zondag, november 27, 2005

Ikke? Een marathon? Zijdezot.

Vrienden, het is begonnen. Over een jaar loop ik de Marathon van New York. Ik niet alleen: G. en S. en J. en K. en F. doen ook mee. En nog 85.000 andere deelnemers. Al bij al dus niet zo’n uitzonderlijke prestatie. En toch voel ik het zo aan. Ikke? Een marathon? Zijdezot.

Canvas - meer bepaald Overleven, het wetenschapsprogramma - maakt een zesdelige documentaire waarin ze willen laten zien wat er gebeurt met een mens die intensief aan sport begint te doen. G, S, J, K, F en ik zijn zes mensen die niet bewegen. Niét! Ik spreek nu even voor mezelf: vadsig. Mijn ene been voor het andere zetten doe ik om me te verplaatsen, niet om er plezier van te hebben. Water dient om me te wassen, niet om in te zwemmen. Als het de bedoeling was dat mensen zouden zwemmen dan zou de evolutie ons wel vinnen en schubben bezorgd hebben.

Wat heeft me van gedacht doen veranderen? Tja, de spiegel zeker? Overgewicht, futloos, stress. Ik voel me als iemand die zijn ene been enkel voor het andere zet als hij zich wil verplaatsen. En die van Overleven verzekeren me dat dat allemaal verandert als je sport: je krijgt niet alleen een nieuw lijf, je wordt op de koop toe ook nog gelukkiger. Extreme Makeover, maar dan zonder messen en narcose. Om een of andere reden geloof ik ze. Vandaar. En ik wel graag eens in New York komen.

O ja, nog iets. Ik weet eigenlijk niet hoe je een weblog moet maken. Ook dat zal ik al doende moeten leren. En ik schrijf dt-fouten.

6 Comments:

Blogger kris said...

Wel wel... dat wil ik wel eens zien, nog een jaartje geduld... en intussen zal koen omgeturnd zijn in een Fillet-pure:-)

29 november, 2005 12:04  
Anonymous Anoniem said...

Koen, I'am Your man! Je hebt een trainingsmaatje nodig Koen. Een stukje grens verleggen en verbondenheid ervaren.
Op mijn 40 ste besloot ik, op mijn 42ste levensjaar loop ik 42 kilometer ... én zo geschiede.
Wel, ik woon in Kruibeke dus dicht bij Rupelmonde. Ik ben nu 58 jaar en bezitter van heel wat vrije tijd en ervaring "zat" met voorbereiden van een 15 tal: marathons, Rotterdam, Marathon-Athene ... en ja hoor New-York.

04 december, 2005 13:30  
Anonymous Anoniem said...

Vervolg Koen van mijn bericht:"anonymous said 1:30pm" Ik had namelijk iets te vlug de toets "publish" gedrukt. Maar goed hier het vervolg... Wanneer jij dat ziet zitten om samen een aantal trainingen af te draaien vooral in je begin periode, I'am Your Man! Geen paniek Koen, ik ben pas na een lange trainingstop terug zacht aan het opbouwen én bereidt echt mijn tempo aan te passen. Mijn opzet is plezier voor twee en niks meer.
Luc - 0477 776 009

04 december, 2005 13:50  
Anonymous Anoniem said...

Ik hou je aanbod in het achterhoofd, Luc. Als het trainen écht op niveau begint te komen laat ik iets van me horen.

04 december, 2005 14:27  
Anonymous Anoniem said...

Welkom in de wondere wereld van het weblog, Koen.

04 december, 2005 21:43  
Blogger Peter VANHOVE said...

Het wetenschappelijk programma dat deze stunt bedacht wordt zo populair dat ze het moeten verhuizen naar één.

En ik geloof dat het de 'ongeschoolden' lukt. Niet vanzelf natuurlijk, maar de wilskracht komt wel, eens ze hun lichaam voelen veranderen, zich beter voelen en de moed vinden om verder te gaan.

Zelf ooit op 41 jarige leeftijd 27 kg afgevallen op 3 maand tijd onder medische begeleiding (proteïnen + zouten/kalium/...). Onwaarschijnlijk ! En al bij al goed te doen.

Niet te lang in deze opstartfase blijven hangen. Keep up, al was het maar voor de kijkcijfers :-)

05 december, 2005 13:45  

Een reactie posten

<< Home