donderdag, januari 11, 2007

Winterslaap

Een paar commentschrijvers maken zich ongerust over de dagenlange blogstilte alhier en ze hebben gelijk. Drie dagen niks, het is een schande. Het lijkt op een winterslaap, bij deze temperaturen is dat ongepast. Ik voel een lichte vorm van schaamte, maar ook een al even lichte vorm van gelukkige warmte diep in mij want gemist worden, lieve vrienden, is een fijn gevoel.

Moet ik me verantwoorden? Wel, het is een combinatie geweest van weinig tijd en weinig inspiratie. Dinsdag bijvoorbeeld moest ik 's avonds én naar Gent voor een opname van De Tekstbaronnen én tegelijkertijd naar een oudercontact in Antwerpen. Dat is nog gelukt ook. Ik heb daarvoor de verkeersregels lichtjes geschonden. Ik ben daar niet trots op, hou het stil.

En voor de rest dus weinig inspiratie. Mijn gedachten worden namelijk beheerst door de hervorming van Radio 1, en laat dat nu net een onderwerp zijn waarover ik op deze plek toch een beetje terughoudend moet zijn. Al heb ik daar eerder al wel eens iets over gelost, en er zijn er nog die dat doen.

Uiteraard is de interesse naar wat er gaat gebeuren groot. Een paar collega-presentatoren hebben vandaag telefoon gekregen van De Morgen. Of ze al weten wat ze gaan doen na 2 april. Nee, niemand weet dat. En ja, een mens maakt zich daar wel eens zorgen over. Maar we zullen onze plek wel vinden zeker? Hoe langer ik erover nadenk hoe groter de goesting wordt om een muziekprogramma te gaan maken.

De eerste voorstellen beginnen binnen te lopen en daar zitten een paar aantrekkelijke dingen tussen, zelfs ideeën van buitenshuis. Jan Desmet - mag ik dat eigenlijk vertellen? - Jan Desmet vindt bijvoorbeeld dat we iets Theme Time Radio Hour-achtigs moeten doen. Ik vind dat ook, Jan. Er is maar een probleem: Bob Dylan presenteert dat, en wie het al ooit heeft gehoord weet dat hij de essentie is van het succes van TTRH. Wie gaat dat bij ons presenteren? Wie durft zich de Vlaamse Bob Dylan noemen?

Labels: ,

19 Comments:

Blogger kris said...

'k hield net een winterslaap van twee maanden... geeuw... een of andere etter heeft me deze morgen wakkergemaakt met zijn gezaag over rijscholen en de noodzaak hiervan. Alleen het Bomasoort zelfstandige kraamt dit soort onzin uit. Waar haalt die pipo trouwens het recht de normale mens als onwaardige lesgever te beschouwen voor een vrije opleiding zonder onderzoek? Omdat er iemand een bakkerij binnen reed? tsss diens brood men eet diens woord men spreekt. en dit is pejoratief bedoeld!

12 januari, 2007 00:00  
Anonymous Anoniem said...

@koen
weet dat angst een slechte raadgever is
zelf ben ik er de dupe van geweest ten tijde van de hervorming in de kinéwereld,een mens zou onbezonnen beslissingen nemen
daarbij gaat een deel inspiratie te loor,en in jou geval mag dit niet gebeuren.
weet één ding alles komt terecht,
hou vast aan de ratio
groeten
LV

12 januari, 2007 08:16  
Anonymous Anoniem said...

Allee Koen, blijven doen waar je goed in bent.
Ik vind dat je iemand zeer goed kunt interviewen.
Je bent goed ter tale en valt altijd op je verbale pootjes en toch laat je de geïnterviewde in zijn waarde.
Sorry voor Annemie, maar soms maakt ze mensen belachelijk, en dan krullen mijn tenen van plaatsvervangende schaamte.
1 Keer vond ik ze wel schitterend. Ze sprak met grote bek Paul de Leeuw, die meende haar onder tafel te kunnen praten, maar Annemie liet zich niet doen en Paul werd deskundig op zijn plaats gezet. Met zo iemand mag ze dat wel doen.
Maar de meeste Vlamingen zijn niet mondig genoeg om op te kunnen tegen haar verbale sterkte.
Jij doet dat beter en je hebt ook iets licht ironisch en ook wat gezonde zelfspot waardoor ik je beter vindt dan de alomgeprezen Fried'l.
Voila, als het goed is, mag het ook eens gezegd worden, zei mijn vroegere baas altijd.

