er vast mensen lid zijn die het goed vinden dat levensgevaarlijk rijgedrag streng wordt aangepakt. Maar een mens blijft lid voor de pechverhelping...

25 mei, 2007 18:17  

Een reactie posten

<< Home