zaterdag, september 02, 2006

Los Lobos

Feest in de oren van de Aanstaande Atleet. Op de Los Lobos site kan je hun nieuwe CD streamen. The Town and The City komt uit op 12 september. Je kan je abonneren op de video podcast waarin de Lobossen vertellen hoe die CD tot stand is gekomen. Ik heb er net naar gekeken. Eerlijk gezegd: alleen geschikt voor Los Lobos affictionados. Ikke dus.

- update - Roen schrijft in de comments dat The Town and the City al uit is. Hij heeft hem gekocht, gewoon in de platenwinkel. Ik laat de post toch staan, voor de videolink.

- update 2 - Ondertussen, via de Lobossite, terecht gekomen bij een interview waarin David Hidalgo zegt dat Captain Beefheart een van zijn muzikale helden is. Veel muzikanten roemen Beefheart. Trout Mask Replica staat in vrijwel alle lijstjes met platen die in geen enkele verzameling mogen ontbreken. Ik heb ze een tijd geleden eindelijk gekocht.

Tja. Vermoedelijk is Trout Mask Replica kunst. Stel u een muziekwinkel voor na een windhoos. Chaos, hoewel Beefheart naar het schijnt precies wist wat hij wou en zijn muzikanten verplichtte om minutieus zijn partituren te volgen.

Als ik me van mijn meest meegaande kant toon zou ik de plaat interessant noemen. Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat Mauro Pawlowski, Jean-Marie Aerts, Tom Barman, Kamagurka, Anton Corbijn en al die anderen die TMR roemen 's avonds voor hun platenkast staan en zeggen: "Wat zullen we eens opzetten? Hm. Trout Mask Replica past wel bij de sfeer vanavond."

Lezenswaardig stuk daarover in The Guardian van een tijd geleden. En misschien een idee dat ik ooit uitwerk in een radiodocumentaire: met TMR onder de arm op bezoek bij Pawlowski, Aerts, Barman enzovoort, en me laten overtuigen dat dit een meesterwerk is.

Labels:

8 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Maar Koen toch! De cd van Los Lobos ligt sinds vorige week al in de betere platenwinkel hoor! Ik kocht 'm vorige week bij mijn lokale dealer, Eddy's Records, Halle...

02 september, 2006 13:10  
Blogger peren said...

Hij zit alleszins ook al een tijd in de luisterpaal van 3voor12.

02 september, 2006 13:40  
Blogger koen fillet said...

Allez, ik loop weer achter. Misschien heb ik hem ongeweten al op Radio1 horen passeren. Ik laat mijn postje toch maar staan, voor die videolink.

02 september, 2006 14:34  
Anonymous Anoniem said...

Ik wacht vol ongeduld op de foto van Betty Owczarek die "Metal machine music" vasthoudt!

03 september, 2006 13:43  
Anonymous Anoniem said...

Tja, het is me wat met de cd-releasedata tegenwoordig... Sommige winkels hebben vele cd's al gewoon liggen via Amerikaanse import (Music Mania Bxl, Eddy's Records Halle, de Bilbo's, JJ Records leuven en Vele Anderen), terwijl je die bij de grote ketens nog niet aantreft, omdat die wachten tot de "officiële Belgische releasedatum"...

Wat 'Trout Mask Replica' betreft: schitterend idee, Koen... moet je zeker eens uitwerken voor de radio! Ben nu al benieuwd naar het resultaat. Op het forum van goddeau.com hadden we er het een tijdje geleden ook over en het kwam er uiteindelijk op neer dat je best niet start bij 'TMR' bij Beefheart... Velen maken die fout en ik maakte ze ook trouwens: ook begonnen bij 'TMR' en ook nooit begrepen waarom dit een meesterwerk genoemd wordt. Misschien moest ik hem nu, zovele jaren na de aankoop, nog eens opleggen... mercie voor de tip!!!

03 september, 2006 20:54  
Anonymous Anoniem said...

Op 17 augustus is Los Lobos naar het Rivierenhof in Deurne komen spelen. Met grote verwachtingen zijn we naar daar geweest, om ze eindelijk eens live aan het werk te zien. Maar eerlijk gezegd vond ik het een dikke tegenvaller. Als afsluiter (voor het bisnummer) speelden ze La Bamba.
Los Lobos! La Bamba!
Ik geloofde mijn oren niet! Niet dat het een slecht nummer is, maar een groep als Los Lobos heeft toch wel wat meer te bieden dan dat. Zeker op het eind van een optreden. Als ze dan al een versie met een Los Lobos toets hadden gebracht, maar zelfs dat was niet het geval.
Waarschijnlijk had ik te hoge verwachtingen, ben ik weer veel te kritisch of zat ik gewoon niet in de goeie sfeer. Ik had gehoopt op kippevel over heel de lijn, maar dat had ik maar met een tweetal nummers.
In de hoop dat iemand Los Lobos wel al live hoge toppen heeft zien scheren. Laat het a.u.b weten… Het zou me goed doen.
Ik hou het voorlopig toch maar bij de CD’s die, ondanks het optreden, toch nog een speciaal plaatsje in het CD-rek hebben.

04 september, 2006 09:53  
Anonymous Anoniem said...

Koen, heb je nog contact met Sven? Ik heb wel het begin van zijn programma gemist; maar het leek me toch goed gemaakt. Wel typisch televisie (en moderne tijd) hé: het mag nooit al te lang over iets gaan.
Maar heb ik Sven daar niet horen zeggen (en zelfs 2 of 3 keer): Zet u!
Allee, voor een germanist, zo'n gallicisme. Dat je het 1 keer per vergissing gebruikt... maar 2 of 3 keer zet u i.p.v. "Gaat u zitten".

maar volgens mijn dochter ben ik zo doof alsikweetneitwat en zal ik het verkeerd begrepen hebben. En anders zal hij wel een blauw blaadje gekregen hebben van de Ruud, de taalbewaker. Of bestaan die niet meer (ooit gelezen van bij Eugène Berode) - maar nu zullen het mails zijn.

Jij hebt het wellicht niet gezien, wegens aan het lopen en fietsen.

En euH... wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.

05 september, 2006 08:25  
Anonymous Anoniem said...

dag dagkaart, zet u en drinkt iets!

05 september, 2006 12:58  

Een reactie posten

<< Home