12 januari, 2007 15:32  
Anonymous Anoniem said...

"Het is met een nieuw idee als met nieuwe schoenen: men heeft er in het begin meer last dan gemak van."
Cees Buddingh

12 januari, 2007 15:38  
Anonymous Anoniem said...

Het zal aan mijn jonge leeftijd liggen (haha), maar ik vind Bob Dylan maar niks. Toch niet de zever die hij na 1970 gemaakt heeft. En hij zingt nog vals ook. Ik denk dat ik bij die schare prille fans hoor die zo protesteerden toen hij ineens met een groep ging spelen. Of zoiets. Anyway, tegenwoordig is het blijkbaar in om den Bob goed te vinden (De Nieuwe Snaar, Bart Peeters, nu gij ook al). Ik zal dan nog maar eens tegen de ruwe haren instrijken :-)

Over ideetjes: op de Nederlandse Radio 1 loopt op zondagochtend al jaren een succesvol natuurprogramma, Vroege Vogels. Natuur uit eigen streek, op luchtige wijze gebracht.. Over een hiaat in de markt gesproken op onze radio's... En gegarandeerd meer luisteraars dan De Mis !

12 januari, 2007 17:31  
Blogger koen fillet said...

@Dagkaart. Dankuwel. Ik vind interviewen zeerrr plezant, maar ik doe het al erg lang. Ik zit ook al eeuwen op weegdagen in de voormiddag. Een mens wil wel eens iets anders. Ik denk dat ik bij veel luisteraars een beetje versleten geraak in de rol die ik nu al een paar jaar speel. Vandaar. Maar nog eens: dankuwel.
@Aardvarksken. Vroege Vogels is als stichtend voorbeeld vernoemd tijdens voorbereidende vergaderingen. Wat niet wil zeggen dat we het gaan kopieren. Ook in dit geval geldt dat het de wonderlijke presentator is die het succes uitmaakt: Ivo De Wijs.
@Anonymous. Dat van die nieuwe schoenen ga ik onthouden. Want daar zie ik het meest tegenop: de ontevreden luisteraars. Luisteraars klagen bij de minste geringste verandering. En ik heb daar begrip voor.

12 januari, 2007 17:52  
Anonymous Anoniem said...

De Nederlandse Radio 1 zou wel eens het stichtend en lichtend voorbeeld kunnen worden voor VRT Radio1.
En... ik zie daar gelukkig niet veel muziek geprogrammeerd, oef.
En allee, misschien toch nog een muziekprogramma gepresenteerd door Koen. En in de namiddag dan, of zou mijnheer liever 's avonds werken :-)

12 januari, 2007 19:31  
Blogger Riet said...

Dag Koen
Ik zou het leuk vinden dat je 's middags of 's avonds te horen zou zijn op de radio. Mijn collega's willen niet naar Radio 1 luisteren. En ook ik hoor je graag bezig. Al luister ik geregeld eens via het internet, en naar de podcast natuurlijk.
En euh, om al eeuwen bezig te zijn zie je er best nog wel goed uit.
@Dagkaart. Ik heb zelfs gehoord dat Annemie vroeger nog scherper uit de hoek kwam, dat het nu eigenlijk wel meevalt.

12 januari, 2007 20:20  
Anonymous Anoniem said...

De Radio 1 Bob Dylan? Mark Lefever natuurlijk!!!

12 januari, 2007 22:07  
Blogger Unknown said...

Dag Koen,

Vooreerst 'k vind u een schitterende presentator en wilde geruchten maakt mijn dag vaak een beetje aangenamer, waarvoor dank.

Het concept Nederlandstalige Bob Dylan met presentatietalent, doe mij automatisch aan Bart Peeters denken. Een groot presentator vind ik. Hij heeft zo z'n eigen schitterende manier om de wereld een klein beetje beter te maken, telkens wanneer hij op tv verschijnt. En daar houd ik enorm van.

