dinsdag, april 11, 2006

Globalia fluflufluf...


Het voelt als een bevrijding: ik heb Globalia van Jean-Christophe Rufin ter zijde gelegd. Ik was erin bezig in opdracht van Uitgelezen. Ik ben tot aan pagina 140 geraakt, toen vond ik het welletjes. Doorgaans hou ik lichte wroeging over aan boeken die ongelezen blijven, kent u dat? Maar er is zo weinig tijd en er is zoveel bedrukt papier dat dringend gelezen moet worden, dus sta ik mezelf sinds kort toe om boeken die me niet bevallen halverwege dicht te klappen.

Ach, het basisidee van Globalia is niet kwaad: een toekomstverhaal over een perfecte wereld. Nationaliteiten zijn afgeschaft, idealisme hoeft niet meer, het regent er nooit en je wordt er niet oud. Globalia is georganiseerd volgens het principe vrijheid is veiligheid, veiligheid is bescherming, bescherming is toezicht, toezicht is vrijheid. Er is één enkele Globaliaan die tegen dat principe revolteert. Het soort verhaalstof waar Huxley en Orwell eerder al mee aan de slag zijn gegaan.

Rufin valt een maatje kleiner uit. Hij zal wel een goedmenende meneer zijn die ons erop wil wijzen dat we op de verkeerde weg zijn, maar zijn verhaal gaat te simpel rechtdoor in de en-toen-en-toen-en-toenstijl. Er staan zinnen in waarvan mijn tenen krullen, al kan dat ook aan de vertalers liggen. En vooral: bladzijde na bladzijde zat ik te denken dat Rufin het allemaal maar bij elkaar verzonnen heeft. Maakwerk, nergens werd ik meegesleept. Zo'n boek kan je maar beter dichtklappen.

Maar volgende dinsdag zal ik er wel over moeten van gedachten wisselen met Bart Vanegeren, Jos Geysels en Anna Luyten. Publiekelijk dan nog wel. Uitgelezen schijnt nogal succesvol te zijn. Gegarandeerd een stampvolle balzaal in de Vooruit, ruim driehonderd man, lees ik op Gentblogt. Laat ons hopen dat de Gentenaren het mij niet euvel duiden dat ik de plichtwerken niet volledig heb gelezen.

En nu ga ik lopen. Oei, nee ik vergis me. Het is een fitnessdag vandaag, zegt het trainingsschema. Zou het technisch mogelijk zijn om op de hometrainer in Pat's Activity Center een boek te lezen? Of maak ik me dan hopeloos belachelijk bij de aanwezige bodybuilders?

5 Comments:

Blogger David aka Letman said...

Vrees niet, hier zitten in de fitness ook mensen een krant/roman te lezen op een hometrainer...
Je zal dus misschien niet eens alleen zijn en wie weet kan je nog een leesgroep opstarten daar ;-)

12 april, 2006 10:43  
Anonymous Anoniem said...

Ja, daar zeg je zoiets ! Wat doet een mens terwijl hij op de hometrainer zijn kilometertjes afmaalt? De voorbije weken herbekeek ik de dvd's van 'Het eiland'. Het blijft een aangename vrijetijdsbesteding, ook al ken je de grappen en pointes al uit het hoofd. De weekends voor de paasvakantie besteedde ik mijn tij d nog nuttiger. Vanop de fiets ondervroeg ik mijn zoon over de examenleerstof Frans. Woordenlijstjes, badend in het zweet. Een mens wordt er alleen maar beter van..

12 april, 2006 11:09  
Anonymous Anoniem said...

In de fitness op de loopband naast mij stond er onlangs een vrouw aan een hoog tempo te lopen en aan een hoog tempo tijdschriften te 'lezen'. Telkens ze zo'n magazine had doorgebladerd smeet ze het op de grond en begon aan het volgende. Ik kan me enkel inbeelden hoe ze dat klaarspeelde, ik veronderstel dat ze enkel de headlines kon lezen. Maar het komt dus voor, alleen vraag ik me af hoe je zo tot een goede training kan komen. Anyway, success.

12 april, 2006 21:33  
Blogger P_eter said...

Hi Koen, wat je vertelt over Globalia, en wat ik kon lezen op de van jou verlinkte pagina's, klinkt het wel heel erg naar Huxley en dus niet erg originaal. Ik ben benieuwd of je met je mening daar alleen gaat staan. In ieder geval ken ik die wroeging van een boek niet volledig uit te lezen, naja misschien hoor je in de Vooruit dat je toch nog de verder pagina's zou moeten lezen.

Nog veel succes met de verder aktiviteiten.

12 april, 2006 21:42  
Anonymous Anoniem said...

Misschien is Globalia niet het grootse literaire werk maar het is toch wel zeer pakkend, wel degelijk een page turner. Tevens gebeurde er iets zeer vreemds als ik het boek opzij legde, mijn gedachten gingen niet over Baikal & Kate maar wel over Darfur, Iraq, BlackWater, Neo-cons en het Globaal capitalisme. Lees het!

12 mei, 2007 10:59  

Een reactie posten

<< Home