13 januari, 2007 03:33  
Anonymous Anoniem said...

@aardsvarken: 't zal ook wel aan mijn jeugdige leeftijd liggen :-) maar als elke zever zo magistraal zou zijn als de laatste cd van Dylan, worden de Modern Times waarin we leven heel wat genietbaarder ...

13 januari, 2007 10:03  
Blogger Marc Ogiers said...

Over de vergelijking tussen Koen en Annemie: vergelijkingen zijn altijd oneerlijk. (Net zoals die Dorrestijn deze week bij Friedl' de loftrompet stak over Jan Steen. Hij zei daarbij dat hij niet van Rubens hield, tot twee keer toe. Precies of je daar je eigen argumenten bij versterkt. Zeg gewoon waar je van houdt en niet waar je niet van houdt, punt. Dit tussen haakjes)
Annemie is sexy, da's zeker een sterk punt wat ze voorheeft op jou Koen, die niet sexy bent maar slim en ad rem, maar dat is Annemie ook. Het leuke aan jullie als presentatiekoppel vind ik het feit dat jullie in feite niet bij elkaar passen. Er is geen elentriek tussen jullie, wat ik verfrissend vind want geflirt steekt zo snel tegen. Er is wel competitie tussen jullie, je kunt mekaar zo afkatten, leuk.

13 januari, 2007 14:06  
Anonymous Anoniem said...

@ Marc: klopt - Koen en Annemie mogen een verbaal gevecht leveren = leuk, maar je moet de bellers niet belachelijk willen maken = niet leuk.
In hogere post de loftrompet gestoken van Stijn Van de Voorde (stubru): ik denk dat iedereen die al eens met Stijn gebeld heeft tijdens zijn programma de telefoon met een goed gevoel neergelegd heeft.
Geldt ook Wim Helsen in Man bijt Hond: je houdt er een goed gevoel aan over.

13 januari, 2007 20:09  
Blogger koen fillet said...

Maak ik bellers belachelijk, Dagkaart?

13 januari, 2007 21:46  
Anonymous Anoniem said...

@Koen: nee hoor, enfin ik kan de laatste tijd niet zo vaak meer luisteren (behalve podcastgewijs) maar ik denk dat de meeste mensen het leuk vinden om door jou opgebeld te worden.
Wanneer ik je met iemand hoor spreken, dan krijg ik de indruk dat je op 1 of andere manier geïnteresseerd bent in het verhaal van die mens.
Een beetje zoals Martin Heylen (mag ook naar Radio1): die gaat er ook van uit dat elke mens interessant is en dat er achter elk mens een boeiend verhaal steekt.
Over het algemeen wil men op TV (en radio) altijd BV's, maar Martin Heylen is erin geslaagd om met onbekende mensen toch een druk bekeken programma te maken.
En jij zou dat dus ook kunnen, en het zou bovendien nog grappig zijn ook.

14 januari, 2007 10:08  
Anonymous Anoniem said...

Jan De-spatie-Smet. Maar dat zal hijzelf wel niet erg vinden.

15 januari, 2007 13:25  
Anonymous Anoniem said...

Uitstekend idee van Jan De Smet. Hij lijkt mij zelf overigens de aangewezen persoon om zoiets te presenteren (en samen te stellen). Had hij vroeger niet een rubriekje op de radio met merkwaardige muziekjes?

15 januari, 2007 16:37  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb zelf een moeilijke achternaam, en ben het al meer dan dertig jaar gewend dat die verkeerd wordt gespeld. En ik gebruik meestal het internet-alias Karcsi, als ik al de moeite neem om me ergens in te loggen. Een onverstandige keuze.

Dt-fouten vind ik daarentegen wèl erg.

Maar het idee van Jan De Smet is heel erg goed. Waarom niet Arnold Rypens, of Robert Van Yper ook laten graaien in de geïllustreerde muziekgeschiedenis?

Karl (met k, zonder e)

17 januari, 2007 10:23  
Blogger koen fillet said...

@Karl. Een familieverpakking schaam op mij, twee dt-fouten in een klein commentje. Ik heb het met rode wangen verwijderd. Dat is laf, ik weet het.

17 januari, 2007 12:11  

Een reactie posten

<< Home